مدیر حوزههای علمیه:
علما رسالت ویژهای در معماری شخصیت نوجوان دارند
قم (پانا) - مدیر حوزههای علمیه کشور گفت علما و دانشمندان رسالت ویژهای در عرصه ساخت و معماری شخصیت نوجوان دارند.
آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور عصر امروز در پانزدهمین هماندیشی ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در سالن جلسات خانه معلم قم، ضمن اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه و یمن و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت و حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: عناوین و فصول مهمی در عرصه تعلیم و تربیت، تنظیم و عناوین بسیار مهم و احکام راهبردی در برنامه هفتم در عرصه تعلیم و تربیت اندیشیده شده است.
وی عنوان کرد: امیدواریم با رویکردی که در دولت شاهد هستیم و همتی که در آموزش و پرورش مشاهده میکنیم، شاهد انسجام و خیز جدید برای تعالی و رشد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باشیم.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: میدان داران و پرچمداران اصلی مدیران کل آموزش و پرورش در استانها هستند.
وی با بیان اینکه همه در برابر نسل امروز و فردا وظیفهمند هستیم، تصریح کرد: نگاه اسلام آن است که در چند لایه تمام جامعه در قبال نسل نو و نسل جوان وظیفه و رسالت دارند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه اسلام نخستین رسالت را متوجه تمام جامعه کرده است، یادآور شد: پس از این تکلیف عام، علما و جامعه دانشمندان رسالت ویژهای در عرصه تربیت و ساختن و معماری شخصیت نسل نو و جوان دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: از مهمترین رسالتهای نظام و حکومت اسلامی مسئولیت و رسالت در قبال رشد روحی و معنوی جامعه است.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: نهاد آموزش و پرورش و نهاد حوزه و روحانیت متصدیان اصلی این تکلیف هستند، اگر همکاری و مشارکت نباشد، این هدف تربیتی محقق نخواهد شد؛ سطح پنجم نیز خانوادهها هستند، اظهار داشت: خانوادهها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
مدیر حوزههای علمیه کشور اضافه کرد: در این منظومه رسالتمداران تعلیم و تربیت در جامعه به عنوان نهادهای علمی، فرهنگی و حوزوی رسالتی داریم که بدون همافزایی، همکاری و همگرایی نمیتوانیم به اهداف خود برسیم.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه تلاش ما باید مبتنی بر اسناد راهبردی باشد، عنوان کرد: سند تحول مهمترین سند در این اسناد راهبردی است که مهر تائید مقام معظم رهبری بر آن نقش بسته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حرکت ما باید با محوریت سند تحول باشد، خاطرنشان کرد: مطالعه دائم برای تجدید و بازسازی این سند باید وجود داشته باشد.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه به تقسیم کار و کار تخصصی اعتقاد دارد، ابراز کرد: تمام اقداماتی که در حوزه کودک، نوجوان و جوان انجام میپذیرد باید بر مبنای تخصص، آمادگیهای علمی، رعایت مرزها و هماهنگی باشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه تمام نهادهای حوزوی و آموزشی ید واحده در یک میدان بزرگ هستند، اظهار داشت: برای راهبری تربیت دینی در درون استان، شهر و مدارس نیازمند انسجام و هماهنگی ویژه میدانی هستیم.
وی افزود: اگر انسجام در فعالیت نباشد، کوچکترین ناسازگاری در عوامل میتواند بحرانزا بوده و گاهی تولید نتیجه عکس کند.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تکرار و تزاحم شایسته نیست، مطرح کرد: تشکیل شبکه از ستاد تا استان و شهر ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینکه باید برای معلومات پایه اسلامی برنامهریزی کنیم، تصریح کرد: طلبهای که میخواهد در مدارس تاثیرگذار باشد باید حداقل دروس پایه دوم حوزه را گذرانده باشد.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه جهانشناسی، زبانشناسی و غربشناسی منتقدانه درست برای اثرگذاری در جامعه لازم است، یادآور شد: طلبهای که در مدرسه حضور پیدا میکند باید آگاهیهای حداقلی فلسفی و کلامی داشته باشد. این آگاهی موجب میشود فرد بتواند به خوبی شبهات را پاسخ دهد.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه سروکار داشتن با دانش آموز نیازمند اطلاعات گسترده است، بیان کرد: اقدامات تخصصی بدون توجه به اطلاعات گسترده نمیتواند اثرگذار باشد.
ارسال دیدگاه