مدیر کل امور عشایر اردبیل خبر داد:

تولید سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال انواع فرآورده دامی و لبنی توسط عشایر اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیر کل امور عشایر اردبیل گفت عشایر این استان سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال انواع فرآورده دامی و لبنی تولید و روانه بازار می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۱۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تولید سالانه ۵۰ هزار میلیارد ریال انواع فرآورده دامی و لبنی توسط عشایر اردبیل

حاتم طهماس پور، مدیر کل امور عشایر اردبیل با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد استان و کشور، اظهار کرد: عشایر استان اردبیل با ۷۰ هزار نفر جمعیت نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارند به طوری که بخش مهمی از نیاز دامی و لنبی استان و منطقه را تامین می کنند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر استان و تاثیرات آن در معیشت عشایر، افزود: با وجود ناملایمات زیادی که عشایر متحمل شده‌اند، تنها عاملی که در سال‌های اخیر عشایر را از بین برده و آسیب زده خشکسالی بوده است چرا که بیش از ۸۰ درصد تولیدات عشایر به مرتع اقلیم و بارندگی دارد.

مدیر کل امور عشایر استان با بیان اینکه پارسال بالغ بر ۳۰ درصد عشایر ترک دامداری کردند، گفت: خشکسالی و حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده و ثبات قیمت دام باعث ترک دامداری از سوی عشایر استان شد.

طهماس پور تصریح کرد: امسال هم قیمت نهاده نسبت به پارسال پایین‌تر است و هم قیمت دام نسبت به پارسال ۳.۵ برابر افزایش یافته و بنابراین عشایر امسال در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری دارند.

وی در عین حال گفت: با توجه به احتمال تداوم خشکسالی باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم چرا که اگر بارش‌ها در بلند مدت ادامه نداشته باشد ممکن است عشایر سال‌های آینده هم ترک دامداری کنند و عرصه بر تولید تنگ‌تر شود.

مدیرکل امور عشایری استان در ادامه تامین نقدینگی، تسهیلات ارزان قیمت، امهال وام و توزیع نهاده ۲ میلیون تن توزیع علوفه سبز را از جمله پیشنهادات امور عشایری استان برای تامین معیشت عشایر و ماندگاری آنها ذکر کرد و افزود: اگر بعد از نوروز و در فصل بهار وضعیت بارندگی‌ها خوب نباشد در شمال استان وضعیت خوبی نخواهیم داشت و برای تامین علوفه و نهاده مورد نیاز عشایر باید چاره‌اندیشی کرد.

طهماس پور با بیان اینکه در این زمینه مکاتبات را از چند ماه قبل آغاز کرده‌ایم، گفت: در مناطق نزدیک به اراضی شرکت کشت و صنعت ممکن است علوفه مورد نیاز عشایر تامین شود ولی در مناطق دیگر عشایر دچار مشکلات جدی خواهند بود.

وی، بیان کرد: امسال برای اولین بار یک هزار و ۲۳۹ کیلومتر راه عشایری در استان تسطیح ، مرمت و بازگشایی و همچنین ۳۷۴ نقطه که بر اثر کولاک مسدود شده بود بازگشایی شد.

مدیرکل امور عشایری استان گفت: همچنین در ۲ سال اخیر ۵۸ کیلومتر راه عشایری استان شن‌ریزی شده و در دهه فجر امسال نیز ۱۲ طرح آبرسانی و راه‌سازی با ۶۴۲ هزار میلیارد ریال بهره‌برداری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار