شصت و پنج درصد نانوایی های استان زنجان فاقد فضای مناسب هستند

خبرگزاری پانا: مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: متاسفانه 65 درصد نانوایی های استان فاقد مساحت و فضای مناسب برای فعالیت هستند

کد مطلب: ۱۶۸۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، جواد ناصحی در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه نبود فضای مناسب یکی از دلایل عدم ارتقا کیفیت نان در نانوایی هاست افزود: علی رغم اینکه فضاهای پیشنهادی برای نانوایی ها حداقل باید 65تا 75 متر مربع باشد نانوایی هایی در سطح شهر زنجان با مساحت 15 متر مربع نیز وجود دارد .

وی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین بهسازی برای اصناف اظهار کرد: نبود فضای مناسب در نانوایی ها رعایت بهداشت را نیز تحت الشعاع قرار داده است .

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: گرچه نان قوت غالب مردم است و باید موازین بهداشتی در طبخ آن رعایت شود اما ضعف آگاهی های بهداشتی نانوایان و کارگران، نبود فضای مناسب و سنتی بودن تهیه نان مشکلاتی را در این صنف به وجود آورده است .

ناصحی تعداد نانوایی های سنتی استان زنجان را یک هزار و 200 واحد اعلام و ابراز کرد: کنترل این واحدها امری دشوار است و هر لحظه امکان به کارگیری روش های نادرست در طبخ نان توسط آن ها وجود دارد .

وی با بیان اینکه هر سه ماه یکبار از اماکن مختلف صنفی بازدید می شود یادآور شد: طی یک سال اخیر 38 نانوایی به دلیل استفاده از جوهر قند تعطیل شدند .

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اصناف متعددی بدون برخورداری از فضای مناسب مشغول فعالیت هستند و ممانعت از فعالیت آن ها که نان آور خانه اند امری دشوار است .

ناصحی ادامه داد: از سال 79 به بعد همه افراد دخیل در تهیه و تولید مواد غذایی موظف به پ1ری کردن دوره آموزشی یک هفته ای و دریافت گواهینامه شده اند و اکنون دو آموزشگاه در این زمینه فعال است .

وی خاطر نشان کرد: تا کنون چهار هزار نفر از کسبه استان در دوره های آموزش بهداشت اصناف شرکت کرده اند اما متاسفانه دوره بازآموزی وجود نداشته است .

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تعداد مشتریان اصناف بیانگر عملکرد و کیفیت ارائه خدمات آن هاست .

ناصحی افزایش تعداد موش و جوندگان را از مشکلات شهر نشیینی برشمرد و افزود: مدیریت صحیح پسماند و فاضلاب،رعایت بهداشت،خودداری از رها کردن زباله و مواد غذایی در کانال های آب بهترین راه مبارزه با این جوندگان است .

وی متذکر شد: استفاده از روش های شیمیایی برای مبارزه با جوندگان چرخه غذایی را آلوده و تاثیر منفی بر سلامت انسان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار