آشنایی با آئین های تعزیه، نخل گردانی و علم بران در تفرش

خبرگزاری پانا: شهر تفرش یکی از کانون های تشیع در مرکز ایران از صدر اسلام تاکنون بوده است. در این شهر مراسم عزاداری با شور و حال خاص برگزار شده و با انجام مراسم و آئین های خاص همراه است مردم ولایتمدار و دوستدار خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شهرستان تفرش هر ساله به مناسبت فرارسیدن ماه محرم برنامه های مذهبی مختلفی را برگزار می کنند که از مهمترین آنها می توان به تعزیه، نخل گردانی و علم بران اشاره کرد.

کد مطلب: ۲۷۴۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، تعزیه در تفرش ریشه دار و کهن است. در این شهر و روستاهای پیرامون آن تکایائی ساخته شده که هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم در آنها تعزیه با استقبال و اشتیاق خاص از طرف عموم، بر گزار می شود. در تمامی تکیه های محله فم از روز اول محرم تعزیه های مرسوم دهه برگزار شده و هر محله (ششناو، خلچان و زاغرم) جداگانه به اجرای این مراسم آئینی می پردازند.

مردم شهر و مسافرینی که از مناطق اطراف می آیند مخاطبین تعزیه بوده و مهمان تکایا هستند. تعزیه میراث ماندگار گذشتگان در تفرش بوده و از دوره صفویه در این شهر برگزار می شده است.

همچنین یکی از مراسم کهن در این شهر مراسم نخل گردانی است. این مراسم در روز عاشورا و با حضور مردم محله فم و ترخوران برگزار شده و تابع قراردادهای خاص و از پیش تعیین شده است. مراسم نخل گردانی از دوره صفویه تا بحال در شهر تفرش تداوم داشته است.

از دیگر آئین های معنوی در شهرستان تفرش می توان به مراسم علم بران در محله فم شهر تفرش اشاهر کرد. که در محلات کوچک آن انجام می پذیرد. در این راستا محله خلچان، ششناو و میان ده صاحب تکیه هستند.

در روز اول محرم مردم محله با چند علم سیاه به در خانه های صاحب علم رفته و با انجام نوحه و چاوشی خوانی او را دعوت به بیرون آوردن علم می کنند. بدین ترتیب تمامی علم های یک تکیه از صبح تا حدود ظهر با حضور مردم محله جمع شده و در جایگاه پیش بینی شده خود در تکیه جای داده می شود. علم بران در تفرش دارای سبقه تاریخی بوده و حداقل از دوره قاجار برگزار می گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار