معاون موزه‌های آستان قدس رضوی خبر داد

افزوده شدن بیش از 2200 سکّه ارزشمند به گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس

خبرگزاری پانا: طی شش ماه نخست سال‌جاری، دو هزار و 224 سکّه ارزشمند طلا، نقره و مس‌نیکل‌ از دوره ایران باستان، اسلامی و معاصر، به گنجینه سکّه موزه آستان قدس رضوی افزوده شد.

کد مطلب: ۱۵۵۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معاون امور موزه‌های این سازمان با اعلام این که 250 عدد از این سکّه‌ها از طریق خریداری و افزون بر آن به عنوان هدیه به مجموعه سکّه‌های این گنجینه افزوده شده‌اند، افزود: در مجموعه سکّه‌های اهدایی، 58 سکّه طلا، 351 سکّه نقره، یک هزار و 557 سکّه مس‌نیکل و یک قطعه سکّه ولایت‌عهدی امام رضا علیه‌السلام (ضرب اصفهان در تاریخ 204 هجری قمری) وجود دارد که این سکّه توسط بانو گلی خاتم، مادر شهید فردچیان، از اندیمشک، به گنجینه سکّه آستان قدس رضوی هدیه شده است.

علی سوزنچی کاشانی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدّت، 725 برگ اسكناس، به همراه 25 جلد آلبوم تمبر، 400 طغری پاکت مُهرِ روز، پاکت‌نامه تمبردار و کارت‌پُستال، از سوی اهداکنندگان به مجموعه تمبرها و اقلام پُستی این گنجینه اضافه شده است.

وی با بیان این که علاوه بر این آثار،‌ گردن‌بند، دست‌بند و گوشواره‌های طلا (ساخته‌شده از سکّه‌های طلایِ دوره احمدشاه قاجار و پهلوی دوم)، 34 عدد گِل‌مُهره دوره ساسانی و یک جلیقه‌بند سکّه‌دوزی‌شده نیز وجود دارد که در همین مدّت از سوی اهداکنندگان به گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی هدیه شده‌اند، گفت: این گنجینه همچنین کتاب‌ها و مجلّه‌های مرتبط با موضوع تمبر، اسکناس و سکّه را در مجموعه خود می‌پذیرد. از همین روی، در شش ماه نخست سال جاری، این گنجینه، کتاب‌هایی به زبان‌های انگلیسی و فارسی و پایان‌نامه کارشناسی ارشد در خصوص سکّه‌های مربوط به دوران پیش از اسلام در گنجینه سکّه آستان قدس رضوی را به عنوان هدیه پذیرفته است.

سوزنچی کاشانی از تفکیک، شناسایی، کاتالوگینگ و تنظیم صورت‌مجلس مجموعه‌های تمبر، اسکناس و سکّه، به عنوان سایر فعالیت‌های گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی خبر داد و اظهار داشت: این گنجینه در شش ماه نخست سال جاری ، هفده هزار و 717 قطعه تمبر خارجی را تفکیک، شناسایی و ثبت کرده و برای آن‌ها صورت‌مجلس تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: مستندسازی 435 قطعه سکّه نقره موجود در گنجینه، و تفکیک، شناسایی و ثبت بیش از بیست هزار قطعه سکّه ماشینی موجود در گنجینه، مربوط به کشورهای مختلف، از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط کارشناسان گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی انجام شده است.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی، در شش ماه نخست امسال، در راستای ارائه خدمات بهتر به بازدیدکنندگان، فراخور موقعیت زمانی و امکانات، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی نیز کرده است که "نمایشگاه سکّه‌های ضرب ماشینی بیش از 50 کشور جهان" به مناسبت هفته میراث فرهنگی و "نمایشگاه تمبر و پاکت‌های مُهرِ روز" به مناسبت روز جهانی قدس، از جمله این نمایشگاه‌ها هستند.

گفتنی است که گنجینه تمبر و اسکناس موزه آستان قدس رضوی در سال 1369 به عنوان دومین گنجینه تخصصی در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی، آغاز به فعالیت کرد و با افزوده شدن سکّه‌ها در اوایل سال 1388، به عنوانِ گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه به کار خود ادامه داد. این گنجینه هم‌اکنون با در اختیار داشتن مجموعه‌های بزرگ و قابل توجه از تمبرها، اقلام پُستی، اسکناس‌ها و سکّه‌های تاریخی و معاصر، از گنجینه‌های شناخته‌شده در کشور است که سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهّر رضوی و گردشگران و مجموعه‌داران تمبر، اسکناس و سکّه از ایران و سایر كشورها می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار