رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

خشکسالی به استان اردبیل خسارت زده است

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خشکسالی در سال‌جاری بیش از 500 میلیارد تومان به استان اردبیل خسارت وارد کرده است.

کد مطلب: ۲۵۴۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عدیل سروی عصر دیروز در فرمانداری اردبیل اظهار کرد: بیش از 115 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در جای جای استان اردبیل تلاششان بر این است تا با تولید محصولات متنوع که چهار درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود، ‌بتوانند در تأمین و پایداری امنیت غذایی مؤثر عمل کنند.

وی با بیان اینکه 28 درصد درآمد ناخالص استان اردبیل از بخش کشاورزی و 35 درصد اشتغال نیز به صورت مستقیم در این حوزه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: اردبیل جزء 10 استان برتر کشور در تولید محصولات متنوع زراعی، باغی و دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به تنوع محصولات باغی در سطح کشور بعد از تولید آمریکا و چین به عنوان جایگاه سوم این رویداد عظیم اشاره کرد و گفت: بزرگترین چالش ما در حال حاضر در بخش کشاورزی کمبود منابع آب بوده اما جالب اینجاست که ما در منطقه مغان به دلیل مصرف بی‌رویه آب اراضی‌مان زهدار شده در حالی‌که در شهرهایی همچون مشگین‌شهر و جنوب این استان با کمبود آب و تشدید خشکسالی روبه‌رو هستیم.

سروی کاهش بارندگی‌ها را یادآور شد و افزود: خشکسالی امسال 500 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف وارد کرده که 100 میلیارد تومان آن مربوط به حبوبات و دانه‌های روغنی، 100 میلیارد تومان خسارت وارده به عشایر و مابقی نیز مربوط به محصولات اساسی گندم و جو بوده است.

وی منابع آب موجود در این استان را 3 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: ما از این منابع آب بهینه استفاده نمی‌کنیم و همواره یکی از دغدغه‌های ما نیز بهره‌برداری مناسب با بازدهی مطلوب از این منابع آب است به طوری‌که یک‌هزار و 300 میلیارد تومان در سطح ملی با هدف توسعه آبیاری مدرن اختصاص یافته که برای آبیاری قطره‌ای به ازای هر هکتار بیش از 5 میلیون تومان، تحت فشار 4 میلیون تومان و کم فشار نیز 3 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به موقعیت استان اردبیل در بخش کشاورزی با رایزنی‌های انجام شده قرار است بدون تعیین سقف خاص پرداخت تسهیلات به متقاضیان در این زمینه انجام شود که تاکنون برای یک‌هزار هکتار تشکیل پرونده انجام شده است.

سروی از فعال شدن طرح‌های راکد در این زمینه به ویژه حوزه آب و خاک نظیر کانال‌گذاری مغان، قشلاق فتحعلی، اراضی رضی‌آباد و کمی‌آباد خبر داد و اضافه کرد: ‌با پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه‌ها در این زمینه فعال شده و ما در تلاش هستیم تا در فصل کاری بتوانیم با اجرایی شدن طرح‌های توسعه بخش کشاورزی، افزایش تولید، برداشت محصول و منابع درآمدی حاصل از آن بتوانیم برای بیکاران منطقه فضای خوب اشتغال ایجاد کرده و جلوی مهاجرت‌ها را بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار