جامانده‌های پرسروصدای جایزه «گرمی»

خبرگزاری پانا: در شرایطی که برندگان جایزه گرمی فوریه 2013 اعلام می‌شوند، برخی از هنرمندان در لیست نامزدها قرار ندارند که حواشی بسیاری به دنبال داشت.

کد مطلب: ۲۷۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جایزه معتبر گرمی که از سال 1959 در آمریکا برگزار می‌شود، جایزه‌ای است برای قدردانی از مهم‌ترین دستاوردهای هنرمندان حوزه‌ی موسیقی در سالی که گذشته است. این جایزه معمولا در ماه فوریه‌ هر سال برگزار می‎‌شود و طبق آخرین آمار، گرمی سال 2012 را بیش از 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به ‌صورت زنده تماشا کردند. بسیاری معتقدند جایزه‌ گرمی در حوزه‌ موسیقی‌ از نظر اعتبار، هم‌رده اسکار در سینما و «تونی» در تئاتر است. هر سال هم همین موقع‌ها، اسامی نامزدهای ژانرهای مختلف موسیقی برای جایزه‌ گرمی اعلام می‌شود. از چند ماه قبل از آن هم درباره‌ نامزدها و حتی برنده‌های احتمالی جایزه‌ گرمی مجلات و سایت‌های اینترنتی حدس و گمان می‌زنند.

امسال هم از این قاعده مستثنی نبود، با این تفاوت که با وجود همه‌گیر شدن سایت‌های اجتماعی مثل توییتر، مدیران برنامه‌های هنرمندان هم درباره‌ انتخاب کمیته‌ تصمیم‌گیری جایزه‌ گرمی سروصدای بسیاری به پا کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های جوایز گرمی هم دقیقا همین است: برنده‌ها نه بر اساس خواست هواداران و هنرمندان، که طبق استانداردهای بالای موسیقی انتخاب می‌شوند. البته در گروه‌هایی مانند پرطرفداراترین آلبوم سال یا جوان‌ترین چهره‌ سال، معمولا آنچه مورد علاقه‌ مردم است، انتخاب می‌شود.

وقتی فهرست نامزدهای گرمی امسال اعلام شد، خیلی‌ها از اینکه خوانندگان پرطرفداری مثل «جاستین بیبر» و «نیکی میناژ» در فهرست بهترین‌ها جا نداشتند، تعجب کردند. سخنگوی مراسم گرمی هم در جواب‌شان گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که این‌ها، ارزش و دستاورد چشمگیری در موسیقی نداشتند. اما به هر حال، چون طرفداران خودشان را دارند، باید به آن‌ها احترام گذاشت.

یکی دیگر از هنرمندانی که امسال مورد توجه هیئت انتخاب گرمی قرار نگرفت، هنرمند کانادایی، «کارلی رِی جپسون» بود. همه فکر می‌کردند او در گروه هنرمندان جوان، نامزد شود که این اتفاق نیفتاد. گروه پسرانه «وان دایرکشن» هم جایی در میان نامزدهای هنرمندان جوان نداشتند. در صورتی‌که حداقل دو آهنگ این گروه پنج نفری، چند هفته‌ای است که در فهرست پرطرفدارترین و پربیننده‌ترین آهنگ‌های سال 2012 قرار دارند. شاید یک دلیل هیئت انتخاب جایزه‌ گرمی این باشد که زمان این گروه‌ها دیگر گذشته و آن‌ها چیزی به هنر موسیقی مردمی، اضافه نکرده‌اند.

اما جایزه‌ی امسال، شگفتی‌هایی هم به همراه دارد. گروه «کلدپلی»، که یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین گروه‌های راک تاریخ است، امسال که آلبوم جدید داشته و سه تا از آهنگ‌های این آلبوم در جدول 20 آهنگ سال بیلبورد دیده می‌شود، هیچ جایی در مراسم گرمی امسال نخواهد داشت. گروه سه‌نفری «فان» که از دل منطقه‌ موزیسین‌خیر نیویورک برخاسته‌اند، در چهار گروه نامزد جایزه‌ شده‌اند که از این نظر، نهمین هنرمند و اولین گروه موسیقی هستند که در یک سال، در چهار رشته‌ آلبوم سال، بهترین گروه سال، بهترین گروه جدید سال و رکورد سال نامزد شده‌اند. خیلی‌ها فکرش را می‌کردند که فان، موفق شود، اما نه در این اندازه!

در سایر رشته‌ها هم البته شگفتی چندانی به چشم نمی‌خورد. دیگر نامزدها عبارتند از: «فرانک اوشن» برای بهترین آلبوم سال، «گوتیه» با آهنگ «کسی که قبلا می‌شناختم»، در رشته بهترین آهنگ سال، «کلی کلارکسون» برای بهترین کلیپ سال، «مامفرد و پسران» در رشته بهترین آلبوم سال و آلبوم جدید «لاینل ریچی» باسابقه هم برای بهترین آلبوم سال نامزد شده‌اند.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار