ضرورت سواد آموزی را باور كنیم/ باسوادی ۹۵ درصدی جمعیت گیلان

خبرگزاری پانا:معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گیلان با تاكید بر اینكه باید سواد آموزی را باور كنیم، گفت: باید فرهنگ سازی كنیم تا با ریشه كنی بیسوادی، باعث سربلندی نظام اسلامی شویم.

کد مطلب: ۱۶۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد امیرِی، معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرروش گیلان در مراسم تجلیل از فعالان نهضت سواد آموزی استان كه در محل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان نهضت سواد آموزی گیلان عبادی، فلاحتی و بختیاری، گفت: با گذشت سه دهه از فرمان تاریخی رهبر كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در خصوص تشكیل نهضت سواد آموزی فعالیت‌های این نهاد مقدس منجر به افزایش درصد باسوادی و كاهش چشمگیر تعداد بیسوادان در كشور شده است.

وی با اشاره به حركت نو در سواد آموزی با ابلاغ نامه مقام معظم رهبری در پنجم دی ماه 89 مبنی بر مسئولیت سواد آموزی به وزارت آموزش و پرورش محول شود، افزود: از این رو دستگاه تعلیم و تربیت كشور بیش از پیش تلاش و اهتمام خود را معطوف به تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر به صفر رساندن بیسوادی در گروه سنی زیر 50 سال كرده است.

امیری اظهار كرد: برای رسیدن به این مهم می‌بایست در نرم افزاری و سخت افزاری با متناسب سازی و استفاده از شیوه‌های جدید آموزشی، قوانین و مقرارت، اصلاح ساختار آموزشی و اداری و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مشكلات و موانع پیش روی سواد آموزی حذف یا به حداقل ممكن كاهش یابد.

معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش گیلان با تاكید بر اینكه باید سواد آموزی را باور كنیم، گفت: باید فرهنگ سازی كنیم تا با ریشه كنی بیسوادی، باعث سربلندی نظام اسلامی شویم.

امیری اذعان كرد: اگر برای ریشه كنی بیسوادی به فرمان امام توجه بیشتری می‌شد تا كنون می‌بایست با بسیج عمومی، بیسوادی در این كشور ریشه كن می‌شد.

وی همچنین بیسواد را كسی كه فاقد هر گونه مدرك تحصیلی بوده و قادر به خواندن و نوشتن و حساب كردن نباشد، دانست و ادامه داد: دوره سواد آموزی(معادل سوم ابتدایی)، دوره انتقال(معادل پایان دوره ابتدایی) و دوره تحكیم كه در واقع دوره ای است كه فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و كاربرد آن را برای كسانی كه دوره سواد آموزی را گذرانده و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم می سازد، از دوره‌های سواد آموزی به شمار می‌آیند.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش گیلان گفت : ۵۸ هزار و ۲۷۳ نفر در استان طی سه سال اخیر در دوره های مختلف سوادآموزی ثبت نام و تحت آموزش سواد قرار گرفتند.

امیری افزود: از این تعداد ۲۲ هزار و ۸۷۸ نفر در سال ۹۰ ، ۲۵ هزار و ۹۰۹ نفر در سال ۹۱ ،۹ هزار و ۴۸۶ نفر از سال ۹۲ تاكنون تحت پوشش دوره های مختلف سوادآموزی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان كرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰ بیشترین درصد باسوادی در گروه سنی شش ساله و بالاتر با ۵/۸۹ درصد متعلق به شهرستان بندرانزلی و كمترین آن با ۷/۸۷ درصد مربوط به شهرستان شفت است.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش استان گیلان بیان داشت: در گروه سنی هدف نیز ۱۰ تا۴۹ سال نیز بیشترین درصد باسوادی با۱/۹۸درصد متعلق به شهرستان بندرانزلی و كمترین آن با ۸/۸۵ درصد مربوط به شهرستان ماسال است.

وی به فعالیت های نهضت سوادآموزی گیلان از بدو تاسیس تاكنون اشاره و اظهار كرد: درصد باسوادی استان طی ۳۵سال گذشته با ۷/۳۳ درصد رشد از۶/۵۰ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۳/۸۴درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است.

محمدامیری بیان داشت : طی این مدت نرخ باسوادی در مردان۰۷/ ۲۷ درصد ، در زنان ۹۵/۳۹درصد ، مناطق شهری ۲/۲۲ درصد و در مناطق روستایی ۹/۳۱ درصد رشد داشته است .

وی اظهار داشت : در رابطه با درصد باسوادی استان گیلان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، جزو هفت استان كشور و در گروه سنی شش سال به بالا جزو ۱۰ استان اول كشور هستیم.

وی همچنین با بیان این كه با توجه به عدم انسداد بیسوادی به نظر می رسد با كاهش آمار هر منطقه، تعداد بیسوادان شش تا۱۱ سال در گیلان رو به افزایش است كه بایستی اقدامات لازم در این رابطه انجام گیرید.

معاون سواد آموزیعدم استقبال بیسوادان برای شركت در كلاس های سوادآموزی،را از جمله مشكلات سوادآموزی عنوان كرد.

در این همایش كه به مناسبت فرارسیدن هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل برگزار شد، ۲۰۰ نفر از فعالان عرصه سوادآموزی استان گیلان تجلیل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار