کشتی نجات امروز در یمن پهلو می گیرد؛

ساعت سرنوشت در روابط ایران و عربستان

خبرگزاری پانا: سازمان ملل در آخرین اطلاع رسانی درباره اوضاع یمن با استناد به آمار مراکز درمانی این کشور اعلام کرده است: حملاتی که از اوایل فروردین ماه به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به این کشور آغاز شد، تاکنون به مرگ 1850 یمنی منجر شده است. به گفته این سازمان همچنین 7394 نفر هم در این حملات هوایی که در برخی آن‌ها از تسلیحات ممنوعه مانند بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های فسفری استفاده شده، زخمی شده‌‌اند.

کد مطلب: ۳۵۰۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، در چنین شرایط دشواری تنها یک کشتی از میان بیشمار کشتی ها و هواپیماهایی که مردم یمن را محاصره کرده اند، محتویات دیگری جز بمب و موشک برای مردم یمن حمل می کند؛ کشتی ایرانی که یمنی ها به آن لقب کشتی نجات داده اند. کشتی ایران - شاهد حامل ۲۵۰۰ تن دارو و اقلام پزشکی، آرد، برنج، انواع کنسرو و برخی مواد ضرروی برای مردم یمن است که با حضور فعالان ضدجنگ از آمریکا و اروپا و همچنین تیم هلال احمر امروز مطابق برنامه باید در یمن پهلو بگیرد تا محموله های انسان دوستانه اش را به دست مردم یمن برساند.
این کشتی روز دوشنبه وارد آب های خلیج عدن شد و چنانچه امروز موفق به پهلوگیری در بندر حدیده بشود، نخستین محموله کمک های بشر دوستانه پس از دو ماه تجاوز و نبرد نابرابر علیه مردم مظلوم یمن به دست آنان خواهد رسید. پیش از این جنگنده‌های سعودی دو نوبت از فرود هواپیماهای باری ایران در یمن جلوگیری کردند. در نوبت دوم، دو فروند اف-۱۵ سعودی، پس از امتناع خلبان ایرانی از بازگشت، باند زیر چرخ‌های هواپیما را بمباران کردند.
با وجود برخی تهدیدات طرف سعودی علیه کشتی نجات، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه تصریح کرد که تهران محموله‌های امدادی و بشردوستانه را با هماهنگی مستقیم با سازمان ملل به یمن ارسال می‌کند. بعیدی‌نژاد که با پایگاه روسی اسپونیک گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «هماهنگی‌های لازم با آژانس مربوطه در سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه انجام شده و کشتی با این مجوز در یمن و نه در جیبوتی، پهلو خواهد گرفت. با وجود آن که پنتاگون نیز تائید کرده که این کشتی صرفا حامل اقلام بشردوستانه است، اما ریاض تهدید کرده که اجازه ورود این کشتی به یمن را نمی‌دهد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران با فرستادن کشتی نجات برای مردم یمن توانسته است، محاصره دریایی عربستان را بشکند و به این ترتیب متجاوزان را در وضعیت انفعالی قرار داده است. حالا چنانچه عربستان بخواهد به اقدامی علیه این کشتی دست بزند، مستقیما خود را با جمهوری اسلامی وارد نبرد کرده است؛ موضوعی که مسلما دولت آمریکا نیز در شرایط فعلی از آن به شدت پرهیز می کند.

کالین پاول وزیر خارجه دولت سابق آمریکا در این زمینه به فاکس نیوز گفته است: ما نباید قول های سلمان و پسرش در مورد این که این جنگ ده روز بیشتر طول نخواهد کشید و ارتش سعودی قادر است در عرض هفت روز وارد صنعا شود را باور می کردیم، نتیجه این جنگ 41 روزه اکنون فاجعه آمیز است. او گفته است: هم اکنون فریادهای متحدان مان را می شویم که خواستار کمک هستنند، چراکه یمنی ها همه را شوکه کردند، هیچکس تصور نمی کرد که آن ها بتوانند به شهرهای سعودی حمله کنند و سربازان آن را بکشند و سلاح هایشان را در اختیار خود بگیرد.
کالین پاول همچنین به سعودی ها توصیه کرده دست از مشاجره با ایران بردارند، چراکه دستشان برای تهران رو شده و این کشور می تواند عربستان را در ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند. به گفته وزیر خارجه اسبق آمریکا در آن زمان، ما قادر نیستیم که از نابودی تاسیسات سعودی ها توسط ایران جلوگیری کنیم و سعودی ها نیز حتی یک خط تلفنی پیدا نخواهند کرد که ما با ما تماس بگیرند.
حالا در این ساعات باقی مانده به نظر می رسد، این سعودی ها هستند که باید تصمیم بگیرند یا کما فی السابق که رژیم صهیونیستی را الگوی خود قرار داده و مسلمانان را قتل عام کردند سرنوشت کشتی مرمره را برای کشتی نجات تکرار کنند، یا این که بنا به توصیه های اربابان آمریکایی از درگیری و تنش بیشتر با ایران پرهیز کرده و در روند امدادرسانی به مردم مظلوم یمن اخلال ایجاد نکنند. هرچند در صورت تکرار سرنوشت کشتی مرمره برای کشتی نجات بعید است، جمهور اسلامی تنها به اقداماتی نظیر آنچه ترکیه در برابر اسرائیل انجام داد بسنده کند. به همین دلیل باید گفت ساعات پیش رو ساعاتی سرنوشت ساز و کلیدی در ادامه روابط میان ایران و عربستان خواهد بود. روابطی که با اشتباه طرف سعودی می تواند آتش جنگ را برای آنان سوزنده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار