معاون میراث فرهنگی عنوان کرد:

بازگشت اشیاء چغامیش دومین پیروزی ایران در استرداد آثار تاریخی

خبرگزاری پانا: معاون سازمان میراث فرهنگی پیروزی ایران در بازگرداندن 108 شی تاریخی از محوطه چغامیش را به ملت ایران تبریک گفت و اعلام کرد: تحویل اشیاء تاریخی از آمریکا به ایران،آن هم پس از کشمکش های حقوقی فراوان نشاندهنده دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید و حقانیت مردم ایران است.

کد مطلب: ۳۳۹۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی پیروزی ایران در بازگرداندن 108 شی تاریخی از محوطه چغامیش را به ملت ایران تبریک گفت و اعلام کرد: تحویل اشیاء تاریخی از آمریکا به ایران،آن هم پس از کشمکش های حقوقی فراوان نشاندهنده دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید و حقانیت مردم ایران است.

او پس از ورود آثار تاریخی چغامیش به فرودگاه امام خمینی به خبرنگاران گفت: 264 شی از چغامیش که طی 11 فصل کاووش کشف شده بود، توسط موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو سال 1343 برای مطالعات علمی و با سه شرط به امانت گرفته شد.

طالبیان افزود: این موسسه متعهد شده بود اشیاء را پس ازسه سال، و انجام فعالیت های علمی، به سلامت به دفتر باستان شناسی وقت در ایران بازگرداند و گزارش مفصلی نیز از فعالیت های علمی ارائه دهد،که این اتفاق تا امروز رخ نداد.

او درباره اشیای تاریخی چغامیش گفت: این اشیا شامل پوپک های گلی، ژتون ها و تبلت هایی در زمینه مدیریت بازرگانی و اقتصادی آن زمان ایران هستند و قدمتی 8 هزار ساله دارند.

طالبیان با اشاره به این که این کتیبه ها، اسناد اقتصادی ایران در آن زمان محسوب می شوند عنوان کرد: چغامیش مهمترین و کلیدی ترین سایت قبل از شوس است و به عنوان منطقه مهم کشاورزی واقتصادی مطرح بوده است.

او افزود:سایت چغامیش درمنطقه دشتستان خوزستان و در کنار رودخانه دز قرار گرفته است،در آنجا خانه های پیش رفته با خشت وجود داشته و فعالیت های کشاورزی و مدیریت بازرگانی و اقتصادی نیز در این منطقه انجام می شده است.

معاون میراث فرهنگی درباره هزینه بازگشت اشیای چغامیش گفت: با توجه به این که این کتیبه ها توسط دانشگاه شیکاگو به آمریکا برده شده بود ، این دانشگاه، باید هزینه های بازگرداندن کتیبه ها به ایران را متقبل می شد.

او از تلاش های بخش حقوقی ریاست جمهوری ، وزارت امور خارجه و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن این اشیاء قدردانی کرد.

طالبیان درباره این که اشیاء چغامیش در این دوره بازگردانده شدند گفت: تلاش دولت تدبیر و امید ، فضای سیاسی در دنیا و اثبات حقانیت ایران در مسائل مختلف از جمله بحث هسته ای و حسن نیت و همکاری دستگاه های علمی و موسسه شرق شناسی شیکاگو از مهمترین دلایل بازگردانده شدن این اشیاء در این برهه است.

گیل استاین مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا که خود مسوولیت بازگرداندن 108 شی تاریخی از محوطه چغامیش را برعهده داشت، از بازگشت این اشیای ارزشمند به خانه خود،ابراز خرسندی کرد و گفت:خواستم شخصا این اشیا را تحویل دهم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار