در گزارش عملكرد صد روزه وزارت آموزش و پرورش مطرح شد :

ارتقای سطح معیشت فرهنگیان / فضای آزاد نقد و نظر/ مدرسه محوری و تلاش برای كیفی سازی آموزش

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه خبر گزارشی از عملکرد وزارت آموزش و پرورش طی صد روز گذشته را ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، در بخش دوم برنامه تلویزیونی دو نیمه ساعت شبكه خبر ، فانی در پاسخ به سوالاتی در رابطه با تعیین تكلیف جذب مربیان پیش دبستانی در آموزش و پرورش گفت : این تكلیفی است كه مجلس برای ما تعیین كرده و همانطور كه قبل از این توضیح دادم، به مجرداینكه دستور العمل آماده بشود به اطلاع عزیزان خواهیم رساند .

* مطالبات حق التدریس به زودی پرداخت می گردد
وزیر آموزش و پروش در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با وضعیت حق التدریسی ها نیز گفت : حق التدریس با حق التدریسی دو موضوع جداگانه است. گروهی از همكاران عزیزمان كه معلم رسمی ما هستند و سال تحصیلی گذشته علاوه بر ساعت تدریس موظف خود ، ساعت تدریس بیشتری داشتند ما یك بخش از مطالبات آنان را پرداخت كرده ایم و یك بخش دیگر هنوز مانده است و آن را هم انشاءا... در آینده نزدیك تقدیمشان می كنیم .
* تلاش برای رسیدن به آموزش و پرورش كیفی
فانی برنامه خود در زمینه هویت بخشیدن به محیط های آموزشی، ارتقاء نظام آموزشی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس را این گونه تشریح كرد و گفت : آمار دانش آموزان كشور حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و این در حالی است كه ما بعد از پیروزی انقلاب سال هایی را پشت سر گذاشتیم كه جمعیت دانش آموزان به ۱۹ میلیون نفر هم رسیده بود و امروز جمعیت دانش آموزی كشور حدود دو سوم آمار اوج دانش آموزی است .
وی افزود :فضا و تجهیزات و امكانات آموزشی نسبت به اول انقلاب بیش از ۵/۱ برابر شده و اگراین دو نكته را كنار هم بگذاریم به یك راهبرد در آموزش و پرورش می رسیم و آن راهبرد ارتقای كیفیت در آموزش و پرورش امروز كشور است كه ما باید از این فرصت استفاده و آموزش و پرورش را به سوی كیفیت سوق دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع كه در بودجه سال ۹۳ دولت یازدهم همكاری خوبی با آموزش وپرورش داشته است، افزود : در این بودجه یك ردیف اعتباری تحت عنوان كیفیت بخشی دیده ایم و امیدواریم كه در این ردیفی كه برای ما پیش بینی شده، بتوانیم كیفیت آموزشی را در مدارس ارتقاء بدهیم .
* مدرسه؛ محور اصلی شكل گیری تعلیم و تربیت
فانی در ادامه گفت : اعتقاد دارم كه مدرسه محل اصلی شكل گیری تعلیم و تربیت است و در این دولت نیز این برنامه دنبال می شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر این نكته كه باید مدیران مدارس اختیارات بیشتری داشته باشند، گفت: این سیاست در ادامه سیاست تمركز زدایی در آموزش و پرورش است .
وی افزود : آموزش و پرورش یك سازمان به شدت متمركز است كه همه وزرای قبلی هم تلاش كردند كه این تمركز را كاهش دهند ، اما در تمركز زدایی باید اختیارات بدهیم و آنها كه در مدرسه هستند باید این اختیارات را بپذیرند و باور كنند.
* كمك ۲۵ هزار میلیارد تومانی خیرین به آموزش و پرورش
وی در ادامه با اشاره به افزایش و تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی و تجهیز مدارس به وسایل آموزش مدرن گفت : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شكل گیری تشكل خیرین مدرسه ساز ۲۵ هزار میلیارد تومان تاكنون توسط خیرین برای آموزش و پرورش هزینه شده و در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است.
وی ضمن تشكر از خیرین مدرسه ساز تاكید نمود : ساخت مدرسه و كمك به آموزش و پرورش جهاد و با قیات الصالحات است .
* تلاش برای ارتقاء سلامت و استفاده از امكانات دیگر دستگاهها
فانی در پاسخ به سئوالی دیگر در زمینه برنامه هایش برای ارتقاء سطح سلامت در میان دانش آموزان گفت : دوستان ما برنامه ریزی هایی در معاونت تربیت بدنی و سلامت دارند و با توجه به رویكرد دولت یازدهم بحث استفاده از امكانات سایر وزارتخانه ها را دنبال می كنیم .
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر ورزش و جوانان گفت: درصددیم كه از امكانات آن وزارتخانه برای دانش آموزان استفاده و متقابلا امكاناتی را كه ما در آموزش و پرورش داریم در اختیار آن وزارتخانه قرار دهیم .
* توسعه عدالت آموزشی
فانی در پاسخ به سئوال دیگری با موضوع برقرای عدالت آموزشی در مناطق محروم كشور تصریح كرد : در دوره ابتدایی بیش از ۷/۹۸ دهم درصد از كودكان لازم التعلیم تحت پوشش برنامه های آموزش و پرورش هستند.
وی در ادامه به اختصاص مبلغ ۳۰ میلیون تومان اعتبار در دولت گذشته برای تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان روستاهای دور افتاده اشاره كرد و افزود : متاسفانه برخی تعصبات قومی و منطقه ای زمینه ساز محرومیت برخی دانش آموزان دختر از تحصیل هستند .
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به درخواست ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت گفت : ان شاءا... تا چند روز آینده این اعتبار وصول و مشكلات درمانی و رفاهی فرهنگیان مرتفع خواهد گردید.
وی همچنین در ادامه به موضوع شیر مدارس پرداخت و یادآور شد كه از تاریخ پانزدهم آذر شد شیر در استان های كشور توزیع خواهد شد.
* پیگیری مشكل معیشت پس از درمان
وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سئوالی در زمینه مشكلات مسكن فرهنگیان نیز گفت : حل مشكل مسكن فرهنگیان كار ساده ای نیست ، اما برنامه هایی در این زمینه داریم كه از اولویت های كاری آموزش و پرورش بعد از موضوع درمان است .
سئوال بعدی مجری برنامه در رابطه با بانك وبیمه فرهنگیان بود كه فانی با اشاره به تلاش های انجام شده برای تقویت بانك سرمایه در این رابطه گفت : ان شاء ا... روزی برسد كه فرهنگیان اعلام كنند كه این بانك ، بانك آنهاست.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با حل مشكل معیشت فرهنگیان نیز با تاكید بر موضوع پرهیز از رسانه ای شدن كارها گفت: هر تلاشی برای افزایش حقوق و ارتقاء سطح معیشت فرهنگیان در مقابل خدمات آنان ناچیز است .
* فضای آزاد نقد و نظر در آموزش و پرورش
فانی در رابطه با تفاوت كیفیت آموزش در مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیز چنین گفت : من یقین دارم كه با ارتقاءكیفیت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات، مدارس دولتی نیز به كیفیت مدارس غیرانتفاعی خواهند رسید.
وزیر آموزش و پرورش افق نگاه خود در این دستگاه را نیز چنین ترسیم نمود : كه تلاش او اجرای كامل سند تحول بنیادین و رسیدن به آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی است .
فانی با اشاره به ۶ ركن آموزش و پرورش كه عبارتند از معلم، مدیر، محتوا و برنامه، مقررات آموزشی، فضا و تجهیزات و بودجه گفت: این ۶ ركن را آموزش و پرورش دنیا قبول كرده است و در دولت تدبیر و امید تلاش خواهیم نمودكه ضمن فراهم نمودن فضای آزاد برای طرح نقد و نظر معلم، زمینه را برای رشد دانش آموزانی پرسشگر و توانمند فراهم سازیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار