افزوده شدن فصل هنرهای نمایشی به دروس مدارس/۱

داوود کیانیان:مربیان باید برای تدریس تئاتر به دانش آموزان آموزش ببینند

خبرگزاری پانا: داوود کیانیان گفت: افزوده شدن فصل هنرهای نمایشی به دروس مدارس اتفاق خیلی خوبی است که رخ داده است منتها باید با آموزش و تعلیم صحیح مربیان همراه باشد تا این اتفاق به صورت تخصصی و اثربخش رخ دهد.

کد مطلب: ۲۹۸۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد

داوود کیانیان نمایشنامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: افزوده شدن فصل هنرهای نمایشی به دروس مدارس حرف خیلی درست و به جایی است و جای خوشحالی دارد، هم برای دانش آموزان و هم مربیان که قرار است با آن ها کار کنند و همین طور برای جامعه هنری نیز مفید خواهد بود.

وی افزود: چون زیربنای تئاتر را آموزش و پرورش تشکیل می دهد اینکه قرار است چنین اتفاقی رخ دهد توصیه هایی می شود؛ یکی اینکه در سال های گذشته در جریان بودیم برخی از مباحثی که تدریس می شود غیرتخصصی است پس کسانی که می خواهند بحث تدریس به دانش آموزان را پی بگیرند باید تخصص شان تئاتر آموزش و پرورش باشد که پایه آن تئاتر خلاق است.

این کارگردان تصریح کرد: متاسفانه یک اشتباهی را هنرمندان تئاتر مرتکب می شوند و آن هم اینکه تئاتر حرفه ای را وارد تئاتر دانش آموزی می کنند این کاملا اشتباه است. تئاتر تعلیمی در دنیا یک جایگاه ویژه دارد که تئاتری های حرفه ای بعد از تخصص شان به سراغ گرفتن این تخصص نیز می روند و تعالیم لازم را می بینند و می توانند برنامه های شان را عملی کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق خیلی خوب است اما اینکه چه کسانی مباحث را نوشته و تالیف کنند نکته مهمی است که باید زیر نظر متخصصان تئاتر انجام شود وگرنه نتیجه معکوس می دهد. وقتی بحث هنرهای نمایشی در کتاب های درسی گنجانده شود و معلمان آموزش ندیده باشند که چگونه مباحث را تدریس کنند نتیجه خوبی نخواهد داشت این ضروری است که معلمان هم آموزش های لازم را ببینند.

این مدرس تئاتر عنوان کرد: جمعی از متخصصان تئاتر کودک به ویژه تئاتر تعلیمی دور هم گرد آمده و نهادی را بنیان کرده اند به نام بنیاد نمایش کودک که اسامی تشکیل دهندگان این بنیاد بدین شرح است: دکتر یدالله وفاداری، دکتر منصور خلج، عباس جهانگیریان، منوچهر اکبرلو، حسین فدایی حسین و خود من. این نهاد با اهداف متعالی شکل گرفته است که سرفصل مهم ترین اهداف آن تئاتر در آموزش و پرورش است.

کیانیان در پایان خاطر نشان کرد: من از طرف این نهاد اعلام آمادگی می کنم برای هرگونه همکاری که در این رابطه بخواهد اتفاق افتد. ما دوست داریم در این خدمت فرهنگی سهیم باشیم و باتوجه به اینکه اغلب این دوستان دغدغه شان همین بوده است. آموزش مربیان، نمایش در کلاس درس، تهیه نمایشنامه هایی از متون کتاب درسی ازجمله طرح هایی است که آماده شده است و می تواند در مقاطع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار