فشارخون و دیابت، دو عامل مهم در ابتلا به نارسایی کلیه هستند

خبرگزاری پانا: بیش از 50 درصد از نارسایی کلیه از بیماری دیابت و حدود 20 درصد از فشار خون ناشی می‌شود.

کد مطلب: ۱۹۸۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید احمد تارا ضمن بیان مطلب فوق افزود: با استفاده از ظرفیت 150 خانه بهداشت و خانه های سلامت شهرداری و همچنین همکاری انجمن پرستاری، درخصوص بهره گیری از 150 پرستار، اندازه گیری فشارخون و آزمایش تشخیص دیابت شهروندان به طور رایگان انجام خواهد شد.

تارا افزود: افراد دیابتی، فشار خونی، افراد دارای سابقه خانوادگی بیماری کلیه، سیگاری‌ها، افراد چاق و مسن از افراد پر خطر برای ابتلا به نارسایی کلیه هستند.

وی در مورد علایم نارسایی کلیه گفت: خارش پوست، احساس بی اشتهایی، تنگی نفس، کاهش تمرکز، ورم و التهاب از مهمترین مشخصه‌های بیماران کلیوی است که این علایم در مرحله پیشرفته بیماری در فرد بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نارسایی کلیوی از نظر پزشکان دارای پنج مرحله است. در مرحله اول، دوم و سوم بیماری، 50 درصد عملکرد کلیه‌ها کاهش می‌یابد. در مرحله چهارم بیماری کلیه، علایم بیماری بروز می‌کند البته فرد در این مرحله با درمان‌های رایج به زندگی خود ادامه می‌دهد و در مرحله پنجم بیماری، درمان با دستگاه دیالیز و در موارد وخیم‌تر پیوند کلیه انجام می‌شود.

این فوق تخصص بیماری کلیه و فشار خون، در مورد عوامل ایجاد کننده بیماری کلیوی گفت: بیماری‌های متابولیکی همچون دیابت و فشار خون از جمله عواملی هستند که فرد را به بیماری و یا نارسایی کلیه مبتلا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار