رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز :

دیابت از علل شایع کوری و قطع عضو و نارسایی کلیه است

خبرگزاری پانا:رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرزدر همایش روز جهانی دیابت گفت: دیابت از علل شایع کوری و قطع عضو و نارسایی کلیه است.

کد مطلب: ۲۷۹۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حمید درفشی در همایش روز جهانی دیابت که ظهر دوشنبه در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر ۵۹ درصد مرگ‌ها در دنیا بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: دیابت شایع ترین بیماری است که می تواند به مرگ افراد منجر شود و ۸۰ درصد افرادی که به دلیل دیابت و عوارض آن فوت می‌کنند متعلق به کشورهای عقب افتاده یا در حال توسعه هستند.
وی گفت: در استان البرز به طور تقریبی از میان هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به دیابت نوع دو است که این آمار با توجه به اجرای عملیات غربالگری و کنترل قند خون ۲۲۳ هزار نفر در استان به دست آمد.
دکتر درفشی افزود: این غربالگری بر اساس طرح کشوری کنترل دیابت انجام گرفته که مقرر شده هر سه سال یکبار طی دو فاز در قالب اجرای طرح تحول سلامت، به اجرا در آید که طبق این فرایند، قند خون تعداد ۲۲۳ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال و زنان باردار در روستاها مورد آزمایش قرار گرفت.
وی یادآور شد: اجرای این برنامه در شهرها به علت پراکندگی سخت تر است.
درفشی افزود: از این میان ۲۷ هزار و ۲۴۱ نفر مبتلا به دیابت بودند، در این آزمایشات، فشار خون بالا در ۴۱ هزار نفر مشاهده شده و مبتلایان به چربی خون ۱۱۲ هزار نفر بوده‌اند.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، در حال حاضر در کل کشور سه میلیون نفر به این بیماری سخت، مزمن و هزینه بر دچار هستند که با توجه به افزایش سن جمعیت کشور و ترویج تغذیه ناسالم و عدم تحرک میان مردم، این رقم در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
درفشی یکی از شایع‌ترین علل کوری، قطع عضو و نارسایی کلیه را بیماری دیابت اعلام کرد و یادآور شد: با رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی، حفظ وزن بدن در شرایط مناسب و عدم مصرف دخانیات می توان این بیماری را کنترل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار