دواتگری عنوان کرد:

جشنواره بین‌المللی ادبیات و هنر در مراغه برگزار می‌شود

خبرگزاری پانا:نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی گفت:جشنواره بین‌المللی ادبیات و هنر با دستور ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراغه برگزار می شود.

کد مطلب: ۲۲۵۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا:مهدی دواتگری بعد از ظهر امروز در آیین نکوداشت عبدالقادر مراغه ای در تالار سرباز این شهرستان از دستور ویژه وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره بین المللی ادبیات و هنر در مراغه خبر داد.

وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهادهای وی در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای در خصوص برگزاری سه جشنواره به صورت بین المللی در این شهرستان را مطرح و با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روبه‌رو شدم و دستورات لازم درباره برگزاری این جشنواره ها در مراغه صادر شده است.

دواتگری اضافه کرد: یکی از محورهای اصلی جشنواره های بین المللی را در محورهای ادبیات،هنر و فرهنگ و هم چنین عبدالقادر مراغه ای بوده که با موافقت وزیر ارشاد اسلامی در این شهرستان برگزار می شود.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی هنر را یک زبان گویای یک جامعه بر شمرد و برلزوم توجه مسئولان به فعالیت های هنری و فرهنگی در کشور تاکید کرد.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در رهنمود های خود بر پر اهمیت بودن فعالیت های فرهنگی و هنری اشاره کرد و خواستار حمایت مسئولان فرهنگی از هنرمندان در کشور شد.

دواتگری با اشاره به اینکه عبدالقادر مراغه ای در 8 سالگی موفق به حفظ کل قرآن شده بوده و این یکی از ویژگی های عبدالقادر مراغه ای است و اظهار کرد: عبدالقادر مراغه ای از شاعران و موسیقی دانان برجسته قرن نهم بوده که در شهرتاریخی و فرهنگی مراغه چشم به جهان گشوده است.

دواتگری با اشاره به آثار عبدالقادر مراغه‌ای گفت: از آثار وی می توان به مقاصدالالحان، جامع الالحان نخستین نمونه های جامع نت نویسی شده ایرانی، کنزالالحان و شرح ادوار (درباره ایقاع) و موسیقی فیلم امام علی (ع) نیز اشاره کرد.

نماینده مردم مراغه افزود: عبدالقادر مراغه ای را عالِم به علوم متداول زمان، حافظ و قاری قرآن، دارای طبعِ شعر، خوش‌نویسی استاد، تصویرگری‌ ماهر، موسیقی‌دان و موسیقی‌ پژوه، متخصّص در علوم نظری و عملی در موسیقی، نوازنده‌ی عود و کاسات و به قول هنری ‌فارمر «اُعجوبه»، خواننده و در نهایت از مفاخرِ تاریخِ هنرِ ایران، در نیمه‌ی قرن هشتم و نهم هجری و آخرین نظریّه‌پردازِ موسیقیِ کلاسیکِ ایران ‌که تنها بعد از اوست که اطّلاعات دقیق و مؤثّق و قابل اطمینان درباره‌ی مطالب موسیقایی
می‌توان یافت، دانسته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار