آئین بزرگداشت دانشمند بزرگ ایران حکیم عمر خیام نیشابوری برگزار شد

خبرگزاری پانا : آئین بزرگداشت دانشمند بزرگ ایران حکیم عمر خیام نیشابوری برگزار شد.

کد مطلب: ۲۱۸۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، فرماندار نیشابور گفت: آرامگاه حکیم غیاث‌الدین عمر خیام نیشابوری به‌ مناسبت 28 اردیبهشت روز ملی بزرگداشت این شاعر، ریاضیدان و فیلسوف بزرگ ایرانی با حضور دکتر نوش‌آبادی معاون حقوقی ، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از استادان علم و ادب، خیام‌شناسان، مقامات استانی و مسئولان شهرستانی و آحاد مردم نیشابور گلباران شد.
اسفندیار جلایری افزود: اجرای موسیقی سنتی گروه محلی نیشابورک به سرپرستی محمد دهنوی ، شعرخوانی خدابخش صفادل و دکتر مهدی نوروز و اجرای ورزش باستانی از بخشهای این مراسم بود.
وی گفت: برپایی کارگاه نقاشی و مجسمه سازی از برنامه های جانبی این مراسم است.
گفتنی است، حکیم عمر خیام نیشابوری در 28 اردیبهشت 427 در نیشابور دیده به جهان گشود. وی از ریاضی‌دانان ، ستاره ‌شناسان و شاعران بنام ایران در دوره سلجوقی است. یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان خواجه نظام‌الملک ، وزیر ملک‌شاه سلجوقی دانست. مرگ خیام میان سال‌های 502 تا 505 در نیشابور اتفاق افتاد و مقبره وی هم اکنون در شهر نیشابور در باغی که آرامگاه امام‌زاده محروق در آن واقع است قرار دارد . مرصادالعباد ، تاریخ جهانگشا ، تاریخ گزیده حمدالله مستوفی و مونس الاحرار از آثار اوست.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار