تجلیل از ۱۲۰ پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی
مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت در گردهمایی سالانه پژوهشگران آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی از ۱۲۰ پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی تجلیل شد.
جواد روحانی در این گردهمایی با بیان اینکه مبنای توسعه کشور پژوهش که سرلوحه کار معلمان مدارس استثنایی است بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با توجه به نیازمندی های خاص داش آموزان لازم است معلمین به انجام پژوهش در راستای نحوه آموزش به آنها بپردازند.
روحانی به موفقیت معلمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۷۰ نفر از معلمین در جشنواره الگو های برتر یادگیری - یاددهی، اقدام پژوهی و درس پژوهی شرکت کردند و ۱۲ نفر توانستند در درس پژوهی رتبه کشوری را کسب کنند.
وی به برگزاری نهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی برای نخستین بار با حضور دانش آموزان تلفیقی و فراگیر دوره اول متوسطه استثنایی و کسب ۱۲ رتبه کشوری و استانی در جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره کرد و گفت: معلم پژوهشگر دانش آموز پژوهش محور تربیت می کند به نحوی که در سال گذشته ۹ نفر از دانش آموزان توانستند در جشنواره نوجوان خوارزمی مقام استانی کسب کنند وشش نفر حائز مقام کشوری شوند؛ همچنین با شرکت دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی برای اولین بار در جشنواره نوجوان خوارزمی، زهرا پسیان موفق شد به مرحله کشوری راه یابد و انشالله بیش از پیش زمینه پژوهش محوری در مدارس ارتقا یابد و بتوانیم افراد توانمندی را به جامعه تحویل دهیم.
وی افزود: واحد پژوهش اداره استثنایی در سال گذشته برپایی غرفه پژوهش در نمایشگاه بین المللی مشهد، برگزاری نشست های علمی پژوهشی، برگزاری سلسله کارگاه های یادگیری پایدار، نشست مقدماتی ویژه توانمندسازی رابطین و مدرسین استانی جشنواره یاددهی یادگیری با شرکت بیش از ۱۴۰ همکار، کارگاه توانمندسازی داوران جشنواره، کارگاه آموزش تولید محتوا ، کارورزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته دانش آموزان با نیازهای ویژه و تشکیل کمیته پژوهش دانشجو معلمان را در کارنامه خود دارد.
در ادامه رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سند تحول بنیادین ۱۳۱ راهکار عملیاتی با رویکردهای شش گانه ساحت های تربیتی وجود دارد از آنجایی که عنصر مهم تحول در آموزش و پرورش معلم است و تنها معلمانی می توانند محتوا تولید کنند که پژوهشگرند، بنابراین باید محتوای کتب درسی را به معلمان توانمند واگذار کرد.
مرتضی مهدویان عنوان کرد: در حوزه پژوهشگران حرفهای، پژوهش اینگونه است که پژوهشگر، خود مسئلهیابی میکند و فقط بر روی مسائل کلاس درس تمرکز ندارد، بلکه تمرکز او به صورت کلی بر بسترها و زمینههای مختلف تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است، جریانات اجتماعی را رصد میکند و با توجه به تخصصی که دارد، بسترها و زمینههای ارتباطی این حوزه را پیدا میکند و فعالیت پژوهشی خود را با توجه به دغدغه و رسالتی که دارد انجام میدهد.
مرتضی مهدویان اظهار کرد: یکی از نکات مهم مورد توجه ما برای ایجاد تحول در جامعه این است که در گام اول باید تحول در آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را رقم بزنیم و یکی از بهترین و اثربخشترین میدانهای عمل در جامعه هم نظام تعلیم و تربیت رسمی و مدرسهای است. باید فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه امروز مسئله تعلیم و تربیت و فرهنگ مسئله اول نظام ماست را جدی بگیریم، چراکه همین موضوع به نوعی خط مقدم تحول و حرکت در مسیر تعلیم و تربیت و فرهنگسازی و آیندهسازی جامعه آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: مشکلی که در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، این است که پژوهشهایی که صورت میگیرد، پیادهسازی نمیشود در حالیکه اگر نتایج حاصل از پژوهشها در عمل به کار گرفته شود، حال کشور و نظام تعلیم و تربیت ما بسیار بهبود مییابد.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش افزود: معلمان پژوهشگر باید به سه مقوله شناسایی متغیرهای اثرگذار ومتغیرهای آشکار و پنهان در کلاس های درس توجه کنند و کار معلم پژوهشگر شناسایی متغیرهای پنهان می باشد و شناسایی ارتباط بین متغیرها و کنترل آن است.
مهدویان در پایان توسعه فرهنگ پژوهش در سطح تصمیم سازی، اجرا و ارزشیابی ، شناسایی و حل علمی مسایل نظام تعلیم و تربیت مدرسه ای و طراحی الگوی ارزیابی برای مدرسه تحولی را از ماموریت های سه گانه پژوهشکده عباس زادگان عنوان کرد.
شایان ذکر است دراین مراسم از منتخبین کتاب سال هفته معلم، داوران جشنواره الگوهای برتر یاددهی - یادگیری و اقدام پژوهی، مدرسان، عوامل اجرایی جشنواره نوجوان خوارزمی، مقام آورندگان جشنواره معلم پژوهنده و جشنواره الگوهای برتر یاددهی یادگیری و همچنین مدیران مدارس پژوهش محور تجلیل شد و در این راستا از زحمات رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش و کارشناس مسئول آموزش متوسطه اداره کل استان با اهدای دست سازه های دانش آموزان بانیازهای ویژه تقدیر بعمل آمد.
دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش
ارسال دیدگاه