جزوه ی خشت اول منتشر شد
خبرگزاری پانا : جزوه ی خشت اول اثر اله کرم خلیفه نژاد منتشر شد . این جزوه اطلاعات لازم جهت آماده ساختن فرزندانمان برای ورود بدون استرس و نگرانی مدرسه را به ما میدهد . این نوشته حاصل بیست و پنج سال تجربه ی کاری وی در آموزش و پرورش میباشد
به گزارش خبرگزاری پانا ، خشت اوّل نکاتی برای قبل از شروع مدرسه ویژه ی والدین کلاس اولی ها تهیه و تنظیم : اله کرم خلیفه نژاد خرداد ۱۳۹۳ . ۱ ـ کودکانی که دوره ی آمادگی را نگذرانده اند و برای اولین بار از خانواده جدا و وارد محیط مدرسه می شوند ، اطلاعات کمی از خانه دوم خود دارند ، لذا والدین در صورت امکان قبل از شروع رسمی مدرسه کودک خود را بصورت انفرادی برای آشنایی با محیط و شرایط مدرسه یک یا دو بار به مدرسه ببرند . ۲ ـ در روزهای اول بیشتر مراقب اوضاع باشید ، ممکن است پذیرش مدرسه و گروه همسالان جدید مدتی طول بکشد ، در صورت لزوم لحظاتی پس از سپردن کودک به مدرسه در آموزشگاه بمانید ، فرزندتان حتی از دور در حیاط هم که شما را می بیند برایش آرامش قلبی ایجاد می شود . ۳ ـ هر گونه سابقه کودک شما در زمینه های گوناگون چه مثبت ، چه منفی شناخت دقیق تری به معلم می دهد و می تواند در مواقع مختلف رفتار مناسب تری را با فرزند شما داشته باشد ، لذا اگر این اطلاعات را در فرم ثبت نام هم وارد نکرده اید ، شفاهی در اختیار آموزگار فرزندتان قرار دهید . ۴ ـ یکی از دلایل ترس کودکان از مدرسه ، اضطراب جدایی از والدین است ، معمولاً مادران
این کودکان، شخصیتی مضطرب ، بیش از حد حمایت کننده ، مردد، حساس و عاطفی دارند . آنها اضطراب خود را با بیان افکار منفی و عمل خود به بچه ها منتقل می کنند . ۵ ـ اضطراب کودک ، گاهی نیز به دلیل وابستگی به مادر ، محیط خانه و یا هر تکیه گاه و پناهگاه دیگری است . برخی از مادران کودکان را به خود وابسته می کنند و به واکنش های عاطفی آنها نسبت به جدایی ، پاسخ می دهند که این یکی از دلایل ترس کودکان از مدرسه است . ۶ ـ اگر کودک شما خیلی وابسته است با روش هایی مثل گذاشتن کودک در خانه ی اقوام به مدت یکی دو ساعت در روز یا بردن او به پارک و همراه ساختن او با کودکان هم سن و سالش به تدریج وابستگی کودک را از خود کم کنید . ۷ ـ سعی کنید قبل از شروع سال تحصیلی ، ذهن کودکتان را نسبت به مدرسه و معلم آماده کنید . با تلاش در زمینه ی تعریف و تمجید واقعی از مدرسه و معلمان شور و اشتیاق مدرسه رفتن را در کودکان ایجاد کنید. ۸ ـ با روش های گوناگون به او اطمینان دهید که معلمش مهربان است و او را حمایت خواهد کرد ، در حضور کودکان با القاب خوب و لبخند از او یاد کنید و خاطرات و تجربیات خوب ، شاد و جالب و خنده دار خود با معلم کلاس اولتان را با کودک
خود در میان بگذارید . ۹ ـ سعی کنید با علاقه و اشتیاق زیاد درباره ی آنچه کودک شما در مدرسه خواهد آموخت مثل : خواندن ، نوشتن ، پیامک زدن با تلفن ، شمردن ، حساب کردن ، نقاشی کردن و ورزش کردن ، حرف بزنید. کودک شما باید لذّت حضور در مدرسه را قبل از رفتن به مدرسه با جان و دل درک کند . ۱۰ ـ برپایی جشن شکوفه ها ، تأکید بر اهمیت اولین حضور کودکان در دبستان و ماندگاری خاطرات این لحظه در یاد کودکان و حاوی اثرات روحی و روانی ناشی از چگونگی برخورد با تحصیل رسمی در روز اول دبستان است . ۱۱ ـ آشنایی با آموزگار از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند در ایجاد امنیت روانی در کودک موثر باشد ، لازم است این آشنایی در محیطی دوستانه و به گونه ای صورت بگیرد که دانش آموز به راحتی بتواند با او ارتباط ایجاد کند . ۱۲ ـ آشنا شدن با هم کلاسی ها از دیگر نکات مهم است . بهتر است با چند تا از هم کلاسی های خود قبل از شروع رسمی مدرسه آشنا شود و به او آموزش داده شود که هم کلاسی ها مانند اعضای یک خانواده هستند . انجام بازی با هم کلاسی ها در ایجاد آشنایی و صمیمیت آنها با یکدیگر بسیار موثر است . ۱۳ ـ آشنا شدن با مدیر و معاون مدرسه نیز در ایجاد
آرامش در کودکان بی تأثیر نیست . ۱۴ ـ از نکات مهم در ایجاد آرامش در نوآموز این است که هرگز نباید معرفی تمام تازه ها را به روز جشن شکوفه ها موکول کرد . ۱۵ ـ برخی از خانواده ها احساس می کنند که با آغاز تحصیلات رسمی فرزندشان ، می توانند بسیاری از مسئولیت های خود را به مدرسه واگذار کنند . این تفکر آثار نامطلوبی در روند رشد کودک دارد . برای مثال : برگزاری جشن شکوفه ها در مدرسه به هر شکل، به معنای آن نیست که خانواده از این آغاز پراهمیت، شادی و خوشحالی خود را ابراز نکند . حتی اگر نوآموز شما فرزند اول خانواده نباشد ، با یک مراسم کوچک حتی گرفتن چند عکس با تلفن همراه یا درست کردن یک کیک در آشپزخانه به فرزند خود نشان دهید که شروع رسمی تحصیلات او برایتان مهم است . ۱۶ ـ خانواده هایی نیز هستند که چنان برنامه های خاص و پر زرق و برقی را تدارک می بینند که کودک می ترسد که مبادا موجب برهم زدن یکی از قسمت های برنامه شود و خود این موضوع او را دچار استرس می کند ، پس برنامه باید ساده و به دور از افراط باشد . ۱۷ولی محترم برای لحظاتی چشمان خود را ببندید ، به پایه اول ابتدایی برگردید. که در زنگ املاء نوک مدادتان می شکست ( آن
مدادهای پرچمی بی کیفیت که زود نوکشان می شکست . ) و شما چند کلمه عقب می افتادید ، چه حالی پیدا می کردید . پس برای چند تومان ارزان تر از خرید مداد ، پاک کن و مدادتراش بی کیفیت پرهیز کنید . ۱۸ـ با مُد شدن انواع وسایل فیلم برداری و عکاسی خصوصاً گوشی ها و تبلت ها گاهی اوقات جشن شکوفه ها به وسیله مامان ها مکانی می شود برای شکار لحظه ها ، و بعضی از والدین با تلاش برای قرارگرفتن در زاویه دید بهتر، مزاحمت هایی برای دیگران بوجود می آورند . پس توجه داشته باشید که این مراسم فقط جشن نیست ، بلکه فرصتی برای آشنایی کودکان با موقعیت جدید است . خوب است مادران محترم به جای افراط در عکاسی و فیلم برداری ذهن خود را به این موضوع مهم متمرکز کنند . ۱۹ ـ یک نکته مهم که شاید به نظر والدین اهمیتی نداشته باشد ، اما بنده به عنوان آموزگار پایه اول با آن درگیر بوده ام ، زدن برچسب نام کودک بر روی وسایل و نوشت افزار خصوصاً مداد و مدادرنگ هاست ، چون در غیر اینصورت هر مدادی که در کلاس پیدا شود ، خیلی از وقت آموزگار برای یافتن مالک آن تلف می شود ، زیرا وقتی بگویی بچه ها ، این مداد مال کیست ؟ هفت نفر دست بلند می کنند. حال شما پیدا کن صاحب
اصلی آن را ! جالب است که همه ی آنها با اصرار ادعای مالکیت یک مداد را دارند و تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل . امید است که این نکات پراکنده امّا مهم را والدین خصوصاً مادران عزیز رعایت نمایند تا انشاء ا... کمکی باشد برای ارتباط موثر و بهتر میان کودک ـ آموزگار ـ مدرسه و والدین . اله کرم خلیفه نژاد خرداد ۱۳۹۳
ارسال دیدگاه