نگاهی به فیلم ˝ناهید˝ به کارگردانی آیدا پناهنده

خبرگزاری پانا:  فیلم ˝ناهید˝ به کارگردانی آیدا پناهنده سومین اثر به نمایش در آمده روز اول در سالن همایشهای برج میلاد بود که درذیل عنوان  بخش نگاه نو در معرض دید تماشاگران قرار گرفت.

کد مطلب: ۳۱۲۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، این فیلم داستان زنی سی ساله را به تصویر می کشد که پسر بچه‌ای باهوش و پر جنب و جوش دارد و از شوهر قبلی‌اش جدا شده‌ است ناهید در بندرانزلی زندگی می‌کند و از آنجا که در مقطعی از زندگی خود دچار سردر گمی شده و الویتهای زندگی اش جابجا می شوند ناگزیر به کوچ می شود و ...

ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمد‌زاده، پوریا رحیمی‌سام، نسرین بابایی، میلاد حسین‏پور، فریبرز زیده‌سرایی، فریده دریامج، عسل قرایی،سها سمندری، سودابه جعفرزاده، ابوذر جلالی، عباس آستانه، حدیث نیکرو .... برخی از بازیگران این فیلم هستند.

ارسلان امیری فیلمنامه نویس و تدوینگر "ناهید" اولین فیلم بلند سینمایی. پناهنده است ، این کارگردان در نشست مطبوعاتی فیلم خود گفت: من از برنامه‌ریزی جشنواره خیلی دلگیر هستم، چرا که هم در برنامه "یک فیلم، یک سلام" و هم در اکران، فیلم "ناهید" جز اکران‌های اول بوده است. امیدوارم این اتفاق تنها به دلیل اینکه این فیلم بدون حاشیه بوده، نیفتاده باشد.

در ادامه پژمان بازغی بازیگر فیلم هم با ابرازناخرسندی ازتصمیم دست‌اندرکاران جشنواره فجر درباره این فیلم گفت: متاسفانه سیمرغ جشنواره را از این بخش گرفته‌اند. پس ما چطور در انتظار سیمرغ باشیم؟رسلان امیری فیلمنامه نویس و تدوینگر فیلم سینمایی «ناهید» درباره شکل‌گیری فیلمنامه‌، سختی‌های تولید، شخصیت‌های فیلم صحبت کرد.

امیری تاکنون فیلمنامه فیلم هایی چون «از جنوب شرقی» ، «قصه داود و قمری»و«آبروی از دست رفته آقای صادقی»، را به رشته تحریر درآورده و مستندهایی چون «اتاق امن»، «زمین ناآرام»، «مرثیه ای برای یك رویا» و «ترانسفرو...» را کارگردانی کرده ضمن آنکه در حوزه تدوین نیز فعال بوده است..

نویسنده فیلمنامه ناهید همچنین کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم «قصه داود و قمری» از جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر بود و در سومین جشنواره فیلم های تلویزیونی «جام جم» برگزیده بهترین فیلمنامه برای فیلم «آبروی از دست رفته آقای صادقی» بوده است.

- او در جایی گفته است من کُرد هستم و آیدا هم تباری شهرستانی دارد بنابراین ناهید هم می توانست کرد و اهل سنندج و یا ترک باشد، اما واقعیت این است که آنچه در زندگی برای ناهید ما پیش آمد در کردستان، کمتر اتفاق می افتاد و از آن جا که آیدا پناهنده، کارگردان این فیلم است و خاطرات و شناخت خوبی از شمال دارد ناهید کوله بار سفر بست و راهی شمال شد..

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ناهید» عصر یکشنبه 12 بهمن ماه پس از نمایش این فیلم در کاخ جشنواره (برج میلاد ) با حضور بیژن امکانیان تهیه کننده، آیدا پناهنده کارگردان و پژمان بازغی، ساره بیات، نوید محمودزاده، میلاد حسین پور بازیگران فیلم برگزار شد.

بازغی با بیان اینکه فیلم ناهید صاحب نگاه سینمایی است و نویسندگان آن جزئیات را نیز رعایت کرده اند، ادامه داد: داستان فیلم ناهید به گونه ای نوشته شده است که در مورد افراد قضاوت نمی کند.

تهیه کننده فیلم ناهید نیز گفت: اگر نگوییم این فیلم بی نقص است، اما فیلم کم نقصی است و فکر می کنم اثری خلاقانه است و ارزش بسیاری برای آن قائل هستم.

«بیژن امکانیان» نیز با ابراز خرسندی از انتخاب این فیلم اظهار کرد: به طور حتم موفقیت این فیلم به تمامی عوامل آن که با عشق کار کردند باز می گردد.

وی همچنین با قدردانی از مرکز سینمای مستند و تجربی که امکان ساخت این اثر را مهیا کرد، افزود: یک سال و نیم تلاش کردم که این فیلم ساخته شود اما این امکان حاصل نشد تا اینکه 6 ماه پیش توانستیم فیلم را به اجرا برسانیم. از این تجربه بسیار خوشحالم و معتقدم یک فیلم خوب و اثرگذار به سبد سینمای ایران تقدیم کرده ایم.

کارگردان ناهید هم با بیان اینکه این فیلم حاصل حدود 15 سال فعالیتش است، گفت: زمان تحصیل فکر می کردم نخستین فیلم خود را در سن 24 سالگی خواهم ساخت اما این امکان 10 سال پس از آن رخ داد..

نکته این که ناهید با همه تلاشهایش برای جذب مخاطب حرف چندانی برای گفتن ندارد و با آنکه تصویرسازیهای خوبی دارد ولی.چیزی بیشتر از یک کپی نه چندان با کیفیت از فیلمهایی چون ملبورن . چند متر مکعب عشق و... نیست .

ماجرای فیلم با احتیاط فراوان حول موضوع صیغه وروابط زناشویی به شکل خانوادگی می‌چرخد و البته در قضیه ازدواج موقت حواس نویسنده کاملا جمع بوده تا از اصول اخلاقی و عرفی تخطی نکند .

ولی معلوم نیست چرا داستانگویی این همه کش پیدا می‌کند؛ داستان فیلم بطور مکررماجراهای پیش آمده بین (ناهید) و دو شخصیت مقابل او یعنی پژمان بازغی و نوید محمدزاده را روایت می کند ومخاطب دائما در رفت وبرگشتی بی‌هدف بین کاراکترها ی فیلم است که نتیجه آن فقط طولانی شدن فیلم و خستگی مفرط بیننده است .

البته نباید از حق گذشت که نقش آفرینی ها بد نیستند اما خب آنطور که باید جذابیتهای لازم را ندارند .در این فیلم حتی پژمان بازغی هم چیز تازه ای رو نمی‌کند وبازیگر مقابل او ساره بیات هم همان ساره همیشگی است. نوید محمدزاده هم که از نیمه راه به عوامل فیلم پیوسته هرچند سعی داشته جنس تازه ای به کارش بدهد در این کار چندان موفق نبوده است . و لهجه کاراکترهای فیلم چیزی بیشتر از ادا در آوردن نیست . / محمد عمرانی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار