در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آلودگی هوا در سیستان 5 برابر حد استاندارد/آمار بالای مبتلایان به سل در این استان

خبرگزاری پانا: هوای استان سیستان و بلوچستان طی روزهای گذشته از حد استاندارد گذشته و بحرانی شده است به طوری که علاوه بر تعطیلی ادارات این استان، مردم از وضع بد هوا گلایه داشته و خواستار اجرای طرح های بلندمدت برای رفع آلودگی هوا در این منطقه هستند.

کد مطلب: ۲۳۹۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

هدایت الله میرمرادزهی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به وضعیت بد آب و هوایی در این استان گفت: ریشه گرد و خاکی که در زاهدان و زابل وجود دارد مربوط به عدم اجرای طرح های مالچ پاشی و جنگل کاری در این منطقه است که انجام نمی شود.

وی افزود: هم اکنون آلودگی در سیستان و بلوچستان چیزی بیش از پنج برابر حد استاندارد است و متاسفانه به دلیل خرابی سیستم هواشناسی میزان واقعی درجه حرارت و اخذ سایر اطلاعات صحیح امکانپذیر نیست.
این نماینده مجلس در شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل خشکی بخش هایی از تالاب هامون و رودخانه هیرمند باعث شده تا گرد و خاک در این منطقه زیاد شود و آلودگی شدید هوا را به دنبال داشته باشد که مردم منطقه واقعا در اذیت هستند و از این وضعیت رنج می برند.
وی اضافه کرد: راه خلاصی از گرد و غبار موجود در آسمان سیستان، انجام برنامه های بلند مدت مانند طرح درختکاری و مالچ پاشی بوده اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی تا کنون از سوی مسئولان انجام نشده است.
نماینده مردم سیستان خاطرنشان کرد: سرعت طوفان و غلظت گرد و غبار در مناطق روستایی منطقه سیستان همواره مشکلات فراوان و بسیار زیادی را برای شهروندان سیستانی به وجود می‌ آورد و زندگی را برای آن‌ ها بسیار دشوار می ‌کند اما طوفان و غلظت گرد و غبار طی چند روز گذشته به گونه ‌ای بوده که در مناطق روستایی سیستان علاوه بر کاهش شعاع دید به کمتر از 20 متر علاوه بر تعطیلی ادارات این منطقه تردد وسایط نقلیه اعم از سبک و سنگین را نیز با مشکل مواجه کرده بود.
میرمرادزهی با اشاره به شیوع بیماری سل در استان سیستان گفت: در این مناطق بیماری سل که نشأت گرفته از همین گرد و خاک است از همه استان های کشور بالاتر بوده و آمار بالای مبتلایان به سل را شاهد هستیم.
وی همچنین با بیان اینکه با خشکیدن تالاب هامون دوباره حرکت شن های روان و ریزگردها تکرار می شود، تأکید کرد: حق آبه تالاب هامون باید توسط سازمان محیط زیست از کشور افغانستان پیگیری شود.
به گزارش پانا، این در حالی است که ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون به دلیل ریزی و نفوذپذیری تا پایین ‌ترین سطح ریه‌ ها، در درازمدت برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و از این رو توصیه پزشکان بر این است که کودکان و سالمندان و بیماران مزمن تا جایی که امکان دارد پس از بروز طوفان‌هایی با این غلظت، به جز در شرایط ضروری، در فضاهای بازشهری یا روستایی حضور نیابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار