در گفتوگوی پانا با رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد:
با استعدادسنجی درست به انتخاب مسیر شغلی دانشآموزان کمک کنیم
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران باید با استعدادسنجی به دانشآموزان کمک کرد تا مسیر شغلی درستی را برای خود انتخاب کنند، عنوان کرد در ارتباطی که با فعالان واحدهای اقتصادی و تولیدی برقرار است این نتیجه حاصل شده که اغلب آنها برای تامین نیروی انسانی از جمله نیروی انسانی تکنسین و ماهر به دنبال فارغالتحصیلان مراکز فنی و حرفهای یا کاردانش هستند.
امیر یوسفی درباره کمبود نیروی تکنسین در واحدهای تولیدی اظهار کرد:« یکی از مشکلات کنونی در بحث تامین نیروی کار متخصص برای واحدهای تولیدی موضوع خروج این نیروها از کشور است که زنگ خطری مهم محسوب میشود.»
تفاوت دستمزد در ایران با سایر کشورها عامل اصلی مهاجرت نیروی کار ماهر است
وی افزود:« با توجه به تفاوت ارزش پول ملی کشور با سایر کشورها و بالابودن سطح پرداخت حقوق و دستمزد در این کشورها برخی از نیروهای متخصص به کشورهای همسایه مهاجرت میکنند.»
متخصصان دانشگاهی تجربه ورود به بازار کار و محیط واحدهای تولیدی را ندارند
یوسفی گفت: «یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه جذب نیروی کار متخصص و ماهر وجود دارد آن است که متخصصان دانشگاهی تجربه ورود به بازار کار و محیط واحدهای تولیدی را ندارند به این دلیل که دانشگاهها تنها بر روی آموزشهای تئوری متمرکز هستند و تنها مدرک به فارغالتحصیلان ارایه دادهاند. حتی در مورد رشته های فنی نیز آموزشهای عملی و لازم برای ورود به عرصه کارهای اجرایی به دانشجویان ارایه نمیشود.»
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «در ارتباطی که با فعالان واحدهای اقتصادی و تولیدی برقرار است این نتیجه حاصل شده که اغلب آنها برای تامین نیروی انسانی از جمله نیروی انسانی تکنسین و ماهر به دنبال فارغالتحصیلان مراکز فنی و حرفهای یا کاردانش هستند. گاهی دیده میشود که حتی دارندگان مدارک فوقدیپلم کارکردی بسیار بالاتر از دارندگان مدرک فوقلیسانس برای واحدهای تولیدی دارند به این دلیل که واحدهای عملی را گذراندهاند و برای ورود به کار اجرایی آمادهتر هستند.»
تجربه، فن و تخصص مورد نیاز واحدهای تولیدی و بازار کار است
وی افزود: «تجربه، فن و تخصص مورد نیاز واحدهای تولیدی و بازار کار است به همین دلیل نیازمند تغییرات و تحولاتی در بحث آموزش نیروی کار وجود دارد. این روند در کشورهای توسعهیافته صنعتی مانند ژاپن نیز وجود دارد و در این کشور کودکان استعدادسنجی شده و از همان دوران کودکی میدانند که چه تمایلات و گرایشهای شغلی دارند و آموزشها نیز بیشتر متمرکز براین شناسایی انجام میشود.»
یوسفی عنوان کرد: «در ژاپن اگر قرار است فردی در آینده نقاش شود در مسیر آموزشهای نقاشی قرار میگیرد یا برای کارهای پرستاری و پزشکی آموزشهای اولیهای در جهت شناسایی ویژگیهای این گونه مشاغل صورت میگیرد تا دانشآموزان مسیر شغلی خود را به درستی انتخاب کنند. در پیشگرفتن چنین رویهای در کشور ما نیز ضروری است.»
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «افزایش کیفیت و کاهش هزینهتمامشده تولید به طور قطع به عامل انسانی نیز به عنوان یکی از عوامل در فرآیند تولید وابسته است. در بحث به کارگیری نیروی کار آموزشدیده در واحدهای تولیدی و صنعتی طی سالهای گذشته به درستی عمل نکردهایم.»
فارغالتحصیلان را آماده ورود به بازار کار کنیم
وی افزود: «هزینهها و آموزشها باید به سمتی برود که نیروی کار فارغالتحصیل مانند یک نیروی کار صفر نباشد و برای کار در محیط های واقعی کار آماده باشد.فردی که آموزش جوشکاری،برق یا سایر رشتههای فنی را دیده باید آموزشهایش در حدی باشد که بتواند از روز اول ورود به یک مجموعه کاری کارآیی داشته باشد.»
یوسفی گفت: «بسیاری از خانوادهها اکنون دغدغه آن را دارند که هزینههای تحصیل در دانشگاه فرزندان خود را بپردازند یا اگر در شهر دیگری دانشجو هستند هزینه اسکان و تحصیل او را بدهند اما این فرزندان پس از اتمام دوران تحصیل بازار کار مرتبط با آموزشهای خود را در اختیار ندارد یا آنکه در برخی از رشتهها مهارتهای عملی و اجرایی برای ورود به بازار کار ندارند.»
ارسال دیدگاه