۵۰۰ نمایشگاه «مدرسه انقلاب» در مدارس متوسطه اول و دوم استان اصفهان؛
«چاپید شاه» غرفه ویژه دوازدهمین نمایشگاه مدرسه انقلاب
اصفهان (پانا) - مدرسه انقلاب، یک جشنواره دانشآموزی است که قریب به 12 سال در تشکیلات اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان سابقه و قدمت دارد و یک اتفاق ویژه که خیلی جدی هم در این جشنواره دنبال میشود.
به گزارش خبرگزاری پانا، علی حقانی مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی در خصوص نمایشگاه مدرسه انقلاب اظهار کرد: دانشآموزان در این نمایشگاهها در سه موضوع «دیروز ، امروز و فردای انقلاب» به روایتگری وقایع انقلاب برای همکلاسیهای خود میپردازند.
وی خاطرنشان کرد: «این نمایشگاهها به واسطه محتوایی که دارد و روایتگری که یک عنصر ویژه برای فعالسازی و کنشگری دانشآموزان است، خیلی ارزشمند میشوند.
دوگانه «استعمار و استقلال» موضوع نمایشگاههای امسال
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان گفت: «کنار محتوایی که دانشآموزان با روایتگری از همکلاسیهای خود میشنوند، ممکن است اولیا و مسئولان مختلفی هم از نمایشگاهها بازدید کنند و بازدیدکنندگان غیردانشآموزی هم داشته باشیم و کارهای ویژهای مثل برپایی نمایشگاهها در کنار مساجد یا مصلاهای نماز جمعه برگزار شود که مردم عادی هم بتوانند استقبال کنند۰»
حقانی افزود: «در این صورت هم خود دانشآموز گوینده، بهعنوان کسی که در مورد مبانی انقلاب تحقیق میکند، تربیت میشود و هم کسی که میشنود، خلاصه یک سیر تاریخی برایش روایت میشود و خیلی از مطالب مد نظر در این قالب به دانشآموزان انتقال پیدا میکند و اثرگذاری آن را نیز به واسطه هنر و خلاقیت دانشآموزان روایتگر در غرفههای نمایشگاهی بالا میبرد.»
نمایشگاههای مدرسه انقلاب بهصورت استانی داوری میشوند
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان با بیان روند نمایشگاه ها ادامه داد: «دانش آموزان محتوا را از کانال های محتوایی و سایت مدرسه انقلاب پیدا کرده و نمایشگاه را برگزار و در سامانه عقیق بارگذاری میکنند تا یک اطلاعرسانی عمومی بین همکلاسیهایشان انجام شود و داوری به صورت استانی برگزار و به نمایشگاه ها ، روایت برتر و غرقه برتر جوایز شایسته ای اعطا می گردد.»
بررسی نقش دانشآموز در مشارکت انتخاباتی
حقانی تصریح کرد: «یک رویکرد دیگری که امسال بهطور ویژه در این نمایشگاهها دنبال میکنیم به واسطه اینکه مدرسه انقلاب در آستانه برگزاری انتخابات اسفندماه است، دانشآموز به عنوان کنشگری در حوزه اجتماعی سعی میکند نقش خودش برای تمدن نوین اسلامی را به واسطه ویژهبرنامه «نوجهان» مشخص کند که دانشآموز ایرانی در جهان نو چه جایگاهی خواهد داشت.»
وی انتخابات را جایگاهی ویژه دانست و تأکید کرد: «دانشآموز، نقش خودش در انتخابات را هم مشخص میکند. با وجود اینکه دانشآموز در سن قانونی رای دادن نیست اما نقش خودش را به عنوان یک دانشآموز برای انتخاباتی که سرنوشتساز است مشخص میکند که چگونه میتواند خانوادهاش را در انتخابات مشارکت دهد و به انتخاب اصلح کمک کند.»
نمایش «دیروز، امروز، فردا» در نمایشگاه مدرسه انقلاب/ «چاپید شاه» غرفه ویژه نمایشگاه
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان یادآور شد: «دیروز ما از گذشته استعمار شروع میشود و استعمارگریهای دولت قبلی را روایت میکند و به حکومت پهلوی و خیانتهایی که این حکومت در حق مردم ایران کرده میرسد و اسم غرفه را هم «چاپید شاه» گذاشتهایم.»
حقانی اضافه کرد: «بعد از آن وارد روایت حال میشود و به چالشهای انقلاب اسلامی میپردازد. جاهای که انقلاب اسلامی باید رشد میکرد برای مثال؛ حوزه اقتصادی بهصورت ویژه بررسی میشود و به استعمار نو میپردازد و استعمار رسانهای که توسط کشورها و تفکر سلطه شکل گرفته بررسی میشود. همچنین دستاوردهای انقلاب نیز به عنوان جهاد تبیین در بخش امروز ما برای دانشآموزان تشریح میشود.»
وی ادامه داد: «پس از آن وارد بخش فردای ما و روایتگری دانشآموز در قالب فردای ما میشود؛ دانشآموز در این مرحله نقش خودش برای آینده جهان را مشخص میکند.»
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان یکی از زمینههای شکلگیری تمدن نوین اسلامی، فروپاشی اسرائیل شمرد و تصریح کرد: «این تمدن به واسطه عملیات طوفان الاقصی شکل گرفته و امسال هم در اثنای این جنایت رژیم صهیونیستی هستیم؛ بخشی را در این خصوص برای دانش آموزان قرار دادیم.»
حقانی اظهار کرد: «دانشآموز در این بخش روایت میکند که شکست و اضمحلال اسرائیل چگونه به تمدن نوین اسلامی کمک میکند. تمدن نوینی که انتقال قدرت از غرب به شرق را به همراه دارد و نظم جدید جهانی و کشورهای شرقی، حوزه مرجعیت علمی و فرهنگی و اقتصادی و صنعتی را قرار است از غرب به شرق جابهجا کنند.»
برپایی غرفه ویژه مکتب حاج قاسم در نمایشگاه
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان گفت: «مهمترین رکن تمدن نوین از نگاه ما در ایران، جبهه مقاومت است که شکل گرفته و باعث سرنگون شدن تفکر منحط است که قطبها و ابرقدرتهای جهان مشخص میکنند که برای مردم چه کار کنند و این اتفاق را دانشآموزان روایت میکنند.»
حقانی افزود: «همچنین غرفههای ویژهای هم به عنوان غرفه ویژه حاج قاسم به عنوان نقش مرکزی و محور اصلی شکلگیری فرهنگ مقاومت، غرفه همکلاسی آسمانی و لشکر فرشتگان در دو بخش برادران و خواهران داریم و پرسشی که از دانشآموزان بازدیدکننده در غرفهها پرسیده میشود این است که «نقش دانشآموز ایرانی در آینده جهان و نظم نوین جهانی چیست؟» که دانشآموزان پاسخ سوال را در قالب تخصص و نگاه خودشان میدهند.»
وی به دانش آموزان پیشنهاد داد: «برای روایت صحیح حداقل هشت غرفه را با سادهترین امکانات و دستسازهها بتوانند در مدرسه برگزار کنند. نمایشگاههای مدرسه انقلاب نیاز به امکانات خیلی ویژهای ندارد و امکان اجرای نمایشگاه در مدارس مناطق محروم هم وجود دارد اما با علم و روایتِ راوی، یک نمایشگاه خوبی برگزار خواهد شد.»
مدرسه انقلاب، زحمت خود دانشآموزان در کف میدان مدرسه است
مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اصفهان گفت: «مجموعه نمایشگاههای مدرسه انقلاب، زحمت خود دانشآموزان در کف میدان مدرسه است و اتفاقی که در کف میدان مدرسه میافتد، معمولا به واسطه همکاری اولیای مدرسه که از بدنه آموزش و پرورش باشند و با همکاری سایر تشکلهای دانشآموزی از جمله بسیج دانشآموزی و سازمان دانشآموزی رقم خواهد خورد.»
حقانی اظهار کرد: «البته نهادهای مختلفی میتوانند در این مسیر به جریانسازی که اتحادیه در مدارس ایجاد کرده، کمک کنند و به این جریانسازی بپیوندند که مهمترین آنها میتواند فضای رسانهای کشور از جمله صداوسیما و خبرگزاریها باشد که بروز و ضریب دادن به این اتفاق کف میدان مدرسه توسط رسانهها رقم بخورد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «سامانه -عقیق- ظرفیت مناسبی است و دانشآموزان طبق شیوهنامه قرار بر این شده که بازدیدها، آمادهسازی نمایشگاه و خود نمایشگاه را مستندسازی کرده و در این سامانه بارگذاری کنند. فضایی مشخص شده که بچهها میتوانند اتفاق مناسبی که رقم میزنند را مستندسازی کنند اما اصل برنامه مدرسه انقلاب در کف میدان مدرسه است چون آنجا سنگر جهاد تبیین دانشآموز و میدان عمل است.»
دانش آموز خبرنگار: آیه مدنی، امیر محمد مسائلی
ارسال دیدگاه