سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران:

گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران از اولویت های تاجیکستان است

خبرگزاری پانا: سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و اثرگذار، از اولویت های تاجیکستان است.

کد مطلب: ۳۲۲۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، نعمت اله امامزاده در ابتدای سفر یک روزه خود به استان مرکزی و در بدو ورود به کلانشهر اراک در دیدار با سرپرست استانداری مرکزی، افزود: دو کشور ایران و تاجیکستان سابقه طولانی در قرابت های فرهنگی، تاریخی و اعتقادی دارند و باید از این ظرفیت به عنوان فرصت سازندگی دو کشور و بالنده کردن اقتصاد آنها نهایت استفاده و بهره برداری بشود.

وی ادامه داد: فرهنگ و تمدن اصیل سرمایه ای بزرگ برای کشورهایی چون تاجیکستان و ایران است اما امروز باید به سرعت به حوزه اقتصاد و پیشرفت در این بخش تکیه کرد و غفلت از آن جایز نیست.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های اقتصادی توانسته اند مسیر خودکفایی و گذر از مشکلات و معضلات را بیابند و این تلاش بسیار ارزشمند و مهم است.

امامزاده تصریح کرد: کشور ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت های قابل قبولی دارد که تاجیکستان برای بهره مندی از آن ها و تعامل دو سویه در افزایش سرمایه گذاری اقتصادی، دست ایران را می فشارد.

وی بیان کرد: امیدوارم در این سفر به استان مرکزی که یکی از قطب های صنعت و کشاورزی مهم ایران محسوب می شود، نتایج مؤثری در تقویت روابط دو جانبه با تاجیکستان حاصل شود.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: وجود مناطق آزاد اقتصادی در تاجیکستان از جمله منطقه آزاد سغد در استان خجند، امکانی منحصر به فرد برای سرمایه گذاران ایرانی است و تلاش می شود روند حضور تجار و کارآفرینان ایرانی در این بخش تسریع و تسهیل شود.

امامزاده ابراز داشت: کشور تاجیکستان به لحاظ منابع آبی، کشوری برخوردار است و در شرایطی که برخی کشورهای منطقه چون ایران با بحران خشکسالی و کم بارشی مواجه هستند، می توان برای تفاهم در این بخش وارد شد.

وی اضافه کرد: کشورهای منطقه تشنه تقویت پیوست های اقتصادی و تجاری هدفمند و توسعه مشترکات فرهنگی و معنوی هستند.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران در این دیدار یکی از آثار صنایع دستی این کشور را به سرپرست استانداری مرکزی هدیه داد.

سفیر کشور تاجیکستان به همراه رایزن بازرگانی سفارت و رئیس بخش سرمایه گذاری منطقه آزاد سغد تاجیکستان به استان مرکزی سفر کرده است.

حضور در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی، نشست با تجار و صنعتگران استان، بازدید از 3 شرکت تولیدی و صنعتی ایران پتک، کمباین سازی و آلومرول در اراک و بیت قدیمی امام راحل در خمین، برنامه سفر یک روزه سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به استان مرکزی است.

عمده شرکای تجاری کشور تاجیکستان، کشورهایی همچون نروژ، روسیه، ترکیه، ایتالیا و چک هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار