پانا از اما و اگرهای آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما گزارش می دهد :
ابهام در بهبود کیفیت خدمات پرواز در شرایط محدودیت تنوع و تعداد شرکت های هوایی
خبرگزاری پانا : آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما به زودی کلید می خورد و افزایش قیمت ها اجرایی می شود حال این پرسش مطرح است که بهبود خدمات هوایی در شرایط محدودیت تنوع و تعداد شرکت های هوایی با چه ساز و کاری اجرایی می شود .
به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا یکی از نگرانی های مردم در موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، افزایش قیمت بلیت است و اگرچه عنوان می شود که آزادسازی به معنای گرانی نیست اما آنگونه که دست اندرکاران صنعت هوایی کشور می گویند افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت در مرحله اول پس از آزادسازی قطعی است اما بهبود کیفیت در شرایط محدودیت تعداد شرکت های هوایی در کشور نیز پرسشی است که در مقطع زمانی کنونی نمی توان پاسخی صریح برای آن ارایه داد .
البته حمید غوابش دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی می گوید افزایش نرخ بلیت پس از آزادسازی قیمت گذاری به معنای تاثیرات آزادسازی نیست و از آنجا که بیش از دوسال است که قیمت ها افزایش نیافته هر گونه افزایش قیمتی پس از آزادسازی ناشی از تصمیم های جدید نیست .
از آنجایی که ایرلاین ها پس از اجرای قانون آزادسازی، نرخ گذار هستند و نرخ مصوب از نظام حمل و نقل هوایی حذف می شود، یکی از نگرانی ها مردم این است که نرخ بلیت برای مسیرهای مختلف افزایش یابد اما مسوولان بارها و بارها تاکید کرده اند و تذکر داده اند که آزادسازی نرخ بلیت به معنی گرانی آن نیست بلکه با اجرای سیاست آزادسازی، قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف به تدریج کاهش می یابد.
حال جای این پرسش اساسی باقی است که رقابت مد نظر که بارها وبارها بر آن تاکید شده است میان چند شرکت محدود هواپیمایی امکان پذیر است ؟رقابت در شرایطی به وجود می آید که شرکت های متعدد هواپیمایی در رقابت با هم خدمات متفاوت و با کیفیت های متفاوتی ارایه دهند اما در غیاب تنوع شرکت های هوایی بهبود خدمات این شرکت ها چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد .
افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی بلیت هواپیما با آزادسازی قیمتها
حمید غوابش دبیرانجمن شرکت های هوایی با بیان اینکه با آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما به طور طبیعی برای یک بازه زمانی ممکن است که تقاضای پروازهای هوایی کاهش یابد ،تصریح کرد: به نظر می رسد که حداقل به اندازه نرخ تورم در محدوده ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت بلیت هواپیماها افزایش داشته باشد .
غوابش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که چه سازو کار اجرایی تضمین کننده رقابت و افزایش کیفیت میان شرکت های هوایی پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خواهد بود ، اظهار کرد: ازاد شدن صنعت برای ایجاد رقابت ضمانت اجرایی افزایش کیفیت در خدمات هوایی است و رقابت از قیمت گذاری و کیفیت خدمات صورت می گیرد و پارامترهایی که در این میان برای مشتری از اهمیت ویژه برخوردار است مقصد پرواز،فرکانس ،قیمت و خدماتی است که در طول پرواز ارایه می شود .
دبیرانجمن شرکت های هوایی تصریح کرد: شرکت ها می توانند با ارایه طیف گسترده ای از این عوامل قیمت های متفاوتی به مشتریان ارایه دهند و به این گونه است که رقابت شکل می گیرد .
وی درباه زمان اجرایی شدن آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما نیز اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور اخیرا این بخشنامه را ابلاغ کرده و معاونت سازمان هواپیمایی نیز در خبری اعلام کرده است که افزایش قیمت بلیت هواپیما از ۱۵ خرداد ماه اجرایی خواهد بود .
قیمت گذاری براساس مدل کسب و کار شرکت ها خواهد بود
غوابش عنوان کرد: شرکت های هوایی باید با مدل کسب و کار خود اقدام به قیمت گذاری کنند و این فرصت به مسافر داده شود که با توجه به عوامل پرواز خواست خود را انتخاب کند و این مصرف کننده است که با اطلاعاتی که از آژانس های پرواز اخذ می کند می تواند شرکت ارایه کننده خدمات را انتخاب کند .
دبیرانجمن شرکت های هوایی خاطرنشان کرد: ممکن است یک ایرلاین در یک ساعت پرواز دو نرخ متفاوت را ارایه دهد و به طور قطع پیاده سازی این روش نیازمند برنامه ریزی است و نباید عجولانه با آن برخورد کرد .
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد اطلاع رسانی و توجیه مسافران در انتخاب درست اما به هر حال اجرای آن ضروری است و یکی از الزامات توسعه صنعت هوایی حذف مقررات دست و پاگیر و آزادسازی قیمت بلیت است .
غوابش تصریح کرد: شرکت های هوایی از این تصمیم استقبال کرده اند اما چون از یک بازارپر رقابت عبور می کنند باید انرژی بیشتری به خرج دهند .
کسب اختیارات بیشتر شرکت های هوایی در شرایط تحریم
وی در پاسخ به این پرسش که درشرایط عدم رفع موانع تحریم در صنعت هوایی این اقدام تصمیمی مناسب ارزیابی می شود یا خیر ، اظهار کرد: آزادسازی قیمت ها در شرایط کنونی در حل مشکلات تحریم بسیار موثر است و امکاناتی را به شرکت های هوایی می دهد که با اختیارات بیشتر مشکلات ناشی از تحریم را حل کنند.
دبیرانجمن شرکت های هوایی عنوان کرد: به طور قطع قیمت گذاری کالا و نوع انتخاب آن مدل های کسب و کار جدید فراهم می کند و تحریم نیز مقوله ای است که سالهاست دست اندرکاران صنعت با آن آشنا هستند .
غوابش تاکید کرد: به هر حال صنعت حمل و نقل هوایی به دلیل آنکه با افزایش هزینه تولید در دوسال اخیر مواجه شده و در همین دو سال افزایش قیمت نداشته است در صورت آزادسازی یا عدم آزادسازی با افزایش قیمت بلیت مواجه بود اما تصمیم به آزادسازی قیمت ها نباید این تصور غلط را ایجاد کند که افزایش قیمت بلیت ناشی از آزادسازی است .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی از میزان افزایش قیمت دارید ، اضافه کرد: بخشی از مسافران هوایی به نرخ حساس هستند و بستگی به این دارد که تا چه میزان ساعت پرواز برای آنها مهم باشد و طبیعی است که برای یک فرد تاجر یا استاد دانشگاه یا پزشکی که صرفه جویی در زمان مهم است مقرون به صرفه است که زمان مناسب پرواز را انتخاب کند .
دبیرانجمن شرکت های هوایی تصریح کرد: به طور طبیعی برای یک بازه زمانی ممکن است که تقاضای پروازهای هوایی کاهش یابد اما به نظر می رسد که حداقل به اندازه نرخ تورم در محدوده ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت بلیت هواپیماها افزایش داشته باشد .
افزایش کیفیت خدمات و امنیت پرواز با آزادسازی قیمت گذاری در صنعت هواپیمایی
رضا نمک شناس معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان با بیان اینکه شرکت های هوایی بزرگ و تاثیر گذار در بازار مانند ماهان و ایران ایر نه در جهت افزایش نرخ ها که به منظور ارتقای امنیت پرواز با هم هماهنگی خواهند داشت ،گفت : میانگین افزایش نرخ بلیت هواپیما پس از آزاد سازی تا ۳۰ درصد است و متاسفانه در برخی موارد سوء مدیریت های داخلی به حساب تحریم آورده می شود و به طور قطع رقابت به نفع صنعت هواپیمایی کشور و مصرف کننده خواهد بو د.
نمک شناس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به بند ب ماده ۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه ، اظهار کرد: براساس این بند قانونی دولت مکلف بوده است از ابتدای سال سوم قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به رها سازی قیمت گذاری بلیت هواپیما اقدام کند و این درحالی است که این قانون درسال گذشته اجرایی نشده و مقرر شده با هماهنگی سازمان هواپیمایی ،شرکت فرودگاهها و شرکت های هوایی آزادسازی قیمت ها اجرایی شود که لزوما به معنای افزایش قیمت نیست .
وی ادامه داد: در حال حاضر در مسیر پروازهای ۲ میلیون دلاری همان نرخی از مشتریان دریافت می شود که یک هواپیمای ۳۰ میلیون دلاری دریافت می کند و طبیعی است که در دنیا هم بسته به زمان پرواز و کیفیت پرواز قیمت ها متفاوت است .
معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان تصریح کرد: وقتی فردی در یکی از ابتدایی ترین ساعات صبح از تهران به مقصد مشهد ، پرواز و در پایان یک روز کاری به تهران برمی گردد ، طبیعی است که از بهترین زمان پرواز استفاده کرده و باید نرخی متفاوت از دیگر ساعات پروازی پرداخت کند .
نمک شناس در پاسخ به این پرسش که رها سازی قیمت ها می تواند موجبات سردرگمی مسافران را در انتخاب شرکت هایی که براساس کیفیت پرواز یا ساعت پرواز به قیمت گذاری اقدام کرده اند به دنبال داشته باشد ،عنوان کرد: طبیعی است که در ابتدا مصرف کنندگان با ابهام و سردرگمی در انتخاب شرکت مورد نظر مواجه شوند اما به تدریج این ابهام برطرف و مسافرانی که به طور مستمر از این خدمات استفاده می کنند از نحوه خدمات رسانی اطلاع حاصل می کند .
رضا نمک شناس اظهار کرد: خوشبختانه امروز بخش عمده ای از افراد جامعه به اینترنت دسترسی دارند و می توانند از خدمات شرکت ها به صورت آن لاین استفاده کنند و اطلاعات کاملی از نوع خدمات ،نوع هواپیما و ساعت پرواز به دست آورند.
وی ادامه داد: به تازه گی در بلیت های پرواز نیز نوع هواپیما ذکر شده است و می توان به راحتی به اطلاعات پرواز دست پیدا کرد .
معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های هوایی برای تغییر نرخ بایکدیگر هماهنگی خواهند داشت ، تصریح کرد: شرکت های بزرگ و تاثیر گذار در بازار مانند ماهان و ایران ایر نه در جهت افزایش نرخ ها که به منظور ارتقای امنیت پرواز با هم هماهنگی خواهند داشت .
نمک شناس درپاسخ به این پرسش که میانگین افزایش نرخ های هوایی به چه میزان خواهد بود ، عنوان کرد: میانگین افزایش نرخ بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد قابل پیش بینی است .
وی در پاسخ به این پرسش که تحریم های بین المللی در صنعت هوایی کشور هنوز برطرف نشده است ، آیا این تصمیم در این مقطع زمانی به نفع کشور است، تصریح کرد: ازاد سازی قیمت بلیت هواپیما اقدامی مناسب است که به نفع مصرف کننده نیز خواهد بود و ضمن ارتقای ایمنی پرواز در برخی مسیرها ممکن است به کاهش قیمت نیز منجر شود .
معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان بیان کرد: صنعت هواپیمایی در شرایط تحریم بین المللی است اما ظرفیت های درداخل کشور وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و متاسفانه در برخی موارد سوء مدیریت های داخلی به حساب تحریم آورده می شود و به طور قطع رقابت به نفع صنعت هواپیمایی کشور و مصرف کننده خواهد بو د.
این سوال مطرح است که آیا انتظار تحول در نظام بلیت فروشی در بازه زمانی کوتاه مدت انتظاری غیر منطقی است؟
آنگونه که دست اندرکاران صنعت هوایی کشور می گویند آزادسازی نرخ بلیت در آمریکا که از مطرح ترین ایرلاین های دنیا و نظام مشتری مداری و بلیت فروشی است ۵ سال به طول انجامید و در این ۵ سال با فرهنگ سازی که انجام شد، مردم به شرایط جدید عادت کردند و برنامه ی سفرشان را بر اساس نظام جدید حمل و نقل هوایی کشورشان تنظیم کردند .
به گفته آنان در ایران هم به طور قطع مردم از مزایایی که پس از آزادسازی نرخ بلیت ایجاد می شود، استقبال می کنند که نمونه کوچک آن که در زمان حاضر در بازار برای مردم تعریف شده است، فروش بلیت ها و تورهای لحظه ی آخری است که هم مردم را راغب به سفر می کند و هم ایرلاین ها را از ضرر و زیان بیشتر نجات می دهد.
گزارش از ناهید شمشیری
ارسال دیدگاه