کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

هزینه‌های مالی غیر واقع‌بینانه‌ موجب تشدید کسری بودجه خواهد شد

تهران(پانا)-یک کارشناس اقتصادی گفت مهم‌ترین مسئله در خصوص افزایش هزینه‌های بودجه توسط مجلس این است که این هزینه باید از کجا تامین شود زیرا هر منابع مالی غیر واقع‌بینانه‌ای موجب تشدید کسری بودجه خواهد شد. در این صورت دولت مجبور به استقراض از نظام بانکی می‌شود که باعث تشدید رویکرد گذشته در زمینه تورم و کسری بودجه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۴۴۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
هزینه‌های  مالی غیر واقع‌بینانه‌ موجب تشدید کسری بودجه خواهد شد

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «هنگامی که دولت لایحه بودجه سال آینده را تنظیم می‌کرد، یک سری منابع مالی واقع‌بینانه برای سال آینده در نظر گرفت و با توجه به آن منابع بودجه را تنظیم کرده است.»

وی بیان کرد: «علاوه بر این سال آینده به دلیل برگزاری انتخابات آمریکا و وجود طیف گسترده جمهوری‌خواهان، سال سختی برای ایران خواهد بود و باعث انتظارات تورمی و افزایش شدت تحریم‌ها خواهد شد.»

این کارشناس افزود: «دولت مبتنی بر سیاست کنترل و کسری بودجه برنامه‌ریزی داشته و بر همان مبنا لایحه داده است اما تاکنون 541هزار میلیارد تومان هزینه‌های بودجه اضافه شده است که عملا شرایط را برای سال آینده بسیار سخت خواهد کرد.»

شقاقی شهری ادامه داد: «زیرا این لایحه با توجه به محدودیت منابع دولت و رویکرد دولت در کنترل کسری بودجه تقدیم مجلس شده است. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که این هزینه باید از کجا تامین شود زیرا هر منابع مالی غیر واقع‌بینانه‌ای موجب تشدید کسری بودجه خواهد شد.»

وی افزود: «در این صورت دولت مجبور به استقراض از نظام بانکی شده که باعث تشدید رویکرد گذشته در زمینه تورم و کسری بودجه خواهد شد.از طرفی مجلس در تلاش است که قدرت خرید مردم را افزایش دهد ایراد کار این است که کیک اقتصاد ایران در ده سال گذشته به واسطه تحریم‌ها کوچک شده و نمی‌توان دست دلبازی را بیشتر از این اعمال کرد.بهتر است ابتدا مجلس و دولت و بر سر افزایش کیک اقتصاد ایران به تفاهم برسند که البته این کار زمان‌بر بوده و نیازمند اصلاحات ساختاری عدیده است.»

دولت باید در هزینه‌های مصرفی خود صرفه‌جویی کند

این کارشناس بیان کرد: «افزایش سقف درآمدی بدون منبع پایدار و روشن آثار مخرب تورمی و کسری بودجه را به دنبال دارد. انتظارات تورمی و تشدید تحریم‌ها عواملی بوده که وجود داشته و اکنون این افزایش هزینه بودجه در تشدید کسری بودجه نقش پررنگی دارد.»

وی گفت: «واقعیت این است که دولت باید در هزینه‌های مصرفی خود صرفه‌جویی کند که البته کاری سخت است و عملا نیاز به حذف‌شدن بخشی از ماموریت‌ها و برنامه‌های موازی دارد. باید در برخی حوزه‌ها مثل مصرف انرزی صرفه‌جویی شود به این روش بخشی از منابع آزاد می‌شود. بخش دیگر کاهش هزینه‌های دستگاه‌ها و تنظیم بودجه‌های منطقی‌تر برای آن‌ها است.»

دولت باید راهبرد بدهی محوری را مبنا قرار دهد

شقاقی شهری ادامه داد: «ناچارا دولت باید راهبرد بدهی محوری را مبنا قرار دهد. عمدتا دولت و مجلس مالیات محوراست که تشدید مالیات در این وضعیت مطلوب نیست و باید عمدتا سیاست بدهی محوری را دنبال کند. اکنون نسبت بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران 25 درصد است و تا 70 درصد میانگین جهانی فاصله زیادی است.»

وی خاطر نشان کرد: «می‌توان با بدهی محوری بخشی از چالش‌های هزینه‌ای به خصوص پروزه‌های عمرانی را پوشش دهیم. همچنان به جای رویکرد تشدید مالیات راهبرد افرایش بدهی برای یکی دو سال آینده مناسب‌تر است البته برای استمرار نمی‌توان به آن اتکا کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار