رئیس سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

4 میلیون مسافرت دریایی در نوروز

خبرگزاری پانا : رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از 4 میلیون مسافرت دریایی در نوروز 94 خبر داد و گفت: برای فاز 3 توسعه بندر شهید رجایی اولویت ما استفاده از فاینانس چین است اما فعلا از منابع داخلی سازمان برای اجرای آن استفاده می‌کنیم.

کد مطلب: ۳۳۱۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد سعیدنژاد اظهار داشت: برای ایجاد ناوگان مسافربری دریایی، تسهیلاتی با سود صفر به علاقمندان پرداخت می‌کنیم و پرداخت سود این تسهیلات را خود ما در سازمان بنادر تقبل می‌کنیم و در عین حال، هیچ هزینه بندری و دریایی از شناورهای مسافربری دریافت نمی‌شود و 95 درصد در این هزینه‌ها تخفیف می‌گیرند.

وی ادامه داد: اسکله‌ها و سالن‌های مسافربری ایجادشده در شمال و جنوب به کشور به توسعه مسافربری دریایی کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ما عضو قدیمی IMA هستیم که نقش جدی در سیاستگذاری حمل و نقل دریایی در جهان دارد و داوطلب عضویت در شورای اجرایی سازمان شده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در بندر امیرآباد در سال جاری گفت: موافقت سه‌جانبه ایران، هند و پاکستان نیز در حال بررسی است، چنان که ایران و پاکستان نظرات خود را داده‌اند و منتظر اعلام نظر هند هستیم.

وی ادامه داد: برای پنجمین سال متوالی، کشور ما در لیست سفید بنادر و دریانوردی جهان قرار خواهد گرفت که این اتفاق، نقش جدی در کاهش هزینه‌های دریانوردی به خصوص در مورد بیمه‌ها خواهد داشت.

وی ایمنی شناورها، ایمنی آبراه‌ها و بنادر و ترمینال‌های مسافربری را سه مسئله اصلی در مسافربری دریایی اعلام کرد و گفت: در سال جاری، 11 درصد رشد در جابجایی مسافر داشته‌ایم و با هیچ حادثه‌ای مواجه نشدیم.

وی ادامه داد: در نوروز سال جاری 8 میلیون مسافر به بنادر وارد و از آن خارج شده‌اند که به معنی آن است که حدود 4 میلیون و 36 هزار نفر مسافر دریایی در کشور داشته‌ایم.

سعیدنژاد اظهار داشت: عملکرد بنادر ما در سال 93 قریب به 146 میلیون تن بوده است که در مقایسه با 139 میلیون تن سال 92 با 5 درصد رشد همراه بوده است و در بخش غیرنفتی نیز در سال 93 از 95 میلیون تن سال 92 به 102 میلیون تن رسیدیم که 7 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه ترانزیت نیز از 7.7 میلیون تن در سال 92 به 10.8 میلیون تن در سال 93 رسیدیم که 40 درصد رشد ترانزیت در بنادر را نشان می‌دهد.

وی افزود: در خصوص ورود کانتینرها نیز در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 10 درصد رشد داشتیم و در بخش مسافر نیز 15.6 میلیون پذیرش و اعزام مسافر در سال 92 به 17.6 میلیون در سال 93 افزایش یافت که به معنای 9.6 درصد و عملکرد مسافرت دریایی است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: میزان انتظار کشتی‌ها در بنادر کشور به ازای هر کشتی 3.78 روز در سال 92 به 2.78 روز در سال 93 رسید که کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خطوط کشتیرانی جهانی منتظر برداشته شدن تحریم‌ها نماندند و با ما وارد مذاکره شدند، گفت: هیچ بندری مشمول تحریم نیست و تحریم‌ها بیشتر در خصوص بیمه و کلاس کشتی‌هاست که چندان شامل خطوط خارجی نمی‌شود، آنها بیشتر نگران اپراتور بودند که بعد از برطرف شدن مشکل آن و همچنین مطرح شدن بحث رفع تحریم‌ها، خطوط کشتیرانی خارجی که در گذشته به ایران رفت و آمد داشتند، با ما وارد مذاکره شدند.

وی تصریح کرد: آنها حتماً خواهند آمد، چرا که بنادر ما از ابتدا درگیر تحریم نبوده‌اند و بعید می‌دانم منتظر امضای توافقنامه بمانند.

سعیدنژاد تأکید کرد: امیدواریم بعد از رفع تحریم‌ها، بخشی از کالاهای ایران که به ناحق راهی بنادر رقیب می‌شده‌اند، در بنادر خودمان تخلیه شوند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت خالی بنادر ایران برای نقل و انتقال بار گفت: کشتی‌های بزرگ می‌توانند در بنادر شهید رجایی، چابهار و بندر امام(ره) پهلو بگیرند و در کوتاه‌مدت هیچ محدودیتی در پذیرش تقاضاهای جدید نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه، فعالیت‌های توسعه دریامحور با عنوان یک سیاست کلی نظام پیشنهاد شده که تصور می‌کنیم تصویب شود، گفت: در این راستا، توسعه و نوسازی ناوگان دریایی، بهبود بهره‌وری در حمل و نقل دریایی، افزایش و استقرار بنادر، تجدید ساختار در بخش دریایی شامل حضور بخش خصوصی و ساختار مورد نیاز آن از جمله محورهای مهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محورها، طرح‌های حمایتی از دریانوردان کشور است، به گونه‌ای که طرح‌های قبلی ما در نظام‌وظیفه برای افزایش تعداد نیروی کار دریایی خوشبختانه جواب داد و امروز برخلاف گذشته که تنها 15 درصد از دریانوردان ما ایرانی بودند، تقریباً خارجی‌ها در ناوگان ما حضور ندارند و ما دریانورد بیکار در کشور نداریم.

سعیدنژاد اظهار داشت: فاز 3 بندر شهید رجایی در سال گذشته آغاز شد و ما برای میانبر زدن با استفاده از قرارداد فاز 2 و افزایش 25 درصدی آن، عملیات را آغاز کردیم.

وی افزود: برای 75 درصد باقی‌مانده هم فراخوان داده‌یم و اگر امسال پیمانکار پیدا کنیم، طرف سه سال با هزینه 500 میلیون دلار فاز 3 بندر شهید رجایی احداث و در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت اضافه بالغ بر 3 میلیون TDO ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص تعیین‌تکلیف اپراتور بندر شهید رجایی گفت: در بندر شهید رجایی باید اپراتور را جایگزین می‌کردیم که دو پیمانکار موقت برای سال 93 انتخاب شدند، اما برای تصمیم‌گیری طولانی‌مدت مشاوری انتخاب کردیم که با همکاری یک مشاور معتبر بین‌المللی مطالعات مربوطه را تا سال 93 به ما تحول دهد، اما این مطالعات در سال 93 به پایان نرسید.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ما مطمئنیم که امسال این مطالعات تمام خواهد شدو ما براساس آن در مورد مدیریت طولانی‌مدت اپراتوری در بندر شهید رجایی تصمیم خواهیم گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه بندر شهید بهشتی چابهار بسیار مهم است و دولت و کل نظام بر احداث آن تاکید دارند، گفت: سال گذشته با حمایت رئیس جمهور منابع لازم از محل صندوق توسعه ملی تامین و بخش خصوصی در آن مستقر شد.

وی افزود: با هندی‌ها هم در این زمینه مذاکراتی داشتیم اما به دلیل حساسیت بالای چابهار برای ما و پیچیده و سخت بودن فرآیند تصمیم‌گیری در هند ما مستقل از آنها عمل خواهیم کرد؛ ما از آمدن هندی‌ها استقبال می‌کنیم اما منتظر آنها نمی‌مانیم.

سعیدنژاد اضافه کرد: راه آهن چابهار برنامه کاملا مستقلی از بندر است و وزارت راه پروژه احداث راه‌آهن را پیگیری می‌کند؛ شاید اقتصاد راه‌آهن چند سال طول بکشد اما بندر شهید بهشتی با استفاده از حمل و نقل جاده‌ای فعالیت خود را با قدرت ادامه خواهد داد چنانچه ظرفیت آن به زودی به 6 میلیون تن خواهد رسید و ناوگان جاده‌ای لازم هم فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های تعرفه‌ای باید امتیازهای ضدرقابتی از بین برود، گفت: گرفتن 10 درصد هزینه هم از شناورهای خارجی از این جمله است که قانون آن باید اصلاح شود و در عین حال در سیاست‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر نیز امتیازات باید به همه متقاضیان حضور در بنادر تسری پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما تخفیف‌های حجمی قابل توجهی برای خطوط کشتیرانی قائل خواهیم شد تا ورود کالا به داخل کشور از طریق خطوط کشتیرانی مستقیما عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه کل ناوگان کشتیرانی ایران توسعه، نوسازی و ایمن‌تر خواهد شد، گفت:‌برای این کار هم از محل صندوق توسعه و هم از محل وجوه اداره شده تلاش می‌کنیم میزان ناوگان‌ها افزایش یافته و ناوگان سنتی به سمت ناوگان مدرن‌تر پیش برود.

رئیس سازمان بنادر دریانوردی ادامه داد:‌در کل سازمان بنادر ناوگان خارج از طرح‌های توسعه بنادر بزرگ حدود 500 میلیارد تومان برای بنادر کوچک بندر شهید بهشتی چابهار و امثال آن هزینه کردیم و معادل آن هم تعهد عملیاتی داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: اسکله‌های فاز 2 شهید بندر رجایی احداث و در سال 91، افتتاح شد اما تجهیزات لازم را در اختیار ندارد که به همین دلیل مراحل انتخاب مناقصه و انعقاد قرارداد خرید تجهیزات را عملیاتی کردیم و منابع آن به ارزش 107 میلیون یورو از محل فاینانس چینی تامین و به طرف چینی هم ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:‌برای فاز 3 هم اولویت ما فاینانس چین است اما فعلا از منابع داخلی سازمان بنادر استفاده می‌کنیم.

سعید‌نژاد اظهار داشت: سال گذشته پرداخت 135 میلیارد تومان تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر را بررسی کردیم و 100 میلیارد تومان آن به بانک ابلاغ شد.

وی ادامه داد:‌آمادگی ارائه تسهیلات بیش از این را هم داریم و امسال تا سقف 500 میلیارد تومان از این محل می‌توانیم تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار