رئیس جامعه جنگلبانی مازندران:

تخریب جنگل عامل رانش زمین در جواهرده است

خبرگزاری پانا: بارندگی های منطقه رامسر در جاده روستای جواهرده باعث ایجاد رانش زمین شد و راه ارتباطی این روستا را غیرقابل دسترس کرد.

کد مطلب: ۳۱۹۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، به نقل از همشهری محمد امینی عضو هیأت علمی و مدرس منابع طبیعی دانشگاه ساری در این‌باره گفت: اغلب رانش‌هایی كه در شمال كشور اتفاق می‌افتد ناشی از دست كاری در طبیعت و اجرای طرح‌های فاقد مطالعات كارشناسانه است .

رئیس جامعه جنگلبانی مازندران از حذف پوشش گیاهی در شمال كشور به‌عنوان یكی دیگر از عوامل مهم در بروز رانش نام برد وافزود: حذف پوشش گیاهی ازجمله درختان توسكا زمینه را برای رانش زمین مساعد می‌كند به این عوامل كشت ناسازگار با طبیعت راهم باید اضافه كرد.
این استاد دانشگاه، كشت ناسازگار با طبیعت را عامل تغییر در رژیم آبی منطقه دانست و گفت: در نهایت نظام طبیعی آب‌های زیرزمینی را عوض می‌كند و به افت آب‌های زیر زمینی و فرونشست زمین منجر می‌شود.
امینی خاطر نشان کرد: تسطیح زمین و خاكبرداری بدون مطالعه در پایین دست از دیگر عوامل مؤثر در رانش زمین در مناطق شمال كشور به‌ویژه جواهرده است .
رانش زمین در جواهرده نشان می‌دهد پیامدهای نامطلوب توسعه لجام‌گسیخته به شیوه‌های مختلف در حال ظهور است.وقتی بیش از توان و ظرفیت جنگل از رویشگاه‌های جنگلی برداشت می‌شود، وقتی بدون ارزیابی زیست‌محیطی روی هر رودخانه‌ای سد احداث می‌شود، وقتی وزارت نیرو بی‌توجه به حجم منابع آبی كشور مجوز هزاران چاه عمیق و نیمه عمیق را صادر می‌كند منابع پایه كشور به مخاطر ه می‌افتد؛ ‌آب‌های زیرزمینی ۶۰ دشت اصلی كشور سالانه ۲ متر افت می‌كند و فرونشست دشت‌های كشور در پهنه‌ای به ابعاد یك میلیون هكتار اتفاق می‌افتد.رانش زمین در جواهرده یكی از صدها هشدار طبیعت در واكنش به رفتارهای غیرمسئولانه ما در طبیعت است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار