به گزارش خبرنگار پانا :

برگزاری نشست هم اندیشی صاحب نظران فرهنگ و هنر شهرستان آق قلا

خبرگزاری پانا: نشست هم اندیشی صاحب نظران فرهنگ و هنر شهرستان آق قلا با شركت شاعران ، نویسندگان و صاحب نظران فرهنگ و هنر در سالن اجتماعات فرمانداری آق قلا برگزار شد.

کد مطلب: ۲۰۴۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا: فرماندار شهرستان آق قلا با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در آغاز هرسال ، مسیرحركت كشور را برای مردم و مسئولین مشخص می كند ایشان سال گذشته را حماسه سیاسی و اقتصادی نامید ، حماسه سیاسی تحقق پیدا كرد و در راستای حماسه اقتصادی نیز گام های موثری برداشته شد ولی حماسه اقتصادی كامل نگردید.
الیاس هیوه چی افزود: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال نیز دوباره مسئله اقتصاد را مطرح كردند و از مسئولین و مردم خواستند با جدیت بیشتر مسئله اقتصادی كشور پیگیری شود و در عین حال مسئله فرهنگ را نیز مطرح كردند.
وی افزود: ما باید توجه داشته باشیم فرهنگ مكمل اقتصاد است و هیچ حركتی نمی تواند بدون فرهنگ به سرانجام برسد .
فرماندار شهرستان آق قلا افزود:اگر ما بخواهیم حركت اقتصادی انجام بدهیم باید فرهنگ اقتصادی را داشته باشیم و اگرما بخواهیم حركت اجتماعی انجام دهیم باید فرهنگ اجتماعی داشته باشیم پس هیچ حركتی بدون داشتن فرهنگ آن كار نمی تواند به كمال برسد.
"هیوه چی" افزود:پیام نوروزی رهبری یك فرصت برای استفاده بهینه از ظرفیت های فرهنگی است به ویژه در تقویت فرهنگ بومی و منطقه ای .
وی اضافه كرد: بیایم جایگاه مفاخر بومی و منطقه ای خود تقویت كنیم همانطوریكه كه این اتفاق برای مفاخر ملی خودمان افتاده است اكنون آثار ادبیات فارسی ما در سر درب سازمان ملل نقش بسته است این یك افتخار ملی است.
فرماندار شهرستان آق قلا افزود:ما باید در كنار مفاخر ملی مان به مفاخر بومی خودمان نیز افتخار كنیم و ارزش قائل شویم ما مفاخری امثال مختومقلی فراغی ، ملاكمینه ، ملانفس و.... داریم . ما هفت ستاره پرفروغ در ادبیات تركمن داریم كه مختومقلی در راس آن ها قرار دارد.
ایشان اضافه كردند: فرهنگ اصیل بومی ما با فرهنگ اسلام توام شده است و در آثار مفاخر ادبی ما الگوی های تربیتی اسلامی - بومی به خوبی مشخص است و پدران و مادران ما این الگوها را سینه به سینه به نسل جدید انتقال می دادند ولی متاسفانه امروز ما نتوانستیم از این الگوها استفاده كنیم.
"هیوه چی" افزود: ما دچار فقر فرهنگی شدیم، نمی توانیم در خصوص ادبیات بومی حركت درستی انجام دهیم و از همه مهمتر فقر فرهنگی باعث شده است ناهنجاری های اجتماعی زیادی در جامعه ما رواج پیدا كند و آمار بالای طلاق ، فرار دختران و...... همگی ناشی از تبعات فقر فرهنگی است .
وی افزود: اگر ما بتوانیم فرهنگ بومی خودمان را تقویت كنیم می تونیم ناهنجاری های اجتماعی را كاهش دهیم باید روشی پیدا كنیم كه فرهنگ اصیل بومی - اسلامی ما به درون خانواده رسوخ پیدا كند .
فرماندار اضافه كرد: متاسفانه ما نتوانستیم فرهنگ بومی و محلی خودمان را به خوبی به خانواده ها انتقال دهیم و نتوانستیم الگوی تربیتی مشخصی را برای فرزندانمان مشخص كنیم و فرزندانمان در عصر دهكده جهانی ارتباطات ، نمادهای بیگانه را به عنوان الگوی تربیتی خودشان برگزیدند.
فرماندار در بخش پایانی سخنانش اضافه كرد: پیشنهاد می كنم تشكلی مردم نهاد غیر دولتی در عرصه فرهنگ تشكیل شود تا بتواند مسیرهای تقویت فرهنگ بومی و ملی را شناسایی و راهكارهای اجرایی را مشخص كند .
گفتنی است در این جلسه تنی چند از صاحب نظران عرصه فرهنگ و هنر شهرستان به بیان مشكلات و دیدگاه های خودشان پرداختند و بر تشكیل انجمن و یا تشكلی برای فعالیت هنرمندان تاكید كردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار