جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

دوئل مدعیان؛ جدال اروپایی‌ها

داداش زاده: دیدار عربستان _ کره جنوبی فینالی زودرس است

تهران (پانا) - سومین روز از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، با فینال زودرس عربستان _ کره جنوبی برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۴۴۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دوئل مدعیان؛ جدال اروپایی‌ها

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، بستر خلق شگفتی‌هاست و جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای را در این دوره شاهد هستیم.

شکست عراق از اردن با قضاوت علیرضا فغانی، یکی دیگر از فصل این شگفتی‌ها بود، عراقی که تیم فوتبال ژاپن، از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی را از پیش رو برداشت و نگاه کارشناسان و علاقه‌مندان فوتبال به ویژه در قاره کهن را نسبت به خود معطوف کرده بود، از فرودگاه قطر به عراق بازگشت. اردن هم در مرحله یک‌چهارم پایانی، باید به مصاف تاجیکستان برود.

"آیمن حسین عراقی"، با ۶ گل زده در صدر جدول گلزنان جام ملت‌ها قرار دارد، ولی با حذف عراق این بازیکن هم به کار خود پایان داد.

قطر میزبان، هم در دوم دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها به مصاف فلسطینی رفت که در مقابل تیم ملی فوتبال ایران، با شکستی تلخ باز هم به مرحله حذفی صعود کرد، در دیدار با قطر، تا پایان نیمه اول، میزبان را در چالشی جدی قرار داده بود، ولی با گلزنی "حسن الهیدوس" و "اکرم عفیف" قطری از نقطه پنالتی، از ادامه رقابت‌ها بازماند.

قطری‌های میزبان در مرحله یک چهارم نهایی، چشم به برنده دیدار (تایلند _ ازبکستان) دوخته است و از طرفی، بازی احتمالی قطر و ازبکستان هم در لیست فینال‌های زودرس این جام قرار خواهد گرفت، ولی تایلند هم می‌تواند سوار بر امواج شگفتی‌سازی در جام ملت‌ها، میزبان را در خطر حذف قرار دهد، باید دید در آینده چه تیم‌هایی از قطار جام ملت‌ها در ایستگاه مرحله یک هشتم نهایی پیاده خواهند شد.

امروز از ساعت ۱۵ نخستین دیدار سومین روز از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، با دیدار (تایلند _ ازبکستان) در ورزشگاه الجنوب برگزار می‌شود، آن هم در شرایطی که تیم فوتبال تایلند، مقابل ژاپنی‌ها در یک دیدار تدارکاتی ۵تایی شده بود، به عنوان تیم دوم گروه F به دور یک‌ هشتم صعود کرده است. تایلند در رده ۱۱۳ رنکینگ جهانی قرار دارد.

تیم فوتبال ازبکستان، نیز به عنوان تیم دوم از گروه B به دور یک‌هشتم صعود کرده است و تساوی مقابل سوریه‌ای را در کارنامه دارد که حریف تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله است. ازبکستان در رنکینگ جهانی در رده ۶۸ جهان قرار دارد. ازبک‌ها در دیدار آخر با تایلندی‌ها، ۲ بر صفر پیروز شدند.

یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، دیدار (عربستان - کره‌جنوبی) است. این دیدار از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه اجوکیشن برگزار خواهد شد. قضاوت این دیدار مهم را تانتاشف ایلگیز ازبکی بر عهده خواهد داشت.

تیم فوتبال عربستان در گروه F مسابقات، با کسب ۷ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید. تایلندی که در مقابل ازبک‌ها در اندیشه تاریخ‌سازی است، در بازی‌های گروهی ترمز عربستان مدعی کسب عنوان قهرمانی این جام را کشید. تیم فوتبال عربستان در رنکینگ جهانی در رده ۵۶ جهان قرار دارد.

تیم فوتبال کره‌جنوبی که روی کاغذ و در نگاه کارشناسان و اهالی فوتبالی در قاره آسیا، بخت اصلی قهرمانی در این پیکارهاست، توقف این تیم مقابل اردن و مالزی، یک مقدار چهره قهرمانی این تیم را منزوی کرده است. این تیم در بحث خط دفاعی ضعف دارد، ولی عنوان بهترین خطوط حمله مرحله گروهی این جام را در کارنامه دارد.

آمار پیش از بازی ۲ تیم تقریباً مشابه است. کره‌ای‌ها در ۵ تقابل قبلی خود ۳ برد و ۲ تساوی نیز کسب کرده‌اند. کره‌جنوبی طی ۱۱ تقابل قبلی خود در بازی‌های رسمی و غیر رسمی ۲۹ گل به ثمر رسانده‌اند و تنها ۷ گل دریافت کرده‌اند. آخرین باری که کره‌جنوبی در یک بازی رسمی شکست خورد به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل برزیل در دور یک‌شانزدهم برمی‌گردد.

"سون هیونگ مین"، مغز متفکر کره‌ای‌ها در این جام لقب گرفته است، آن هم در شرایطی که "یورگن کلینزمن" بر اتحاد چشم‌بادامی‌ها برای حذف عربستان تأکید دارد. تیم فوتبال کره جنوبی، با میانگین سنی بالا شیر پیر این دوره از جام ملت‌های آسیا لقب گرفته است. این تیم در دیدارهای گذشته مقابل عربستان شکست نخورده و یک پیروزی و یک تساوی در کارنامه خود در تقابل با عربستانی‌ها دارد.

شکست آرژانتین در سال ۲۰۲۲ با نتیجه ۲ بر یک، از تنها افتخارات عربستان در عرصه فوتبال ملی، طی بیش از یک دهه گذشته است. این هجدهمین تقابل ۲ تیم در تاریخ در تمامی تورنمنت‌ها و مناسبت‌هاست. عربستان و کره در ۱۷ بازی قبلی به مصاف هم رفتند که ۸ بار به تساوی رسیدند، ۵ پیروزی برای تیم کره جنوبی و ۴ پیروزی برای عربستان بود. در این تقابل‌ها عربستان ۱۲ گل به ثمر رسانده و در مقابل ۱۵ گل هم سهم کره بوده است.

دیدار (عربستان - کره جنوبی)، دوئل مدعیان در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیاست. تقابل یاران مانچینی و شاگردان یورگن کلیزمن، جدال اروپایی‌ها در نیمکت آسیایی‌ها را به نمایش خواهد گذاشت و باید دید، اندیشه ایتالیایی و آلمانی، کدام برنده این دیدار را مشخص خواهد کرد.

کره جنوبی در دیدار مقابل عربستان به لژیونرهایش تکیه دارد

مهدی داداش زاده کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با پانا، در خصوص بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، اظهار کرد: «عربستان و کره جنوبی، با توجه به تاریخ‌سازی‌هایی که تیم‌های نسبتاً کوچک آسیا در این دوره رقم زدند، از بخت مساوی برای حضور در مرحله یک چهار نهایی برخوردار هستند.»

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: «این دیدار، تقابل بهترین خط دفاع و بهترین نوک حمله در نگاهی به آمار گل‌های زده و خورده دو تیم در مرحله گروهی این رقابت‌هاست. جدال دو تیم در مسابقات رسمی و حتی تدارکاتی در قاره کهن، حساسیت‌های زیادی داشته و از جذابیت‌های بالایی نیز برخوردار است.»

داداش زاده تأکید کرد: «این دیدار به نوعی هم یک فینال زودرس است. هر دو تیم فیفادی‌های خوبی را برای تکیه بر بام آسیا با فتح جام قهرمانی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برگزار کردند و برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری کلانی انجام دادند.

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه کره جنوبی در دیدار با عربستان به لژیونرهایش تکیه کرده است، اظهار داشت: «هر چند فوتبال غیر قابل پیش بینی نیست، به خصوص این دوره از جام ملت‌های آسسیا که شاهد شگفتی سازی تیم‌های ضعیف در مقابل قدرت‌های فوتبال آسیا بودیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار