پانا از لزوم توجه به ایمن‌سازی ساختمان‌های پرجمعیت در تهران گزارش می‌دهد؛

ساختمان‌های ناایمن پایتخت را دریابیم

تهران (پانا) - ساختمان‌های ناایمن در تهران کم نیستند و هر بار عددهای مختلفی درباره تعداد این ساختمان‌ها از سوی مسئولان اعلام می‌شود. آتش‌سوزی گسترده در بیمارستان گاندی بار دیگر نشان داد که ساختمان‌های ناایمن آنگونه که باید مورد توجه مسئولان نیستند و لازم است اقدامات جدی‌تری برای ایمنی این ساختمان‌ها لحاظ شود.

کد مطلب: ۱۴۴۳۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
ساختمان‌های ناایمن پایتخت را دریابیم

یک هفته از هفتمین سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو می‌گذرد، حادثه‌ای که هیچ‌گاه از اذهان عموم پاک نخواهد شد و پس از وقوع آن توجه به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت مورد توجه قرار گرفت اما در طول این سال‌ها حوادثی مشابه در تهران از جمله حریق کلینیک سینا اطهر و ساختمان 153 رخ داده که مشابه حادثه پلاسکو است. آتش‌سوزی بیمارستان گاندی نیز که غروب پنج‌شنبه 5 بهمن ماه در تهران به وقوع پیوست یاد حادثه تلخ پلاسکو را زنده کرد. هر چند با تلاش آتش‌نشانان پس از چند ساعت خطر از بیخ گوش تهران عبور کرد و این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشت اما بار دیگر وجود ساختمان‌های ناایمن را گوشزد کرد.

بیمارستان گاندی جزو فهرست ساختمان‌های ناایمن تهران نبود اما مسئولان سازمان آتش‌نشانی اعلام کردند ۵ مرتبه به این بیمارستان اخطار داده‌اند ولی اقدام موثری در راستای رفع خطر صورت نگرفته بود. طبق آخرین آماری که مدیران شهری درباره تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران داده‌اند در پایتخت 129 ساختمان ناایمن با درجه بحرانی وجود دارد که این ساختمان‌ها از سوی آتش‌نشانی اعلام شده‌‌اند. البته طبق گفته اعضای شورای شهر تهران تعداد این ساختمان‌ها اکنون به 75 مورد کاهش یافته است.

وضعیت بحرانی ۷۵ ساختمان در پایتخت

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران همزمان با هفتمین سالروز حادثه پلاسکو از کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان خبر داد و گفت: این ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ست.

وی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیته ایمنی در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ارزیابی مناطق ۲۲ گانه و نواحی ۱۲۴گانه شهرداری، اظهار کرد: براساس آخرین تصمیمات مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به تازگی در دستور کار قرار گرفته نواحی عملکردی مطلوبی داشته‌اند.

بابایی ضمن ابراز امیدواری به اینکه فرایند تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن با سرعت ادامه پیدا کند، یادآور شد: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال، حداقل ساختمان‌های بحرانی پایتخت تعیین تکلیف شود و امید می‌رود تعداد ساختمان‌های ناایمن تک رقمی شود.

رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند، خاطرنشان کرد: این ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ست و باید ایمن‌سازی هریک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود. یکی از دلایل موفقیت در کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن، همکاری قوه قضاییه است؛ شهرداران نواحی هرجا لازم بوده قطع انشعابات و پلمپ ساختمان‌هایی را که مالکان آنها نسبت به ایمن‌سازی اقدام نکرده‌اند، انجام داده و کاهش تعداد این ساختمان‌ها به دلیل همین سخت‌گیری‌ها محقق شده است. در مجموع تمام تلاش بر این بوده که بدون تنش و قوه قهریه و با همکاری مالکان، ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تداوم یابد.

مراکز درمانی و تجاری نا ایمن باید پلمب شوند

احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی گفت: بیمارستان گاندی جزو ساختمان‌های نا ایمن با درجه خطر پذیری زیاد بوده است و به رغم اخطار های شهرداری تهران اقدامی در رفع مشکلات ناایمنی ساختمان نشد تا حادثه بوجود آمد. بارها و بارها گفته ایم که در رعایت مقررات ملی ایمنی ساختمان ها نباید هیچ مسامحه‌ای صورت گیرد و نیاز به اصلاح قوانین بالادستی برای ورود اجرایی دستگاه هایی مانند شهرداری هستیم تا از حوادث اینگونه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری و سازمان آتش نشانی تنها می توانند اخطار دهند و یا ساختمان های نا ایمن را شناسایی کنند و تعداد این ساختمان ها را بر شمرند اما نمی توانند نام این ساختمان ها را اعلام عمومی و مستقیما برای پلمب این ساختمان ها اقدام کنند چرا که ملاحظات امنیتی وجود دارد. صادقی افزود: ورود شهرداری برای پلمپ این ساختمان ها نیز در قانون دیده نشده و قانونگذار مسیر پر پیچ و خمی را برای این منظور پیش بینی کرده که در نهایت ذینفع و مالکان باید نسبت به ایمنی ساختمان ها اقدام کنند. اما نتیجه این مسامحه کاری چه بوده؟ تا کی باید شاهد این حوادث باشیم؟ پلاسکو، مترو پل و حالا بیمارستان گاندی و صد ها ساختمان پر رفت و آمد دیگر که در لیست ساختمان های نا ایمن قرار دارند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: دستگاه های امنیتی و قضایی باید انتشار عمومی فهرست این ساختمان ها را در درجه اولویت کاری خود قرار دهند چرا که جان شهروندان مهم است.

ناایمنی ساختمان‌های پرتردد اطلاع‌رسانی شود

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی به پانا گفت: «اخطارهای آتش‌نشانی به این بیمارستان از قبل داده شده بود، ساختمان بیمارستان گاندی جزو ساختمان‌هائی بوده که مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفته و آتش‌نشانی اخطار لازم را به مالکان آن داده بود تا نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند.»

وی با بیان اینکه دستگاه قضا باید به موضوع ساختمان‌های ناایمن به صورت جدی‌تر ورود کند، گفت: «ناایمنی برخی ساختمان‌ها در درجه بالایی قرار دارد که از آنها به عنوان بحرانی یاد می‌شود. با توجه به این موضوع دادستانی باید با همکاری آتش‌نشانی نسبت به ورود به موقع در مهلت زمانی مشخص، فرصت ایمن‌سازی را به ملکان ساختمان‌های ناایمن بدهد و اگر این روند دچار اختلال شد، ساختمان پلمب شود. در واقع باید ناایمنی ساختمان‌ها اطلاع‌رسانی شود تا این مساله موجب شود مالکان ساختمان‌ها نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند.»

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فعالیت کارگروه ایمنی برای ارزیابی ساختمان‌ها گفت: «طبق قانون سازمان مدیریت بحران، کارگروهی برای ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها پیش‌بینی شده است تا ایمن‌سازی آنها را تعیین تکلیف کنند و نتایج این کارگروه باید اطلاع‌رسانی شود.»

زنگ خطر ساختمان‌های ناایمن

علی خضریان، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت‌وگویی با خانه ملت با اشاره به حریق ساختمان بیمارستان گاندی گفت: «آتش‌سوزی بیمارستان گاندی می‌تواند مجدداً زنگ خطر را برای مسئولین شهر تهران و سایر شهرها به صدا در بیاورد تا به رعایت ایمنی در ساختمان‌ها توجه بیشتری شود. بر اساس اطلاعات دریافتی این بیمارستان پیش از حادثه از سوی سازمان آتش نشانی اخطارهایی را دریافت کرده اما به این اخطارها توجه چندانی نشده بود.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شهر تهران تاکنون توسط آتش نشانی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن و ۱۲۳ بنا با وضعیت مشابه ساختمان پلاسکو شناسایی شده است، تصریح کرد: «باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا اطهر در شهر تهران، مراجع قضایی نیز پای کار بیایند و از ادامه فعالیت این ساختمان‌ها با پلمپ آنها جلوگیری کنند.»

خلأ قانونی برای نگهداشت و نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها

عبدالرضا سروقد مقدم، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران با اشاره به اهمیت شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در کلانشهرهای کشور به پانا گفت: «یکی از مهم‌ترین مواردی که پس از حادثه پلاسکو مورد توجه قرار گرفت، بحث مربوط به شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن برای برنامه‌ریزی‌هایی مدیریت بحران بود. در واقع از نظر مدیریت بحران اولین کار این است که ساختمان‌های اورژانسی شناسایی شوند زیرا اگر حادثه‌ای رخ دهد باعث می‌شود که تمام امکانات کشور برای یک ساختمان بسیج شود همانطور که در حادثه پلاسکو و متروپل نیز این مساله رخ داد. بنابراین اگر ساختمان‌های ناایمن شناسایی نشود، برنامه‌ریزی قابل انجام نیست و تبعات زیادی دارد.»

وی همچنین به تعداد ساختمان‌های ناایمن مطرح شده از سوی متولیان شهرداری اشاره کرد و افزود: «در مورد شناسایی ساختمان‌های ناایمن همانطور که همکاران در شهرداری اعلام کرده‌اند تاکنون بیشتر بر اساس ضوابط آتش‌نشانی بوده است که البته این مورد هم مهم است اما از لحاظ ایمنی سازه‌ای تمرکز نداشته‌اند. یکی از تغییرات پس از حادثه پلاسکو این بود که دقیق‌تر بررسی می‌کنند برای همین است که اطلاعات مربوط به تعداد ساختمان‌های ناایمن با هم متفاوت است زیرا برخی ساختمان‌ها بر مبنای اطلاعات آتش‌نشانی است اما تا آنجا که من در جریان کار هستم اکنون ساختمان‌ها خیلی دقیق‌تر ارزیابی می‌شوند و شاید حدود یک دهم تعدادی که باید تعیین تکلیف شوند و وضعیتشان باید ناایمن شناخته شوند به بهسازی نیاز دارند یا شرایطشان خوب است.»

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران تصریح کرد: «اکنون درخصوص ساختمان‌های ناایمن مباحث سازه‌ای هم دیده می‌شود اما این پروسه مقداری طولانی است زیرا بعد از اینکه ساختمان‌ها باید تعیین تکلیف شوند اینکه با چه مکانیزمی قرار است مشکلات حل شوند مساله‌ای مهم است زیرا بسیاری از این ساختمان‌ها خصوصی هستند مگر اینکه قوه قضاییه و معاون حقوق عامه ورود کند تا به‌صورت جدی‌تر کار دنبال شود.»

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران در پاسخ به این سوال که آیا در بحث ساختمان‌های ناایمن دچار خلا قانونی هستیم، توضیح داد: «بخشی از این موضوع از دید حقوقی به نظارت بر ساختمان از نظر فنی است که مسئولان یا مالکان ساختمان از نظر فنی بازخواست نمی‌شوند که می‌توان گفت خلا قانونی وجود دارد. اکنون به‌صورت اضطراری قوه قضاییه و شهرداری و سازمان پیشگیری به موضوع ساختمان‌های ناایمن ورود کرده‌اند اما باید حالت قانون‌مند به خود بگیرد تا به‌صورت سیستماتیک مشخص شود. همچنین درباره نگهداشت و مقررات ملی ساختمان که برای نگهداشت ساخاتمان است، باید بستر سیستماتیکی ایجاد کند که نه تنها سازه ساختمان بلکه تاسیسات و سایر موارد به‌صورت مرتب و دوره‌ای بررسی شود تا اگر مشکلی ایجاد می‌شود آنقدر حاد نباشد که هزینه‌بر شود بلکه همان اول مشکل برطرف شود.»

حادثه حریق بیمارستان گاندی آخرین حادثه مربوط به ساختمان‌های ناایمن نخواهد بود. تهدید وجود ساختمان‌های ناایمن و پرتراکم تجاری و مسکونی در پایتخت جدی است و تا دیر نشده باید درخصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدامات لازم انجام شود تا از وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی بیمارستان گاندی جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار