اثر نامطلوب آشپزخانه بدون تهویه بر سلامت ریه بانوان

خبرگزاری پانا: آشپزی بانوان در آشپزخانه های بدون تهویه مناسب در طولانی مدت منجر به آسیب ریه های آنان و کودکانشان می شود.

کد مطلب: ۲۱۵۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی آسم و برنامه راهبردی آسم گفت: ذرات معلق در هوا مانند دود حاصل از تنورهای قدیمی یا بوی غذا، ادکلن، گرد و غبار و مانند آن از جمله عواملی است که منجر به آسیب رسیدن به ریه ها می شود.

دکتر دیوبند افزود: یکی از اثرات این آسیب بروز بیماری های ریوی مانند آسم است.

وی با بیان اینکه آسم بیماری تنفسی مزمنی است که در صورت رعایت نکردن موارد درمانی از متوسط تا شدید متغیر است ادامه داد: گاهی اوقات افراد مبتلا به آسم از بیماری خود اطلاع ندارند و در مواجهه با عوامل محرک سیستم تنفسی مانند سرما، گرد و غبار هوا یا مانند آن دچار تنگی نفس شدید می شوند.

وی گفت: مهم ترین علامت های آسم: سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است و ممکن است بیمار فقط یکی از انواع علامت ها را داشته باشد.

وی تاکید کرد: جلوگیری از تماس با عوامل حساسیت زای محیطی و محرک ها به پیشگیری از بروز آسم کمک می کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان همچنین با اشاره به اینکه برخی بیماران نگران وابستگی به دارو های آسم هستند افزود: دارو های ضد آسم اعتیاد آور نیستند و معمولا دارو های تجویزشده برای آسم به شرط مصرف مناسب فاقد عارضه قابل توجه هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از داروهای ضد سرفه نیز برای بیماران مبتلا به اسم مفید نیست ادامه داد: اصرار بیمار در تجویز و مصرف این داروها صحیح نیست.

دکتد دیوبند به بیماران مبتلا به آسم توصیه کرد: هر بیمار مبتلا به آسم باید پزشکی مطلع و آگاه در زمینه بیماری آسم را به عنوان طبیب معالج و مشاور انتخاب کند و پزشک و بیمار با کمک هم برنامه مشخصی برای مصرف دارو ها، اجتناب از عوامل آغازگر حمله آسم و مراحل درمان را در صورت وقوع حمله طراحی و اجرا خواهند کرد.

دکتر مهنا کارشناس بیماری های تنفسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: برنامه راهبردی آسم با هدف بالا بردن سواد عمومی جامعه و کاهش و کنترل بیماری های تنفسی در حال اجراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار