آژانس بین المللی انرژی به نفت خاورمیانه بیشتر اتکا می کند

خبرگزاری پانا : تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد در یک دهه آینده با افت تولید شیل اویل در آمریکا، جهان به نفت خاورمیانه وابسته تر می شود.

کد مطلب: ۲۲۳۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که جهان در دهه آینده به نفت خاورمیانه نیاز بیشتری خواهد داشت زیرا تولید شیل اویل آمریکا کاهش می یابد.

با وجود این، آژانس بین المللی انرژی هشدار می دهد که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه ممکن است نتوانند نیاز بازار را تامین کنند و قیمت نفت بالاتر برود.
آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین تغییرهای گزارش چشم انداز سرمایه گذاری انرژی خود در دهه های آینده، آورده است: جهان برای تامین تقاضای رو به رشد نفت خام به تدریج به سرمایه گذاری در خاورمیانه متکی می شود.

افزایش تولید نفت خام از ذخایر شیل اویل آمریکا سبب شده است تا آژانس بین المللی انرژی و سایر تحلیلگران بازار نفت پیش بینی کنند که آمریکا تا سال 2020 به تدریج از تولیدکننده های بزرگ نفت مانند عربستان و روسیه پیشی گیرد.
این موضوع سبب شده است تا آمریکا در باره آزادسازی صادرات نفت که برای مدت طولانی متوقف شده بود، تصمیم گیری کند.

در همین حال، آمریکا از این موضوع واهمه دارد که با کاهش اتکا به واردات نفت خاورمیانه، مجبور شود حضور نظامی و دیپلماتیک خود را نیز کاهش دهد.
در حالی که بیشتر نفت خاورمیانه ارزان است و به راحتی تولید می شود، شیل اویل آمریکا به حفاریهای بسیار زیاد نیاز دارد زیرا ذخیره های نفتی کشف شده به سرعت تمام می شوند.

گری راس، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی پیرا انرژی، می گوید: اکنون در زمان خوبی هستیم، اما (شرایطمان) مانند حرکت روی تریدمیل است که پس از مدتی خسته می شویم.
فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژیمعتقد است که خاورمیانه برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا "باید امروز سرمایه گذاری کند، اگر که در گذشته نکرده است" زیرا هر پروژه نزدیک به هفت سال زمان برای توسعه نیاز دارد.

وی افزود: این منطقه برای تامین تقاضای نفت خام دنیا باید تا سال 2025 میلادی سالانه 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

با وجود این، آژانس نگران است که کشورهای خاورمیانه به دلیل مخاطره های سیاسی و هزینه های ملی زیاد نتوانند شکاف عرضه و تقاضا را پر کنند.
بیرول با اشاره به اینکه کشورهای خاورمیانه نزدیک به یک چهارم از درآمد نفتی 800 میلیارد دلاری سالانه خود را به یارانه انرژی اختصاص می دهند، گفت: ما می دانیم که خاورمیانه ممکن است نتواند نفت کافی به بازار تزریق کند.

در همین حال، بهار عربی بسیاری از کشورهای عربی را مجبور کرده است برای فعالیت های داخلی و اجتماعی خود هزینه بیشتری را پرداخت کنند.
از سوی دیگر عراق همچنان برای تولید نفت خود به دلیل تنش های سیاسی داخلی با اختلال روبروست و ایران نیز برای فروش نفت خام خود زیر فشار تحریمهاست.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد چنانچه خاورمیانه نتواند نفت مورد نیاز بازار را تا سال 2025، پس از افول شیل اویل، تامین کند قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تا 15 دلار افزایش می یابد.
در گزارش آژانس آمده است که هزینه اکتشاف و تولید نفت خام تا سال 2035 نزدیک به 25 درصد افزایش می یابد و به سالانه 850 میلیارد دلار می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار