مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خبر داد:

احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از احداث ۲ هزار کلاس درس با مشارکت خیرین، ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسسات و استفاده از منابع ملی و استانی در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۵۹۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل

کلام‌اله صفری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح وضعیت سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل پرداخت و گفت: به دلایل مختلف از جمله گستردگی شهرستان‌ها و همچنین فرسودگی برخی مدارس، تامین فضای آموزشی استان اردبیل در وضعیت قرمز است.

وی سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل را ۴.۲ مترمربع عنوان کرد و گفت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان اردبیل کمتر از ۲ مترمربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، تامین فضای آموزشی استاندارد را نخستین گام در ارتقای کیفیت آموزشی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر بسیج همگانی لازم است.

صفری از فراهم شدن زمینه‌های احداث ۲ هزار کلاس درس جدید در سطح این استان خبر داد و گفت: برای این منظور ۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین، ۵۰۰ کلاس درس با ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسسات و یک هزار کلاس درس جدید نیز با استفاده از منابع ملی و استانی به‌ویژه طرح مولدسازی آموزش و پرورش احداث می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه باید ۲۸۳ مدرسه ۶ کلاسه در استان اردبیل احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا سیستم تعلیم و تربیت این استان با مشکل فضای آموزشی و تربیتی مواجهه نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین از شناسایی ۷۵۰ مدرسه فرسوده در سطح این استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶۲ هزار دانش‌آموز در در 3 هزار و ۶۸۱ کلاس درس مشغول تحصیل هستند و این در حالی است که اغلب واحدهای آموزشی نیازمند بازسازی و تجهیز هستند.

صفری تصریح کرد: اگر روند احداث فضاهای آموزشی مورد نیاز این استان با کندی صورت گیرد، نیاز هر سال به سال بعد منتقل شده و با توجه به افزایش سالانه 4 هزار دانش‌آموز، تامین فضای آموزشی در سال‌های بعد مشکل‌تر خواهد بود.

وی تامین مدرسه در برخی ازشهرستان‌ها را دغدغه جدی مسئولان آموزش و پرورش استان دانست و افزود: به علت موج مهاجرت به این شهرستان‌ها، مدارس مورد نیاز در این مناطق باید به زودی احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، تلاش برای فراهم کردن زمینه تحصیل همه متقاضیان در این استان را برنامه اصلی اداره کل آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: برای پوشش تحصیلی کامل، همه مدارس شهری و روستایی در این استان آماده‌سازی شده است.

صفری ادامه داد: بومی‌سازی سند تحول بنیادین باید از کلاس‌های درسی شروع شود و مدیران واحدهای آموزشی نیز سعی کنند برنامه‌های خود را بر مبنای سند تحول بنیادین، برنامه‌ریزی کنند و مبنای حرکت ما در دستگاه تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین است.

صفری در پایان سخنان خود، تحقق عدالت تربیتی و آموزشی را شعار دستگاه تعلیم و تربیت استان اردبیل عنوان کرد و گفت: اقدامات اساسی برای تحقق این امر در حال انجام است.

یک هزار و 186 نیروی آموزشی سال آینده به آموزش و پرورش اردبیل جذب خواهد شد

ترحم رستمی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه جایگزینی ساختمان با مدارس کانکسی از سال گذشته در استان آغاز شده است، گفت: عملیات ساخت ۲۵ مدرسه ۲ یا ۳ کلاسه و جایگزینی آن با مدارس کانکسی انجام شده و اولویت اجرای این طرح‌ها برای مدارس بالای ۱۰ دانش‌آموز است. با این حال نزدیک به ۲۲۷ کانکس در مناطق عشایری و روستایی با پراکندگی جمعیت کمتر و زیر ۵ دانش‌آموز در اردبیل وجود دارد.

وی با اشاره به طرح مولدسازی خاطرنشان کرد: اکتفا به بودجه دولتی و نوسازی به تنهایی نمی‌تواند چالش‌های پیش رو در حوزه فضای آموزشی را مرتفع کند.

رستمی افزود: از این رو، آورده حاصل از ۴ مورد از املاک مازاد اداره کل آموزش و پرورش اردبیل که در طرح مولدسازی شناسایی شده به اجرای طرح‌هایی در رابطه با افزایش و کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برنامه‌ چهارساله نیز بر همکاری سایر دستگاه‌ها با این اداره کل و افزایش سرانه فضای آموزشی از محل مولدسازی تاکید شده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان اردبیل در رابطه با کمبود نیروی انسانی که یکی از دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش است، گفت: در سال گذشته در کل کشور ۲۰۰ هزار کمبود نیروی انسانی و در سطح استان نزدیک به ۲ هزار نفر کمبود نیرو داشتیم که با تمدید استمرار خدمت بازنشستگان، موافقت با اضافه تدریس و راه‌های دیگر تلاش کرده‌ایم تا این کمبود را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال آینده ۵۰۴ نفر آموزگار، دبیر و هنرآموز جذب می‌شوند و ۲۱۱ نفر هم از محل فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به این عرصه ورود پیدا می‌کنند و در مجموع یک هزار و ۱۸۶ نیروی آموزشی در سال آینده به بدنه آموزش و پرورش این استان جذب خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار