جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

خیز ایران برای فتح جام هجدهم؛ طارمی و آزمون در آستانه رکوردشکنی

قلیچ: قلعه نویی، مربی بازیکن سالار نیست

تهران (پانا) - تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی مقابل تیم فوتبال سوریه صف آرایی می‌کند که سوری‌ها ناکامی نیم قرن عدم پیروزی مقابل ایران را در کارنامه دارند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
خیز ایران برای فتح جام هجدهم؛ طارمی و آزمون در آستانه رکوردشکنی

بعد از الکلاسیکوی فوتبال آسیا که در نهایت با حذف عربستانی همراه بود، که دلارهای زیادی خرج جذب مانچینی کرده بود، تا در هجدهمین دوره جام ملت‌ها، قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کند، در نقطه مقابل یورگن کلیزمن تا لحظه آخر این بازی برای صعود جنگید و در نهایت در ضیافت پنالتی‌ها، به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کردند. امروز نوبت به یکی از اضلاع اصلی قهرمانی در این رویداد مهم فوتبال قاره کهن، یعنی تیم ملی فوتبال ایران رسید.

تیم ملی فوتبال ایران، با شکست تیم فوتبال فلسطین، با ۴ گل و پیروزی خفیف 1 بر صفر مقابل هنگ کنگ و شکست امارات، با ۲ گل در مجموع با کسب ۹ امتیاز کامل از ۳ بازی به عنوان تیم نخست گروه C، به جمع ۱۶ تیم برتر صعود کرد. ایران در رنکینگ جهانی در جایگاه ۲۱ دنیا قرار دارد.

تیم فوتبال سوریه، کارنامه آنچنانی و پر و پیمانی نسبت به حریف قدرتمند خود تیم ملی فوتبال ایران ندارد. این تیم در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها، نخست با تساوی بدون گل مقابل ازبکستان و قبول شکست خفبف مقابل استرالیا مدعی، با یک گل تیم فوتبال هند را از پیش رو برداشت و در مجموع، با کسب ۴ امتیاز به عنوان تیم سوم گروه B به مرحله یک‌ هشتم صعود کرد. سوریه در رنکینگ جهانی در رده ۹۱ جهان قرار دارد.

تفاوت جایگاه دو تیم ملی فوتبال ایران و تیم فوتبال سوریه در رده‌بندی فوتبال جهان مصداق زمین تا آسمان است، ولی این موضوع، جواز حضور تیم ملی فوتبال ایران در جمع هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی نخواهد بود.

تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها، یکی از خطوط برتر تهاجمی را در اختیار دارد. مثلث آزمون، طارمی و قایدی برای هر تیمی خطرناک است.

هکتور کوپر سرمربی آرژانتینی سوریه با تقویت خط دفاع این تیم، در اکثر بازی‌ها دل به ضد حملات دوخته است و این موضوع خط حمله این تیم را بسیار ضعیف کرده است.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه تاکنون، ۲۹ بار در رقابت‌های مختلف مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، ایران در ۱۸ بازی پیروز میدان بود و ۱۰ بازی هم به تساوی کشیده شد. قدمت پیروزی تیم فوتبال سوریه مقابل تیم ملی فوتبال ایران به بیش از ۵۰ سال پیش برمی‌گردد. ایران در مجموع این رقابت‌ها،۵۱ بار دروازه حریف خود را باز و ۱۵ گل هم دریافت کرده‌اند.

امیر قلعه نویی در کارنامه مربیگری خود بر نیمکت پر افتخار تیم ملی فوتبال ایران، مربی شکست ناپذیر مقابل سوریه لقب گرفته است. هکتور کوپر آرژانتینی هم، تا کنون یک بار آن هم به عنوان سرمربی ازبکستان مقابل تیم ملی فوتبال ایران صف آرایی کرد که به دوران مربیگری کی روش در تیم ملی ایران بر می‌گردد و در آن بازی شکست خورد، حال به عنوان سرمربی تیم فوتبال سوریه مقابل ایران خواهد ایستاد.

سردار آزمون در این دیدار، می‌تواند با به ثمر رساندن گل، رکورد علی دایی و حمید علیدوستی را به عنوان بازیکنانی که در تقابل با تیم فوتبال سوریه بیشتر گل را به ثمر رسانده‌اند، بشکند. مهدی طارمی هم پیش از این سابقه به ثمر رساندن ۳ گل مقابل سوریه را داشته است، این لژیور فوتبال ایران هم این رکورد علی دایی را تعقیب می‌کند.

"عمر خریبین" مهاجم ۲۹ ساله‌ سوری و بازیکن الوحده امارات، گران‌ترین بازیکن سوریه از دید سایت ترانسفرمارکت است. از طرفی هم "ابراهیم عالمه" دروازه‌بان دوم تیم فوتبال سوریه، با سابقه حضور مقطعی در تیم فوتبال سپاهان، آشنایی نسبی با فوتبال ایران دارد.

صادق محرمی، به دلیل مصدومیت، تیم ملی فوتبال ایران را در بازی همراهی نخواهد کرد. سید مجید حسینی هم در لیست محرومان تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار قرار دارد. کنعانی‌زادگان هم به دلیل محرومیت در ترکیب تیم ملی مقابل سوریه حضور ندارد.

تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار سفیدپوش است و سوریه با پیراهن قرمز مقابل ایران صف آرایی خواهد کرد.

تیم ملی فوتبال ایران یک سر و گردن بالاتر از ژاپن است

مرتضی فنونی زاده در گفت‌وگو با پانا، در خصوص بازی ایران _ سوریه، اظهار کرد: «سوریه در مقابل تیم ملی فوتبال ایران دست و پا بسته نخواهد بود و با توجه به صحبت‌های مربی شناخته شده این تیم هکتور کوپر، سوریه هم دنبال صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌هاست.»

پیشکسوت باشگاه استقلال افزود: «تیم فوتبال سوریه، سیستم دفاعی بسته دارد و کادر فنی هم که قطعاً با آنالیز خوبی که از نوع بازی سوریه داشتند، دنبال شکستن این سد مستحکم دفاعی سوری‌ها هستند، طارمی و آزمون توانمندی شکست و عبور از این دیوار دفاعی را دارند.»

فنونی زاده تأکید کرد: «حساسیت بازی با سوریه، کمتر از بازی احتمالی با ژاپن نیست، آن هم در صورتی که ژاپن برنده دیدار با بحرین باشد، هیچ بازی از قبل با وجود تاریخ‌سازی‌ها در این دوره از جام ملت‌ها که باید آن را جام شگفتی‌ها نامگذاری کنیم، قابل پیش‌بینی نیست.»

پیشکسوت باشگاه استقلال بیان کرد: «بازی احتمای تیم ملی فوتبال ایران با ژاپن، هم مانند بازی عربستان _ کره جنوبی، یک فینال زودهنگام است، تیم ملی فوتبال ایران بروی کاغذ یک سر و گردن از ژاپنی‌ها بالاتر است.»

فنونی زاده با اشاره به اینکه طارمی و سردار آزمون بال‌های پرواز ایران بر بام آسیا و کسب عنوان قهرمانی این پیکارهاست، تصریح کرد: «هر چند ژاپن هم بازیکنان گران‌قیمتی دارد و شاید برای مدافعین ما آزاد دهنده باشند.»

پیشکسوت باشگاه استقلال با تأکید بر اینکه کادر فنی به راحتی از ضعف خط دفاعی عبور نکند، اضافه کرد: «هنوز شاهد ضعف‌های خط دفاع تیم ملی فوتبال کشورمان هستیم و این موضوع، چالش اصلی تیم ملی است.»

بازیکن سالاری جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارد

وحید قلیچ پیشکسوت فوتبال کشورمان نیز در گفت‌وگو با پانا، در آستانه دیدار ایران _‌ سوریه، تأکید کرد: «بازی با سوریه شاید بروی کاغذ، با برد ایران همراه خواهد بود، ولی تیم فوتبال سوریه همواره در مقابل تیم ملی فوتبال ایران نمایش قوی داشته است.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان افزود: «سوریه قطعاً مقابل تیم قدرتمند ایران، به لاک دفاعی فرو خواهد رفت و دل به ضد حملات می‌دوزد.»

قلیچ بیان کرد: «قلعه نویی، مربی بازیکن سالار نیست و بازیکن سالاری جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارد، هر بازیکنی که به لحاظ روحی، روانی و فیزیکی در شرایط خوبی باشد در ترکیب اصلی تیم قرار خواهد گرفت.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان تأکید کرد: «بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، یک دل و هم قسم هستند تا بعد از چند دهه ناکامی، قهرمانی آسیا را برای فوتبال ایران به ارمغان بیاورند. ان‌شاءالله همچین اتفاقی خواهد افتاد و دل ملت بزرگ ایران شاد خواهد شد.»

*شاگردان امیر قلعه‌نویی در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۹:۳۰ امشب در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه در حالی به مصاف سوریه خواهد رفت که قضاوت این دیدار را کیم جونگ هیوک از کشور کره‌جنوبی بر عهده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار