روایت دوم/ ماجرای احیای رتبه‌بندی در دولت سیزدهم:

اجرای یک ساله طرحی که ۱۰ سال بر زمین مانده بود

وعده‌ای که صادقانه محقق شد

تهران (پانا) - رتبه‌بندی معلمان؛ بیش از یک دهه فراز و فروز داشت؛ شاید در این ۱۰ ساله گذشته؛ موضوعی به اندازه رتبه‌بندی در میان رسانه‌های آموزش و پرورش منتشر نشد و این میراث سنگین و انجام نشده در دولت سیزدهم و با دستور موکد رئیس جمهور، اجرایی شد. در اجرای رتبه‌بندی معلمان؛ فراز و فروزهای بسیاری انجام شد که قاعدتا مانند هر اقدام بزرگی نکات مثبت و منفی نیز دارد؛ اما مهم آن است که این آئین‌نامه در مسیر و ریل درستی قرار گرفته و هدایت خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای یک ساله طرحی که ۱۰ سال بر زمین مانده بود

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ عصر سه شنبه ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰؛ زمانی که تنها چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده‌ بود؛ یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در دیدار با فرهنگیان؛ مطلبی بیان کرد که خبر اول اکثر رسانه‌های کشور شد؛

طرح رتبه‌بندی معلمان را به‌سرعت عملیاتی می‌کنم؛

میراثِ تلخِ دولتِ روحانی

سید ابراهیم رئیسی؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری؛ زمانی این سخنان را بیان کرد که کارشناسان اقتصادی؛ خبر از کسری بودجه بیش از ۳۰۰ هزار میلیاردی، خزانه منفی ۴۴ هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور در تمام زمینه‌ها، میراثِ دولت آقای روحانی به رئیس جمهور منتخب می‌دانستند.

کارشناسان اقتصادی: امکان اجرای رتبه‌بندی تا ۳ سال دیگر نیست

برخی کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت نیز با توجه به تجربه تلخِ نزدیک به ۱۰ سال در عدم اجرای رتبه بندی معلمان در دولت‌های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی کشور؛ تحقق شعار آقای رئیسی را جدی نمی‌گرفتند و از عدم اجرای آن تا حداقل ۳ سال آینده می‌گفتند.

رئیس جمهور پای کار معلمان

بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت‌الله رئیسی توسط مردم؛ ۱۲ مردادماه سال ۱۴۰۲ با تنفیذ حکم هشتمین رئیس جمهوری ایران اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ دولت تحویل آیت‌الله رئیسی شد.

مرسوم است، سال اول هر دولتی باید به او فرصت داد تا سوار کار شود و چندان محل ایراد و نقد قرار نگیرد تا بتواند مسوولان مدنظر خود را منصوب، مشکلات موجود را ارزیابی و راهکارهای خود را در پیش گیرد.

این سبک در سال اول دولت روحانی نیز مورد تاکید رهبرانقلاب قرار گرفت و حتی در همان سال زمانی که نقدها به دولت سال اولی روحانی اوج گرفت، رهبرانقلاب فرمودند باید به دولت زمان داد.

اما دولت آیت‌الله رئیسی چنین فرصتی نداشت. شرایط کشور سخت بود و هرچه زودتر باید اقدامات جدی انجام می‌شد.

در کنار تمام مسایل و مشکلات پیش روی دولت جدید؛ موضوع رتبه‌بندی معلمان که سالیان سال؛ عدم اجرای آن باعث نارضایتی شدید معلمان شریف و صبور این مرزو بوم شده بود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های دولت جدید و از جمله مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش بود. موضوعی که رئیس جمهور منتخب؛ قول اجرای سریع آن را به فرهنگیان شریف داده بود.

معاون پارلمانی از نگاه رئیس جمهور به معلمان می‌گوید ...

ماجرای رتبه‌بندی در شروع دولت جدید را از زبان حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بخوانید:

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرده بود دولت قبل در پایان فعالیت خود لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ارسال کرد در حالی که اگر عزم و اراده‌ای برای این کار وجود داشت، باید در طول ۸ سال فعالیت دولت قبل این مهم اجرایی می‌شد.

توصیه برخی افراد به رئیس جمهور در خصوص مخالفت با لایحه رتبه‌بندی

وی با اشاره به این که دولت سیزدهم می‌توانست لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس استرداد کند افزود: با این که برخی از افراد به رئیس جمهور توصیه کردند که با اجرای این لایحه مخالفت کند ولی آیت‌الله رئیسی به دلیل اهتمامی که به تعلیم و تربیت و جایگاه معلمان دارد، اجرای این لایحه را در شرایطی پذیرفت که در ابتدا آمار دقیقی از تعداد معلمانی که رتبه‌بندی شامل حال آنان می‌شد در دست نبود."

حسینی اظهار کرد: در ابتدا اعلام کردند که جامعه فرهنگیانی که رتبه‌بندی شامل حال آنان می‌شود، ۷۰۰ هزار نفر است ولی بعد این تعداد به ۹۳۳ هزار نفر افزایش یافت.

وی گفت: امروز ۸۰ هزار نفر هیأت علمی در دانشگاه‌ها حضور دارند که تبدیل وضعیت آنان به سادگی میسر نمی‌شود حال برای رتبه بندی ۹۳۳ هزار معلم و مدارک بسیار زیاد آنان می‌بایست تلاش زیادی صورت می‌گرفت.

ا سفندماه سال ۱۴۰۰؛ ابلاغ رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی معلمان در روز ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت و ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ از سوی رئیس‌جمهور به وزارت آموزش ‌و پرورش، سازمان برنامه‌ و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

زمان اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از اول مهرماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود و بنا شد وزارت آموزش و پرورش از هر زمان که قانون را به اجرا درآورد، معوقات از اول مهر ۱۴۰۰ را نیز به معلمان بپردازد. در همین راستا در قانون بودجه سال گذشته، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شد. شیوه‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در نیمه دوم مردادماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمانی که مشمول این طرح شده بودند ملزم به بارگذاری مدارک و مستندات خود اعم از رتبه‌های کسب شده در جشنواره‌ها، مدرک تحصیلی و غیره شدند.

بر این اساس دولت مکلف شد ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه معاون سازمان امور اداری و استخدامی وقت، آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین‌نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت چند روز بعد از سوی "محمد مخبر" معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.

شایستگی‌های معلمان زیر ذره‌بین رتبه‌بندی برای قرارگیری در رتبه‌های پنجگانه

براساس شیوه‌نامه رتبه‌بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی مرداد ماه ۱۴۰۱ هیئت وزیران، منتشر شد، مقرر شد شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند نیز در فرآیند رتبه‌بندی مدنظر قرار گیرد و «هیات‌های ممیزی» نیز تعیین کننده قرارگیری هر فرد در رتبه‌های پنجگانه (آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم) باشند؛ بدنبال این امر نیز سامانه‌ای طراحی شد تا اگر اعتراضی باشد، امکان ثبت آن فراهم باشد.

اتفاق تلخِ اسفند ۱۴۰۱ و دفاع رئیس جمهور از فرهنگیان

«اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور» موضوعی بود که پرداخت حقوق اسفندماه معلمان با تاخیر و در روز ۲۹ اسفندماه به صورت علی الحساب واریز شد که موجبات نارضایتی فرهنگیان را فراهم کرد.

این موضوع آنقدر مهم بود که علی رغم عذرخواهی مسئولان وقت، رئیس جمهور مستقیما به موضوع ورود کرد و در روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در دستوری به معاون اول خود خواستار تشکیل جلسه با حضور مسئولان مربوطه برای حل اشکالات در پرداخت حقوق معلمان، برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و اعلام نتیجه در این‌باره شد.

روایتِ معاون پارلمانی رئیس جمهور از روزهای آخر اسفند ۱۴۰۱ در آموزش و پرورش

معاون رئیس جمهور گفت: در پایان سال و در حالی که رئیس جمهور در آبادان مشغول افتتاح فاز دوم پالایشگاه بودند، مطالبات معلمان از طریق رئیس دفتر رئیس جمهور به وی منتقل می‌شود و هیچگونه بی‌تفاوتی نسبت به حقوق معلمان صورت نگرفت و حتی در تعطیلات نوروز نیز این موضوع پیگیری و حتی با برخی از افراد برخورد نیز صورت گرفت.

وی افزود: در پرداخت حقوق معلمان سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برای پرداخت سقف مشخصی وجود دارد که اگر از آن عبور کند، باید به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی جواب پس دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تأکید بر لزوم پرداخت عادلانه حقوق کارکنان دولت گفت: فرهنگیان اطمینان داشته باشند که در دولت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وعده ای که صادقانه محقق شد...

رتبه‌بندی معلمان؛ بیش از یک دهه فراز و فروز داشت؛ شاید در این ۱۰ ساله گذشته؛ موضوعی به اندازه رتبه‌بندی در میان رسانه‌های آموزش و پرورش منتشر نشد و این میراث سنگین و انجام نشده در اولین سال‌های خدمت دولت سیزدهم و با دستور موکد رئیس جمهور، اجرایی شد. در اجرای رتبه‌بندی معلمان؛ فراز و فروزهای بسیاری انجام شد که قاعدتا مانند هر اقدام بزرگی نکات مثبت و منفی نیز دارد؛ اما مهم آن است که این آئین‌نامه در مسیر و ریل درستی قرار گرفته و هدایت خواهد شد.

این روایت ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار