توسعه مردم سالاری در منطقه با پیروزی در بحران سوریه

خبرگزاری پانا: کارشناسان با پیروزی در گذر از بحران سوریه را منجر به تثبیت وضعیت مقاومت و توسعه مردم سالاری در منطقه می دانند.

کد مطلب: ۲۰۷۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، رویوران، کارشناس ارشد حوزه غرب اسیا و شمال افریقا با اشاره به تغییرات جدی منطقه ای و بین المللی گفت: از زمانی که بلوک شرق از هم پاشید ما شاهد تبعیت روسیه از غرب از جمله در تحریم های هسته ای بودیم ولی از 3 سال قبل که بحث سوریه پیش آمد، تحولی در رفتار روسیه رخ داد و هر چه در شورای امنیت در مورد سوریه بود، وتو می کرد.


وی افزود: تحولات اوکراین هم موضع روسیه را به رقابت در برابر غرب تبدیل کرد، در داخل سوریه هم دولت سوریه میدان را در اختیار دارد.


رویوران تصریح کرد: در درجه اول سقوط نکردن نظام سوریه برای غرب و کشورهای منطقه غیر مترقبه بود که در مرحله بعد فروپاشی ارتش را مد نظر قرار داد اما این اتفاق هم نیافتاد.


وی گفت: وسط راه جمع بندی غرب تغییر کرد و امریکا که اول از هر مخالف نظام اسد حمایت می کرد، جبهه النصره و داعش را در فهرست تروریسی قرار داد که نشان از تجدید نظر این کشور داشت.


رویوران افزود: اوضاع سوریه روی امنیت لبنان و عراق تاثیر کرد و تعدادی با ارتش تونس درگیر و تعدادی دیگر به شرق لیبی رفتند و برخی هم در سینا با ارتش مصر درگیر شدند از این رو امریکا دیگر حاضر به حمایت به هر قیمت نبود.


وی تصریح کرد: تا حدودی ترکیه و اردن عقب نشستند، عربستان هم به عنوان کشوری که حمایت می کرد تا حدودی عقب نشست چون مشخص شد که بحران سوریه کانونی برای تولید تروریسیم در منطقه و جهان است.


رویوران با اشاره به تسلط دولت سوریه بر حدود سه چهارم خاک این کشور گفت: هر گونه انتخابات از مشروعیت نسبی برخوردار است.


وی افزود: نکته مهم آن است که سوریه در حال بحران قانون اساسی را تغییر داد و همه پرسی را برگزار کرد، ضمن آن که 90 نفر از 250 نماینده مجلس سوریه از مخالفان اسد هستند که این امر نشان دهنده پایبندی دولت به تعهدات خود است.


رویوران تصریح کرد: این امر ارزش سیاسی دارد و اگر انتخابات هم در این حال برگزار شود، رسوایی بزرگی برای دیکتاتوری های منطقه خواهد بود که بحرانی ندارند ولی حاضر هم نیستند که از نظام دیکتاتوری دست بردارند.


مجتبی فردوسی پور، کارشناس ارشد حوزه غرب اسیا و شمال افریقا، نیز در این گفتگو بحران سوریه را بحرانی مهندسی شده دانست که از مرزها و کانون آن درعا در جنوب آغاز شد .


وی افزود: مشاهده کردند که تظاهرات خواسته های آنها را تامین نمی کند، سوریه را وارد جنگ داخلی کردند و از آنجا که جامعه مدنی سوریه حامی این جریان نبود باید از خارج نیرو وارد می کردند، نیروهایی که آرمانی برای جنگیدن ندارند و هدفشان تخریب زیرساخت های سوریه بود.


کارشناس ارشد حوزه غرب اسیا و شمال افریقا افزود: با بی نتیجه ماندن جنگ داخلی، به سمت دیپلماسی رفتند ولی در اقدامی بی نتیجه گروه هایی از معارضه بدخیم سوریه را به ژنو 2 آوردند که این امر هم راه حل سیاسی را به شکست منجر کرد.


فردوسی پور در ادامه گفت: با پایان پذیرفتن دوره کنونی بشار اسد، اگر اقدام قانونی صورت نگیرد، سوریه با خلاء‌قدرت مواجه خواهد شد.


وی افزود: از فردا ثبت نام ده روزه نامزدها آغاز می شود در حالی که گروههای مخالف شامل داعش و النصره در تلاش هستند که نقاط پایین دستی را بیش از 16 میلیون نفر جمعیت تحت تاثیر قرار دهند و بگویند، چون نیمی از جمعیت در انتخابات شرکت نکرده اند لذا انتخابات مشروعیت ندارد.


فردوسی پور تصریح کرد: دولت باید بتواند در میدان نقاط پدافندی را به آفندی تبدیل کند و امنیت این نقاط را در اختیار خود بگیرد و به ساماندهی آوارگان کمک کند.


وی گفت: پیروزی در گذر از بحران سوریه می تواند وضعیت مقاومت را تثبیت کند و بحث مردم سالاری در منطقه هم توسعه داده شود و این روند توسعه ای به سرزمین های اشغالی هم برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار