رییس سازمان توسعه تجارت:

ایجاد نظام ارزی یكسان مشكلات تولید و بازار را برطرف می كند

خبرگزاری پانا: رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در صورت داشتن یك نظام ارزی یكسان بسیاری از مشكلات مربوط به تولید، صنعت و بازار كشور برطرف می‌شود.

کد مطلب: ۲۷۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شاتا ، حمید صافدل با بیان اینكه نرخ ارز به زودی در صرافی‌ها و مركز مبادلات ارز یكسان می‌شود و ما در مسیر تك نرخی شدن ارز قرار داریم افزود: هم‌اكنون نرخ مبادله‌ای مبنای اكثر محاسبات اقتصادی در كشور قرار گرفته است. به عنوان مثال در بازار بورس برای كشف قیمت مواد اولیه و در كف بازار برای محاسبات سازمان حمایت مبنای نرخ ارز، نرخ مبادله‌ای است.
وی همچنین گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای كه بین سازمان توسعه و تجارت و بخش خصوصی امضا شد، صادركنندگان می‌توانند ارز خود را در اختیار واردكنندگان و یا در سپرده ویژه‌ای در بانك مركزی قرار دهند و از منافع آن بهره‌مند شوند و یا معادل ریالی آن‌را دریافت كنند كه تاكید دولت در این بخش نرخ مبادله‌ای برای ارز است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه تصمیمات اتخاذ شده در چند ماه گذشته متناسب با شرایط ویژه اقتصادی كشور بود، افزود: براساس كار كارشناسی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد به آن دسته از كالاهایی كه برای واردات مواد اولیه آنها ارز با نرخ مرجع پرداخت می شود جهت تأمین نیاز، بازار صادراتی نداشته باشند.
وی افزود: همچنین قرار شد مازاد كالاهای تولید شده در كشور كه با مواد اولیه وارداتی ساخته شده اند پس از پرداخت عوارض صادراتی دوباره امكان صادرات داشته باشند.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به لیست كالاهای ستاره دار و غیر ستاره دار اظهار داشت:‌ لیست گروه (ب) بدون ستاره شامل كالاهای مورد نیاز صنایع پائین دستی است كه این كالاها با پرداخت مابه التفاوت و عوارض صادراتی و نیز حصول اطمینان از تأمین نیاز بازار داخلی امكان صادرات آن فراهم است.
وی افزود: گروه (ب) ستاره دار كالاهایی هستند كه علاوه بر پرداخت عوارض صادراتی باید مجوزی از كارگروه اقتصاد نیز جهت صادرات دریافت كنند.
صافدل گفت: گروه (ب) دو ستاره نیز شامل گروه كالایی دارویی و پزشكی می شوند كه علاوه بر پرداخت عوارض صادراتی و دریافت مجوز از كارگروه اقتصاد باید مجوز اجازه صادرات از وزارت بهداشت نیز دریافت كنند.
وی در پایان گفت: اعمال سیاست های بلندمدت اقتصادی منجر به اعتلای تولید، صنعت و ثبات بازار كشور می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار