مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد:

جزییات اجرای طرح‌های اتقان و نغمه‌های آسمانی در مدارس ابتدایی

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور در جمع معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور به تشریح طرح اتقان و طرح نغمه‌های آسمانی پرداخت.

کد مطلب: ۱۴۴۲۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
جزییات اجرای طرح‌های اتقان و نغمه‌های آسمانی در مدارس ابتدایی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ میکائیل باقری در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که از روز شنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، گفت: شاید بخش اندکی از وظایف شما آموزش قرآن باشد اما بنا به حدیث قدسی و روایات، خداوند بالاترین پاداش‌ها را به عاملان و خادمان قرآن می‌دهد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان معاونان آموزش ابتدایی استان‌های کشور، خدمت به قرآن را از بزرگترین توفیقات الهی دانست و تصریح کرد: توفیق خدمت و آموزش قرآن از سوی خداوند به هر کسی داده نمی‌شود. بنابراین خدمت شما و آموزگاران، معاونان و مدیران ابتدایی به قرآن توفیقی از جانب خداست که می‌تواند در آینده به انس هزاران دانش‌آموز با قرآن کریم بیانجامد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح ملی اتقان که مخفف «ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران، معاونان و مدیران دوره ابتدایی» است از مصوبات کمیسیون آموزش قرآن کریم بوده و بنا دارد طی یک بازه 3 تا 5 ساله با حضور همه مدیران، آموزگاران و معاونان ابتدایی سراسر کشور برگزار شود.

باقری اظهار کرد: تاکنون این طرح در 5 استان ایلام، بوشهر، شهرستان‌های تهران، ‌قم و خراسان شمالی اجرایی شده و تا پایان تابستان 12 هزار معلم آموزش دیده‌اند. خروجی این طرح این است که آموزگار، مدیر و معاونی که این دوره را سپری می‌کند به 3 مهارت مجهز می‌شود.

وی افزود: مهارت نخست آن است که معلم آموزش‌دیده، توانایی دارد قرآنِ کتاب درسی دوره ابتدایی که حدود 120 صفحه یا معادل 6 جزء است را به‌صورت صحیح و با تجوید روانخوانی کند. مهارت دوم نیز حفظ اجمالی 20 سوره آخر قرآن است. در مهارت سوم، معلم ما می‌تواند نماز را صحیح و زیبا و با درک معنا بخواند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلاتی که در برخی موارد مشاهده کردیم این است که آموزگار، ساعت تخصیص‌یافته به آموزش قرآن را صَرف دروس دیگری می‌کند. با نظرسنجی و پژوهشی که انجام شد، دریافتیم درصد بالایی از معلمانی که این کار را کرده‌اند به دلیل نداشتن سواد قرآنی یا کم‌بهره بودن از این مهارت‌هاست. بنابراین ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران ابتدایی در اولویت کارهای ما قرار دارد.

باقری با بیان اینکه در همین 5 استان 37 هزار معلم داریم که فقط 12 هزار نفر از این تعداد تاکنون آموزش دیده‌اند، تاکید کرد: گام دوم طرح اتقان در برخی استان‌ها آغاز شده یا در حال آغاز است تا اینکه بتوانیم 80 درصد آموزگاران را تا پایان سال تحصیلی پوشش دهیم.

وی افزود: اولویت ما ارتقای توانمندی قرآنی آموزگاران ابتدایی است و به دنبال جذب اعتبار هستیم تا ان‌شاءالله کار را در 10 استان دیگر آغاز کنیم و پیش ببریم. همین جا از معاونت محترم آموزش ابتدایی می‌خواهم تا زیرساخت‌هایی نظیر نیروی انسانی و امکانات استان‌ها بررسی شود تا مرحله دوم این طرح با قوت و قدرت بیشتری انجام شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح نغمه‌های آسمانی اخیرا ابلاغ شده است. طرحی که در آن آموزگارانی علاقه‌مند به قرآن کریم می‌توانند از طریق مسیرهایی که قرار دادیم، یک الگوی تلاوت مجلسی را دانلود کرده و هر روز صبح برای بچه‌ها پخش کنند. با این کار پس از چند هفته که بچه‌ها این آیات را شنیدند، یک جمع‌خوانی زیبا را در کلاس و مدرسه شاهد خواهیم بود.

باقری خاطرنشان کرد: از اهداف این طرح علاوه بر جاری و ساری کردن عطر معنوی کلام الهی در کلاس، شناسایی استعدادهای قرآنی و معرفی آن‌ها به درالقرآن‌ها برای رشد و تعالی در این مسیر است. همچنین در گام بعدی، تصویر این جمع‌خوانی را جمع‌آوری می‌کنیم و با مذاکراتی که با رسانه ملی داشتیم از این دریچه آثار دانش‌آموزی پخش خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار