معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس:

مستحق ترین قشر در موضوع سواد آموزی عشایر هستند

خبرگزاری پانا: معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: با دقت در اهداف تشکیل نهضت سوادآموزی متوجه می شویم که مستحق ترین قشرعشایرهستند.

کد مطلب: ۳۱۸۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عیسی ملک پور در نشست بررسی راه کارهای توسعه سواد آموزی در عشایر که با حضور معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان سوادآموزی کشور و به میزبانی آموزش و پرورش عشایر فارس برگزار شد گفت: به دلیل اهمیتی که برای عشایر از دیرباز قائل هستیم آموزش و پرورش عشایری در استان جایگاه خاصی دارد و ما عشایر را به طور ویژه دیده ایم و در اولویت بخشی به بحث سوادآموزی در کنار شهر شیراز عشایر نیز مورد توجه قرار گرفته و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هرجا که دستمان رسیده به دنبال این بوده ایم که صدای مان را به مسئولین برسانیم که چکار باید بکنیم . گفت: شاید با دقت در اهداف تشکیل نهضت سوادآموزی متوجه شویم که مستحق ترین قشرعشایرهستند چرا که اقتضای زندگی آنان به گونه ای است که شرایط تحصیل برای آنان فراهم نمی شود .
همچنین رئیس آموزش و پرورش عشایر سیار استان فارس نیز در سخنانی ضمن قدردانی از اهمیتی که مسئولین سوادآموزی برای عشایر قائل شده اند گفت: . امروز شاهدیم که کار سوادآموزی شتاب بیشتری به خود گرفته است وآموزش و پرورش عشایر هم با سابقه ای حدودا 60 ساله از زمان مرحوم بهمن بیگی تا کنون جمعیت قابل توجهی از مردم عشایر را آموزش داده است که به عنوان سرمایه های انسانی مشغول فعالیت در کشور هستند .
نجفی بیان داشت: آموزش و پرورش عشایری امروز 11 هزار دانش آموز دارد که 7 هزارنفر در مقطع ابتدایی و 4 هزار نفر هم در دوره های متوسطه اول و دوم در قریب به 500 واحد آموزشی مشغول به تحصیل می باشند که پراکندگی ان به وسعت کناره های خلیج فارس تا مرز استان فارس با استانهای همجوار خود می باشد ، البته به دلیل ویژگی های عشایر و کوچ نشینی مردمان عشایر دایره فعالیت ما به قلمرو سایر استانهای همجوار نیز کشیده شده است .
وی با اشاره به اینکه گاهی فاصله یک مدرسه عشایری تا مدرسه دیگر قریب به 700 کیلومتر است ،گفت: برای غلبه بر این پراکندگی آموزش و پرورش عشایر به 4 نمایندگی فسا - فراشبند - کازرون - قیر و کارزین تقسیم شده که 40 مجتمع آموزشی و پرورشی ، 21 مدرسه شبانه روزی با قریب به 1100 پرسنل تحت پوشش این 4 نمایندگی هستند.همچنین تعامل خوبی هم با سایر ادارات و بخشداری ها دهیاری ها و فرمانداری ها برقرار شده است .
نجفی یادآور شد : با توجه به پراکندگی و ویژگی های خاص جامعه عشایری در حد توان سعی کردیم کمک کنیم با وجود مشکلات عدیده و خاص عوامل و پرسنل خود را نسبت به اهمیت موضوع سوادآموزی توجیه کرده و با کمک آنان توجه جامعه عشایری را به بحث سواد آموزی جلب نماییم .
وی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در خصوص توسعه سوادآموزی و انسداد مبادی بی سوادی می توان به استفاده از سامانه و عضویت در اتاق فکر استان .... تشکیل ستاد ویژه عشایری برای حساس نمودن جامعه عشایری نسبت به موضوع و استفاده از ظرفیت های از بخش خصوصی اشاره کرد .
نجفی با تاکید بر اینکه آمار دقیق اسباب یک برنامه ریزی خوب است گفت : باید یکبار برای همیشه در جامعه عشایری به صورت میدانی آمارگیری کنیم وبا انجام طرح پالایش اسمی از طریق آمارگیری میدانی وضعیت بی سوادی در عشایر را مشخص نماییم .
وی در پایان تاکید کرد : در بحث آموزش و سوادآموزی در بین عشایر فقط مجتمع ها و آموزگاران عشایری هستند که می توانند در این حوزه کار کنند چرا که در تماس مستقیم با آنان هستند و با آنان زندگی می کنند .همچنین در بحث ایجاد انگیزش با توجه به اینکه موانع فرهنگی زیاد است باید برای معلمان ، دانش آموزان و خود بی سوادان هم انگیزهای مادی و معنوی ایجاد کنیم .
بهرامی معاون اداره کل امور عشایر استان فارس نیز گفت : فارس بزرگترین قطب عشایری کشور است که قریب به 12و نیم درصدجمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است 3 ایل قشقایی - خمسه و لر و 8 طایفه مستقل مجموعه عشایر استان را تشکیل می دهند .
جمعیت عشایری استان 150 هزار نفر می باشد و اساس زندگی عشایری بر پایه دامداری می باشد و زندگی کوچ نشینی و ساختار ایلی مشخصی دارند و بر اساس آمار موجود تا کنون چیزی حدود 67 درصد جمعیت عشایر با سواد شده اند .
اگر بهره بردار این توانایی را داشته باشد قطعا در همان زندگی معیشتی خود هم موفق و موثر است
وی با اشاره به تغییر شیوه زندگی و معیشت عشایر گفت : متناسب ساختن شرایط آموزشی و پرورشی با ویژگی های عشایری و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و عدالت آموزشی می تواند در تحقق این امر موثر باشد و البته در زمینه سواد آموزی معلمان عشایری می تواند در فرهنگ سازی نقش موثری را ایفا نماید .
این مقام مسئول در امور عشایر استان با اشاره به آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب هیات وزیران گفت : ماده 15 این آیین نامه اشاره دارد به اینکه تمام دستگاه ها مکلفند در مناطق عشایری در خصوص مواردی که با آن درگیر هستند مثل سوادآموزی اعتباراتی را اختصاص دهند که این امر ظرفیت بزرگی است .
وی با تاکید بر اینکه شورای عالی عشایر با ریاست معاون اول رئیس جمهور می تواند به عنوان یک ظرفیت کمک نماید گفت: ظرفیت های دیگر در سطح استان است که عمده آن هماهنگی و تعامل آموزش و پرورش با اداره عشایر و تشکیلات عشایری است .
توجه و عنایت خاصی به بحث آموزش و سوادآموزی خصوصا به عشایر شده است اقدامات موثری در زمینه سوادآموزی در سطح استان صورت گرفته است .
عابدی گفت: بحث شتاب بخشی به سوادآموزی موجب شده تا رتبه استان از 27 کشوری به 4 برسد که امری بسیار با اهمیت و نشان دهنده سعی و تلاش فراوان دست اندر کاران این حوزه می باشد .
وی افزود : با توجه به اینکه در بحث توسعه سوادآموزی در حوزه عشایر مشکلات زیادی وجود دارد همچنین با توجه به پراکندگی و وسعت استان استانداری آمادگی دارد هر گونه همکاری لازم را داشته باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار