۸۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد زن هستند
خبرگزاری پانا: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:۸۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد را زنان تشکیل می دهند.
به گزارش خبرگزاری پانا، علیرضا جزینی در حاشیه بازدید از خط ملی مشاوره اعتیاد گفت: یكی از مسائلی كه مردم نیاز دارند، این است كه در ارتباط با موضوع اعتیاد از یك محلی مشاوره بگیرند، در حال حاضر نیز خط ملی مشاوره اعتیاد در كشور در همین جهت فعالیت میكند.
وی افزود: طبق آمار ارائه شده، در سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر با این سامانه تماس داشته و مشاوره گرفتهاند، در سه ماهه نخست امسال تعداد تماسها نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و به ۷۷ هزار تماس رسیده و بیشترین تماسها با میزان ۸۵ درصد از سوی زنان بوده است.
قائم مقام دبیركل ستاد بیان داشت: افراد مستقر در این مركز با تحصیلات فوق لیسانس و تخصص در زمینههای روانشناسی و مددكاری در حال مشاوره به تماسگیرندگان هستند و همزمان نیز آموزشهای تخصصی را فرا میگیرند.
جزینی ادامه داد: ما فعالیت و تبلیغات در این رابطه را تشدید كردهایم تا مردم بدانند چگونه میتوانند مشاوره بگیرند.
وی با بیان اینكه شیشه به عنوان یك ماده مخدر خطرناك در جامعه مطرح است، گفت: ۴۸ درصد سوالات تماسگیرندگان در خصوص شیشه است و بیشترین مسئلهای كه در حوزههای دانشآموزی و دانشجویی مطرح میباشد، همین ماده میباشد، مدیران و معلمان مدارس از نحوه شناسایی افراد وابسته با این ماده و نحوره برخورد با آنان پرسش دارند.
وی ادامه داد: ۱۵ درصد تماسگیرندگان در خصوص ماده شیشه، مصرفكنندگان و مابقی افرادی هستند كه در خصوص چگونگی برخورد با افراد معتاد به این ماده و راهكارهای مقابلهای مشاوره گرفتهاند.
قائم مقام دبیركل ستاد گفت: تلاش داریم تا فعالیت این مركز را توسعه دهیم چرا كه اعتیاد موضوعی نیست كه فرد به راحتی به مراكز مراجعه كند، مشاوره تلفنی بهترین مشاوره است كه به عنوان یك كار سمبلیك چند سالی است كه در ایران آغاز شده و این در حالی است كه برخی كشورها اصلا مشاوره تلفنی در حوزه اعتیاد ندارند.
وی در پایان گفت: باید فعالیتهای این مركز را گسترش داد، افزایش دو برابری تماسها وظیفه ما را سخت تر كرده به عبارتی باید خدمات رسانی به مردم را افزایش داد.
همچنین دكتر روشنپژوه مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در این بازدید گفت: فضای این مركز، متعادل، كارشناسی و دارای استانداردهای مناسب است و هم الگویی موفق برای دیگر كشورها محسوب میشود و هم بستری برای توسعه و یكپارچه سازی افرادی است كه خدمات درمان ارائه میدهند.
وی افزود: در حال حاضر ۵۰ خط آماده ارائه مشاوره به مردم است و این مركز ظرفیت این را دارد كه ساعت بیشتری را به پاسخگویی اختصاص دهد و خطوطش افزایش یابد.
روشنپژوه بیان كرد: اهداف ما در سال ۹۳ در حوزه پیشگیری، توسعه خط ملی مشاوره اعتیاد، استانداردسازی آموزشی به مشاوران، تقویت تماسهای استانی و ایجاد سیستم ارجاعی تماسها به دیگر سیستمهای خدماتی میباشد.
وی افزود: ۸۰ درصد تماسها از سوی خانوادههای افراد مصرفكننده است و درصد اندكی از افراد مصرفكننده با این خط تماس میگیرند.
ماریت قازاریان مدیر مركز خط ملی مشاوره اعتیاد نیز گفت: این سامانه از اسفند ۸۷ افتتاح شده و در سه شیفت کاری از ۸ صبح تا ۸ شب آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز هستند، اطلاعات تخصصی میخواهند.
وی ادامه داد: افراد مشاور در این مركز، تحصیلكرده، مددكار و پزشك عمومی هستند و در عین حال میبایست در حوزه اعتیاد فعالیت كرده باشند.
وی گفت: میانگین مدت زمان مشاوره به تماس گیرندگان ۵ الی ۶ دقیقه است و تاكنون به ۹۶ درصد تماسها پاسخ داده شده است، بیشترین مشاورهها نیز در زمینه راههای درمانی بهتر، معرفی مراکز درمانی معتبر و جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر است.
گفتنی است، سامانه تلفنی مشاوره اعتیاد، شماره ۰۹۶۲۸ میباشد و این خط به عنوان خط کمکی برای راهنمایی مردم و مراجعه آنها به نزدیکترین مرکز درمانی اعتیاد و یا معرفی خدمات موردنیاز آنها طراحی شده است.
ارسال دیدگاه