در طول سال ۹۳صورت گرفت

اهدای 11 هزار اسکناس و سکه تاریخی به موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری پانا: در طی سالی که گذشت، حدود 11 هزار برگ اسکناس و سکه از دوره‌های گوناگون تاریخی و از کشورها و سلسله‌های پادشاهی گوناگون به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی اهدا شد. در این مجموعه سکه‌هایی با قدمتی بیش از 2هزار و 300 سال وجود دارد.

کد مطلب: ۳۳۲۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد استان‌قدس‌رضوی، مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه با بیان اینکه، این مجموعه شامل حدود 11 هزار برگ اسکناس، سکه‌هایی از جنس طلا، نقره، مس- نیکل، مس، سکه‌های یادبود طلا و نقره، آرم و... است، گفت: این مجموعه، سکه‌های ضرب شده توسط بسیاری از سلسله‌های کمتر شناخته شده در سراسر دنیا را در بر دارد.

محمدحسین یزدی‌نژاد، قدیمی‌ترین سکه اهدا شده به این مرکز در سال 93 را سکه‌هایی از دوره سلوکیان دانست و تصریح کرد: این سکه‌ها از جنس نقره و متعلق به دوره پادشاهی سلوکوس اول (312-281 پیش از میلاد) است که به دستور وی در شوش ضرب شده و واحد آن ابول است.
وی همچنین ادامه داد: در این مجموعه، سکه‌هایی از سلسله‌های اشکانی، الیمایی، ساسانی، عرب‌ساسانی، بنی‌امیه، بنی‌عباس، صفاریان، علویان طبرستان، آل دُلف، صعلوکیان، ایلخانان مغول، آل‌زیاد، آل‌بویه، سالاریان، غزنویان، فیروزانیان، امیران اندرابه (در افغانستان کنونی)، بنی‌کاکویه، سلاطین مغول هند، عثمانی، ادریسیان (در مغرب قاره آفریقا) و ده‌ها سلسله کمتر شناخته شده دیگر وجود دارد.

یزدی‌نژاد در ارتباط با سکه‌های عرب‌ساسانی توضیح داد: این موارد شامل سکه‌های نقره‌است که در زمان ساسانیان ضرب شده و پس از فتح ایران توسط اعراب مسلمان، این سکه‌ها با تغییراتی اندک شامل افزودن واژه‌های "بسم‌الله" و "جیّد" (بسیار نیکو) و دیگر شعارهای اسلامی در حاشیه روی این سکه‌ها استفاده شده است.
وی در ادامه، به سکه‌های قیام‌های علویان در زمان خلفای عباسی اشاره و اظهار کرد: از شاخص‌ترین موارد اهدایی، سکه بسیار کمیابی است که توسط برادر امام رضا علیه‌السلام؛ ابراهیم‌بن‌موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در سال 201 قمری ضرب شده است.
یزدی‌نژاد، همچنین از اهدای تعدادی از سرسکه‌های دوره قاجار و پهلوی به این مرکز خبر داد و گفت: در این میان سرسکه یک تومانیِ سکه طلای مظفرالدین‌شاه قاجار با کتیبه "جلوس سلطنت 1314 ق، ضرب ایران 1316 ق" و نیز سرسکه‌های یک ریالی، دو ریالی و پنج ریالی پهلوی دوم، وجود دارد که هم‌اکنون در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد.
وی با اشاره به اهدای اشیاء سکه‌ای دست‌ساز هنرمندان، از مجموعه متشکل از 23 انگشتر ساخته شده از سکه‌های مس نیکل به دست هنرمند قزوینی نام برد و خاطرنشان کرد: این انگشترها، با سکه‌های 10، 50 و100 ریالی و شماری از سکه‌های خارجی ساخته شده که به هر سکه به شیوه‌ای خاص، حدود یکصدهزار ضربه وارد شده تا به شکل حلقه انگشتری درآمده است.
گفتنی است موزه آستان قدس رضوی، به دلیل انتساب به بارگاه نورانی امام رضا علیه‌السلام، همواره مورد توجه ارادتمندان به آن حضرت بوده که نتیجه آن، تجمع حجم عظیمی از مجموعه‌های نادر و بی‌نظیر موزه‌ای دراین مرکز و همچنین حضور خیل گسترده‌ای از بازدیدکنندگان از ایران و جهان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار