معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان:
آسیب شناسی دانش آموزان مناطق مرزی و عشایری استان در اولویت برنامه هاست
خبرگزاری پانا: برگزاری جلسه هم اندیشی پیرامون مسایل بهداشتی ، ورزشی و آسیب های اجتماعی دانش آموزان مناطق مرزی و عشایری استان گلستان
به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان این جلسه با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت،معاون سوادآموزی و مشاور مدیر کل در مناطق مرزی، مشاور اجرایی مدیر کل آموزش و پرورش، روسای ادارات تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی، مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، سلامت و تندرستی و اداره آموزش و پرورش عشایری ، معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان بندرترکمن، کارشناسان تربیت بدنی شهرستان های مرزی استان، نماینده بسیج دانش آموزی و نماینده فرمانده مرزبانی استان تشکیل شد.
محمد بهشتی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان به آسیب شناسی دانش آموزان مناطق مرزی و عشایری استان پرداخت و در ادامه به منظور بهره مندی از ظرفیت های بالقوه انسانی و ویژگی های محیطی آن مناطق به تأسی از آموزه های دینی و برنامه های توسعه کشور و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، ضرورت توجه ویژه در برنامه عملیاتی ادارات تابعه و دستگاه های متناظر را برای فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و ورزشی برای گروه های هدف این مناطق مطرح نمود.
در ادامه هر یک از حضار در جلسه نظرات کارشناسی و برنامه ها و طرح های مورد نظر جهت اجرا در این مناطق را ارائه نموده و موارد ذیل مورد تصویب قرار گرفت :
۱- توجه ویژه کارشناسان شهرستان ها به ورزش مدارس مناطق مرزی و توجه در توزیع وسایل ورزشی به مدارس خاص
۲- پیگیری و ادامه برگزاری جلسه مشترک کارشناسی حوزه های معاونت تربیت بدنی و سلامت شهرستان ها برای بررسی اجرای برنامه ها و طرح های مورد نظر
۳- پیگیری ادارات تابعه حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت با ادارات (بخشی و فرابخشی ) مرتبط در سطح ستاد و اتخاذ تصمیم از طریق انعقاد تفاهم نامه
۴- ارایه اسامی مدارسی که فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.
۵- ایجاد پایگاه سلامت در هر منطقه باحضور پزشکان آموزش و پرورش یا بهورزان مراکز بهداشت یا خانه بهداشت روستایی
۶- هماهنگی مسابقات ورزشی مناطق مرزی با بخش های درون و برون سازمانی (عشایری - مرزبانی- اداره کل آموزش و پرورش- اداره کل ورزش و جوانان- مرزبانی - بسیج)
۷- استفاده از امکانات سالن های ورزشی بسیج و سپاه در مناطق مرزی
۸- تولید محتوای آموزشی بهداشتی مورد نیاز دانش آموزان مناطق مرزی و عشایری
۹- ارایه لیست مدارس مرزی و عشایری هر شهرستان به تفکیک به ادارات تابعه حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت
۱۰- شناسایی آسیب های اجتماعی هر یک از مناطق مرزی و عشایری و انجام اقدامات متناسب با آسیب
۱۱- طرح موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی در شورای اجتماعی هر شهرستان
۱۲- برگزاری جشنواره تقدیر و تکریم استانی از دانش آموزان شاخص به صورت سالانه (قطبی و استانی)
۱۳- کمک به اجرای طرح های و برنامه های مداخلات روانی- اجتماعی در مناطق مرزی
۱۴- اجرای طرح استعداد یابی ورزشی در مناطق مرزی
در پایان اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی پیشنهاد کرد به جای کاربرد اصطلاح قوم و قومیت که ناظر بر استنباط اقلیت است از واژه " ناحیه فرهنگی " استفاده گردد تا بدین واسطه اقوام ساکن در این مناطق احساس تعلق اجتماعی و هویت ملی بیشتری نمایند.
ارسال دیدگاه