مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری:

تبدیل مدارس دولتی به غیر دولتی کیفیت آموزش را تغییر نمی دهد

خبرگزاری پانا: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تبدیل نیم درصد مدارس دولتی به غیردولتی در عفت کیفیت آموزش وپرورش تاثیری ندارد.

کد مطلب: ۲۷۱۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش وپرورش پانا، اسفندیارچهاربند در نشست رسانه ای امروز که به مناسبت بسته حمایتی از موسسان مدارس غیردولتی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد افزود: برخی از کارشناسان، افت کیفیت آموزش و پرورش را تبدیل نیم درصد مدارس دولتی به غیردولتی دانسته اند اما کیفیت آموزش و پرورش از نظر چندمولفه قابل بررسی است.
وی با اشاره به اینکه محتوای برنامه درسی یکی از این مولفه ها است گفت: تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی منجر به کاهش و تعدیل برنامه نمی شود برای همین کیفیت آموزش از منظر برنامه درسی نمی تواند تاثیرمنفی داشته باشد.
چهاربند بیان کرد: در طول سه سال گذشته با تغییر شتابزده نظام آموزشی برنامه درسی دستخوش تغییراتی شد که هنوز عده ای از صاحبنظران نسبت به آن نقدهای اساسی و جدی دارند و این موضوع هیچ ارتباطی به تبدیل مدارس دولتی به غیر دولتی ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مولفه دوم بحث فضای آموزشی گفت:بحث فضای آموزشی به تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی تغییری نکرده بلکه با تحمیل شدن یک پایه به فضای دوره ابتدایی این تهدید صورت گرفته بود.
وی به مولفه صلاحیت نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: صلاحیت نیروی انسانی برای اجرای برنامه درسی است و تبدیل نیم درصد مدارس دولتی به غیر دولتی بدون در نظر گرفتن این سازو کار انجام نشده است بلکه تولید نیروی انسانی نیاز به زمان دارد.

جبران نیروی انسانی


چهاربند بیان کرد: در سال 91-92 برای پاسخ به کمبودی که ناشی از اضافه شدن پایه تحصیلی در دوره ابتدایی صورت گرفته بود اقداماتی انجام شد.
وی ادامه داد: برای حل این موضوع دبیران دوره متوسطه را به دوره ابتدایی منتقل کردیم اما مثلا در شهر تهران درسال 91 با کمبود دو هزار نیروی آموزگار مواجه بودیم که حدود 1400 دبیر از سایر استان ها و تبدیل وضعیت نیروهای خدماتی به آموزگار استفاده کردیم.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی در کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تهدید ایجاد نمی کند و برای اجرای این طرح جای هیچ نگرانی نیست.
چهاربند به مولفه چهارم زمان آموزش اشاره کرد و گفت: با تبدیل نیم درصد مدارس دولتی به غیردولتی و شرایطی که با موسسین در قرارداد به توافق رسیدیم حتی یک ثانیه از زمان آموزشی مصوب کم نشده است و با رعایت زمان و استاندارد شورای عالی اجرای برنامه درسی مصوب از بندهای این قرارداد ذکر شده است.
وی گفت: یکی از عوامل کاهش کیفیت در آموزش و پرورش تعطیلی پنجشنبه ها بود که برنامه درسی به لحاظ حجم تغییر نکرده اما زمان آموزش کاهش پیدا کرده است برای مقایسه آسیب ها امسال طرح تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی را با دقت و برنامه انجام می دهیم.
مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران ادامه داد: در تهران 2 هزارو 700 مدرسه دولتی وجود دارد که 24 مدرسه تحت پوشش این طرح هستند .

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی این مدارس را آموزش وپرورش شهر تهران انجام می دهد تا کیفیت که در آموزش و پرورش به عنوان دغدغه دوستداران این وزارتخانه به طور جامع نگاه شود.
چهاربند افزود: درماده 8 مدیریت خدمات کشوری در قانون مدیریت و تاسیس مدارس غیردولتی بخشی از آموزش وپرورش یک امر حاکمیتی بیان شده است و این موضوع با تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی منافاتی ندارد.

شرایط واگذاری


وی بیان کرد: در قانون بودجه سال 93 اجازه واگذاری مدارس داده شده و به ازای آن به جای پول خدمات باید گرفته شود، همچنین در ماده 22 مدیریت خدمات کشوری بیان شده مشارکت در ارائه خدمات باید صورت پذیرد .
مدیرکل آموزش وپرورش تهران یادآورشد: در مورد اینکه در این واگذاری ها باید تشریفات مزایده انجام شود باید گفت؛ که کار ما مناقصه است نه مزایده و به استناد ماده 22 خدمات کشوری ، خدمتی از موسسین گرفته و سرانه به او پرداخت می کنیم.
چهاربند عنوان کرد: در شرایطی که در فراخوان اعلام کردیم 24 موسس انتخاب شده که در سابقه مدرسه داری موفق هستند و امسال به موسسان تاکید کرده ایم در این طرح رویکرد فرهنگی مورد نظر ما است نه رویکرد اقتصادی و سودآوری.
مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران گفت: یکی از بندهای قرارداد این گونه است که دانش آموزانی که در مدرسه تحصیل می کنند تا پایان دوره تحصیلی مانند سایر مدارس مشمول خدمات رایگان آموزش وپرورش هستند.

وی تاکید کرد: تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی هیچ گونه اجازه به موسسین در رابطه با بار مالی و دریافت شهریه نمی دهد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا گفت: در بسیاری از شهرستان ها متناسب با شرایط این طرح اجرا شده است اما برای رصد اثربخشی آنها حداقل دو نوبت از 24 مدرسه غیردولتی رصد شده است و سه نوبت با مدیران آنها جلسه برگزار کرده ایم.
به گفته وی از 2 هزار و 700 مدرسه در 24 مدرسه غیردولتی این طرح اجرا شده است.
چهاربند در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر افزود: 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی سهم فضا است و موسسین از نظر تامین نیروی انسانی ، منابع مالی ، بیمه و پشتیبانی های اداری حقوقی دانش آموزان را حمایت می کنند. به ازای هر دانش آموز 15 مدرس به هر مدرسه می دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش تهران بیان کرد: گروه آموزشی موظف است در ساعات خارج از فعالیتهای رسمی آموزش ضمن خدمت ارائه دهند اما هدف ما منافع اقتصادی نبوده بلکه ارتقا کیفیت مورد نظر ما بوده است.
چهاربند اشاره کرد: 490 مدرسه دولتی ابتدایی در شهر تهران داریم که در قرارداد تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی 10 درصد مبالغ بابت حسن انجام کار به مدیران داده می شود.
وی گفت: با اجرای این طرح نیروهای متخصص کنار گذاشته نمی شود و 345 معلم برای اجرای این طرح به موسسان داده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار