عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

آخرین وضعیت تشکیل سازمان ملی مهاجرت

طرح ساماندهی مدیریت اتباع بیگانه با قوت در حال انجام است/ شناسنامه ویژه اتباع بیگانه صادر خواهد شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۰۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت تشکیل سازمان ملی مهاجرت

بابک حاجی‌حیدری-فداحسین مالکی در گفت‌وگو با پانا درخصوص آخرین وضعیت طرح ساماندهی اتباع بیگانه اظهار کرد: «مهاجرپذیر بودن یکی از ویژگی‌های کشور ما است و از کشورهای گوناگون شاهد ورود مهاجران به ایران هستیم. بر همین اساس با پیشنهاد وزارت کشور و طی نشست‌هایی که در کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون استان‌های مرزی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی اتباع بیگانه باید در دستور کار قرار بگیرد.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: «در دیداری که با رئیس جمهوری داشتیم باور رئیس‌جمهور نیز همین بود که باید روال کار ساماندهی اتباع تغییر کند و سازمانی برای این کار شکل بگیرد. نظر مجلس هم همین است که باید سازمان ملی مهاجرت تشکیل شود.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: «پیشنهاد این بود که سازمان ملی مهاجرت زیر نظر رئیس‌جمهور باشد اما در ادامه با نظر شخص رئیس‌جمهور قرار بر این شد تا این سازمان زیر نظر وزیر کشور باشد. البته از یک سال و نیم پیش که با حضور وزیر کشور و برخی وزرای امنیتی و دستگاه‌های مختلف طرح ساماندهی اتباع خارجی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت، با گزارش‌ها و اخباری که در اختیار داریم این طرح به خوبی پیش رفته و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.»

صدور شناسنامه ویژه اتباع بیگانه

مالکی تاکید کرد: «با طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت، وقتی یک شهروند بیگانه وارد ایران می‌شود یک شناسنامه یا برگه شناسایی خواهد داشت تا بر اساس آن شناسایی شود. از طرفی سرمایه‌گذاران و نخبگان خارجی نیز با همین روال برای فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌توانند وارد ایران شوند.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «مشکلات یا درگیری‌های احتمالی هم که در برخی نقاط مرزی رخ می‌دهد را می‌توان در قالب همین طرح ساماندهی اتباع بیگانه، مرتفع کرد.»

۳۰ مهرماه امسال و در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۸۶ این لایحه به تصویب رسید که بر اساس آن به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور باهمکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مکلف به تشکیل سازمان ملی مهاجرت شد.

بر اساس این مصوبه، وزارت کشور با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، مرکز آمار ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاه‌های اجرائی، نسبت به ساماندهی، ورود، خروج، طرد، سرشماری، آمایش سرزمینی و ثبت احوال اتباع بیگانه، پناهجویان، مهاجرین قانونی و غیرقانونی، به نحوی اقدام کند که تمامی اطلاعات مهاجرین و اتباع بیگانه دریک پایگاه داده مرجع برخط و یکپارچه گردآوری شود و درگاه‌های بهره برداری آن بر اساس ماده (۷) قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی برای سایر دستگاه‌ها ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار