طی سال ۱۳۹۲ صورت گرفت

افزوده شدن بیش از 91 هزار شیء جدید به گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری پانا: طی سال 1392، بیش از 91 هزار شیء جدید، اعم از تمبر و دیگر اقلام پُستی، سکّه و اسکناس از ایران و جهان و از دوره‌های تاریخی گوناگون، به گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی افزوده شد.

کد مطلب: ۲۰۵۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل ازروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه سازمان یادشده با اعلام این خبر گفت: از این تعداد، 87 هزار و 861 شیء توسط ارادتمندان به بارگاه امام رضا علیه‌السلام به این موزه اهدا شده است و سه هزار و 970 شیء نیز از طریق خریداری به این موزه جذب شده است.
محمدحسین یزدی‌نژاد، بیشترین تعداد این مجموعه را با بیش از 85 هزار قطعه، متعلّق به مجموعه‌های تمبر و دیگر اقلام پُستی برشمرد و تصریح کرد: این مجموعه، اقلامی مانندِ تمبر، کارت‌پُستال، پاکت‌های مُهرِ روز، تلگراف، لیبلِ پاکت‌نامه‌های دوره قاجار و مواردی از این دست را در بر دارد.
وی سکّه‌ها را در رده بعدی پُرشمارترین اقلام افزوده‌شده به این گنجینه برشمرد و تشریح کرد: سکّه‌هایی از جنس طلا، نقره، مس ـ نیکل، مس، برنز و استیل، از دوره‌های گوناگون تاریخی و از کشورهای مختلف در این مجموعه اهدایی وجود دارد.
یزدی‌نژاد، از این بین به سکّه‌های چکشی طلا و نقره از دوره ساسانیان تا قاجار اشاره کرد و ادامه داد: از میان اقلام جدید، 44 عدد سکّه طلا از ایران و سایر کشورها، متعلّق به دوره ایلخانان مغول تا دوره پهلوی نیز در این گنجینه به نمایش درآمده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته، بیش از 1400 برگ اسکناس از ایران و کشورهایی مانندِ گامبیا، باربادوس، بِلیز، جزایر باهاما، بوتسوانا، شیلی، کنگو، اریتره، جزیره فیجی، لائوس، نامیبیا، پاراگوئه، مالاوی و ده‌ها کشور دیگر به این موزه جذب شده است.
رئیس گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه، حلقه‌های مبادلاتی با جنس مس و برنز را با دیرینگی 4 هزار ساله، یکی از قدیمی‌ترین اقلام این مجموعه برشمرد و اظهار داشت: این حلقه‌ها در دنیای باستان با کاربردی دوگانه، علاوه بر جنبه مبادله‌ای، گاهی به عنوان فلزی زینتی، مورد استفاده قرار می‌گرفتند .
یزدی‌نژاد همچنین از سکّه‌های متعلّق به دوره‌های اسکندر مقدونی، اشکانی، ساسانی، عبّاسی و غزنوی به عنوان نمونه‌ای از نفیس‌ترین اشیای این مجموعه یاد کرد و افزود: تمبر و پاکت‌های سانسورشده در دوره قاجار در زمان جنگ جهانی اوّل نیز از دیگر موارد باارزش این اقلام هستند.
وی گفت: هم‌اکنون، سه هزار تمبر و دیگر اقلام پُستی، حدود 400 برگ اسکناس و دو هزار عدد سکّه در این گنجینه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.
یزدی‌نژاد در پایان با بیان این که تعداد بسیاری از اشیای موزه‌ای در مخزن این موزه نگه‌داری می‌شوند که به مرور در معرض نمایش قرار می‌گیرند، گفت: پژوهشگران و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، در صورت معرفی از طرف دانشگاه‌ها، می‌توانند به اشیای مخزن نیز دسترسی داشته باشند .
گفتنی است که موزه مرکزی آستان قدس رضوی، به دلیل انتساب به بارگاه نورانی امام رضا علیه‌السلام، همواره مورد توجه ارادتمندان به آن حضرت بوده که نتیجه آن، گردآمدن حجم بزرگی از مجموعه‌های کم‌یاب و بی‌همتای موزه‌ای در این مرکز و همچنین حضور خیل گسترده‌ای از بازدیدکنندگان از ایران و جهان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار