با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان کتابخانه عمومی سردار شهید علی

کتابخانه عمومی سردار شهید علی هاشمی افتتاح شد

خبرگزاری پانا: آئین افتتاح کتابخانه عمومی سردار شهید علی هاشمی با حضور حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز اهواز، خانواده و همرزمان شهید، مسئولین استان و اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۶۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل كتابخانه های عمومی خوزستان، حجت الاسلام عبدالحسین مطهری، مشاور استاندار خوزستان در امور روحانیون، مساجد و اماكن متبركه، امروز(7 آذر) در مراسم افتتاح كتابخانه عمومی شهید علی هاشمی اهواز، با بیان اینكه كتاب، مصدر و واژه ای عربی به معنی نوشتن است، گفت: از نظر ادبیات، با قواعدترین زبان، عربی است و قرآن مجید با این زبان مبین بر پیامبر نازل شده است. وی با اشاره به اینكه كتاب به مجموعه ای از اطلاعات، كلمات، جملات و مفاهیم پیرامون یك موضوع گفته می شود كه بین دو جلد قرار دارد و بیش از 48 صفحه است، تصریح كرد: الكتاب مطلق است برای قرآن مجید و كتاب، مكتوبی است كه عمر طولانی دارد و گاهی تكوینی و گاهی تشریعی است. وی افزود: تاریخ جوامع بشریت به دوران تمدن و ماقبل تمدن تقسیم می شود و كتابت از دوره تمدن بشریت وجود داشته و در روایات آمده حضرت ادریس اولین كسی می باشد كه خط نوشته است ، این نوشتن ها كه از آن به عنوان كتاب یاد می كنیم، پل ارتباطی ما با جامعه بشری از لحاظ علمی، حوادث و... است و انسان ها علوم خود را از این طریق به یكدیگر منتقل می كردند.
حجت الاسلام مطهری، با اشاره به اینكه انتقال علوم به دو صورت بیانی و شفاهی و گاهی به صورت مكتوب می باشد و آنكه با قلم نوشته می شود باقی و ماندگار است، اضافه كرد: خداوند در قرآن در آیه «ن والقلم و ما یسطرون» به قلم و هر آنچه می نویسد سوگند یاد كرده و این عمق ارزش نوشتن را می رساند. وی با بیان اینكه قلم علاوه بر اینكه پل ارتباطی میان جوامع بشری از لحاظ علمی، حوادث، زندگی و... است، پل ارتباطی میان ادیان نیز می باشد، خاطر نشان كرد: معجزه قرآن این است كه همه كتاب هایی را كه بر انبیا و پیامبران نازل شده، در بر دارد و از آنها یاد می كند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان: صد و نود و ششمین کتابخانه عمومی در خوزستان افتتاح شد.
لفته منصوری، مدیركل كتابخانه های عمومی خوزستاندر مراسم افتتاح كتابخانه عمومی شهید علی هاشمی اهواز، با تقدیر از حضور آیت الله موسوی جزایر، نماینده محترم ولی فقیه در استان و خانواده شهید علی هاشمی در این مراسم، گفت: این كتابخانه سی و یكمین كتابخانه اهواز است؛ البته 4 كتابخانه دیگر در مناطق كوت عبدالله و حمیدیه وجود داشت كه با تبدیل این مناطق به شهرستان، از اهواز جدا شدند. وی خاطر نشان كرد: 28 درصد جمعیت استان، 16 درصد كتابخانه های عمومی، 19 درصد كتاب ها، 19 درصد زیربنا، 22درصد اعضا، 19 درصد صندلی های كتابخانه ها و 21 درصد رایانه های كتابخانه های عمومی خوزستان در اهواز هستند.
منصوری، تصریح كرد: كتابخانه سردار شهید علی هاشمی توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اعتباری بالغ بر 7 میلیاردریال از محل اعتبارات تملك دارایی ساخته شده و اداره کل كتابخانه های عمومی خوزستان آن را تجهیز كرده و زیربنای آن 750 متر مربع است. وی با بیان اینكه این كتابخانه نخستین مركز فرهنگی در منطقه پردیس اهواز است و نوید یك جریان شكوهمند فرهنگی و ارزشمند است، افزود: این کتابخانه عمومی دارای بخش ‌های مخزن، امانت کتاب، بخش مرجع، سالن‌ های مطالعه خواهران و برادران، جستجوی کتاب، نمایه نشریات، نشریات و مجلات و بخش کودک و بخش تخصصی سردار هور می باشد.
لازم به ذكر است، در این مراسم لوح تقدیری از سوی حسین هاشمی فرزند سردارشهید علی هاشمی به لفته منصوری مدیر كل كتابخانه های عمومی خوزستان اهدا شد. منصوری امسال در همایش كتابداران، کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید كشور، به عنوان مدیركل نمونه كشور شناخته شد.
حضرت آیت الله موسوی جزایری: ابزار غذای روح کتاب ، کتابخوانی و استماع است.
حضرت آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، در مراسم افتتاح كتابخانه عمومی شهید علی هاشمی اهواز، با بیان اینكه نعمت های خداوند به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می شوند، گفت: هم جسم و هم روح انسان نیازمند غذا هستند. وی افزود: همان طور جسم انسان به غذا نیاز دارد و در صورت نرسیدن غذا فرسوده شده از بین می رود، روح انسان هم به غذا نیاز دارد و غذای روح انسان علم، تعلیم، تعلم، تزكیه و تربیت است كه اگر تقویت نشود، فرسوده می شود.
وی با اشاره به اینكه علم و معلومات روح انسان را به اهتزاز در می‌ آورد، تصریح كرد: ابزار غذای روح كتاب، كتابخوانی و استماع است و همان طور كه انسان با مطالعه و خواندن روح خود را تقویت می كند، با آموختن علوم از طریق گوش و شنیدن آن نیز می تواند به تقویت روح خود كمك كند كه البته باید بدانیم از چه كسی می آموزیم.
آیت الله موسوی جزایری، با قدردانی از كسانی كه طعام و غذای روح را تقویت می كنند، اذعان داشت: این امر با راه اندازی مدارس، دانشگاه ها، لابراتوارها و مراكز علمی و پژوهشی و... یا با تشكیل كتابخانه های عمومی مهیا می شود.
حضرت آیت الله موسوی جزایری در بخشی از سخنان خود به تلاشهای انجام گرفته در حوزه کتابخانه های عمومی توسط مدیر کل و کارکنان آن اشاره نموده و ضمن تقدیر از زحمات آنان افزود: خوشبختانه در این دوره وضعیت روبه رشدی را در زمینه فرهنگ مطالعه در استان شاهدیم که این بحث هم در خصوص توسعه فیزیکی کتابخانه ها و هم در خصوص برنامه های خوب فرهنگی آشکار می باشد. ایشان افزودند: ما از همه مسئولین استان خواسته ایم که روند توسعه عادلانه ای را در استان ایجاد کنند یعنی علاوه بر اهمیت دادن به مناطق مهم و اعیان شهر به مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار نیز توجه کنند که در این خصوص نهاد کتابخانه های عمومی به این خواسته ما لبیک گفته و شاهد ساخت کتابخانه در مناطق محروم و شهرستانهای کم برخوردا استان هستیم که جای تشکر و قدردانی ویژه را دارد.
وی با تقدیر از زحمات مدیركل كتابخانه های عمومی در خصوص توسعه كتابخانه ها اضافه كرد: قبل از انقلاب اسلامی و تا روز سقوط رژیم پهلوی تنها دو کتابخانه در اهواز وجود داشت در حالی امروز با افتتاح کتابخانه شهید علی هاشمی تعداد کتابخانه‌ های این شهرستان به 31 رسیده که این مایه افتخار است.
امام جمعه اهواز، با بیان اینكه نباید مشكلات و مسائل موجود در كشور موجب نادیده گرفتن خدمات صورت گرفته شود، عنوان كرد: بیشتر این مشكلات تحمیلی و از سوی قدرت های زورگو ایجاد شده که امیدواریم با تدبیر و درایت دولت مشکلات برطرف و یا به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینكه نظام اسلامی ما این فرصت را مهیا كرده كه تمام مناطق ما از علوم مختلف بهره مند شوند، یاد آور شد: توقع ما از خبرنگاران و رسانه ها و صدا و سیما نیز این است كه در راستای اطلاع رسانی و خبررسانی به ارتقای فرهنگ و تقویت روح به مردم كمك كنند.




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار