در راستای ترویج کتابخوانی صورت گرفت؛

ایجاد موثرترین کانون تخصصی کتاب کشور توسط تیم فوتبال نوجوانان

محوریت اصلی کانون شهید روحی، ترویج بیانات مقام معظم رهبری است

مشهد (پانا) - پیشرفت تکنولوژی و کم‌رنگ شدن کتابخوانی، موجب ایجاد موثر‌ترین کانون تخصصی کتاب کشور توسط تیم 20نفره فوتبال نوجوانان با عنوان کانون شهید روحی شد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد موثرترین کانون تخصصی کتاب کشور توسط تیم فوتبال نوجوانان

در سنین کودکی پدر یا مادرشان برای تشویق کارهای درست‌شان جایزه‌ای در نظر می‌گرفتند که عمدتاً کتابی مطابق با رده سنی‌ آن‌ها بود. همین روش تشویق، باعث شده بود که همه در انجام درست کارها و امور محوله از یکدیگر پیشی بگیرند تا سریع‌تر به جایزه مرسوم خانواده یعنی کتاب برسند. از دوران کودکی آن‌ها تاکنون شاید حدود 20 سال می‌گذرد و زمان و پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا به مرور زمان راه و روش هدیه دادن تغییر پیدا کند و پدر و مادرها هدیه دادن انواع گوشی‌های اندروید را جایگزین کتاب کردند.

پیشرفت تکنولوژی و گسترش این چنین وسایل جمعی، موجب شد تا تیم ورزشی 20نفره بچه‌های محله مطهری بعد از دو سال فعالیت ورزشی با نام پرسپولیس نوجوان، از سال 82 فکر تاسیس کانونی فرهنگی با محوریت کتاب و مطالعه را در سر بپرورانند؛ سرانجام به مدیریت علی اکبر روحی کانون فرهنگی شهید روحی به نام پسرعموی وی آغاز به کار کرد و محوریت اصلی و اولیه فعالیت کانون شهید روحی، ترویج بیانات رهبری با توجه به نام‌گذاری عنوان هر سال و نیز ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار گرفت.

علی اکبر روحی گل خطمی، مدیر کانون شهید روحی درباره ورود تخصصی این کانون به حوزه کتاب در گفت‌وگو با پانا گفت: «‌فعالیت تخصصی کتابخوانی توسط کانون از سال۸۶ با برگزاری یک مسابقه کتابخوانی درباره زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در سطح مشهد آغاز شد. این کانون پس از آن، برگزاری مسابقات کتابخوانی الکترونیک در سایت را در برنامه‌های خود داشت که تاکنون بیش از ۱۰۰مسابقه از این طریق در قالب‌های شهری، استانی و کشوری اجرا شده است و اکنون بزرگ‌ترین مرجع مسابقات کتابخوانی کشور محسوب می‌شوند.»

وی افزود: «‌سال ۱۳۸۸ که سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف بود، فعالیت‌های کانون وسعت یافت و مسابقات فرهنگی‌هنری در بخش‌های مختلف وبلاگ‌نویسی، ادبی و کتابخوانی زیادی برگزار ‌کردیم. سال ۱۳۹۰ با موافقت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، نخستین کتابخانه سیار روستایی را در حاشیه شهر مشهد با تجهیز یک دستگاه مینی‌بوس راه‌اندازی کردیم که این مدل اکنون در سراسر کشور اجرا می‌شود. سال ۱۳۹۲ نیز ۲۵۶کتابخانه روستایی را در قالب طرح "کتابخانه‌های شبستان" سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی، تجهیز و اجرا کردیم. در همان سال۹۲ سامانه خود را ارتقا دادیم و پرتال تخصصی مسابقات کتابخوانی را نیز ایجاد کردیم. سال ۱۳۹۴ با محور قرار دادن کودک و نوجوان، اقدام به اجرای سری برنامه‌های "جُنگ کتاب" در قالب نمایش‌های عروسکی به اتفاق عمو روحانی در ۱۲۰مدرسه، مسجد و پارک در سطح استان و کشور کردیم که معرفی و خوانش کتاب و معرفی افراد به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محله از برنامه‌های این جنگ‌ها است. ایجاد ایستگاه‌های مطالعه «پیک مهر» در محل‌های پر رفت‌وآمد دارای فرصت انتظار مانند درمانگاه‌ها و مطب‌ها از دیگر برنامه‌های کانون است که تاکنون ۶۰ اجرا در مشهد داشته‌ است. رویداد "کتاب‌یار" با آموزش و جذب مروجان کتاب در مشهد نیز از دیگر برنامه‌های ما بود که برای ارائه در محله‌ها اجرایی شد.»

روحی بیان کرد: «‌در کانون هرماه یک مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کنیم، سامانه "ام کتاب" را با ۳۱هزار عضو در سراسر کشور فعال کردیم، در جشنواره‌های ملی چندین رتبه برتر را به‌عنوان مروج و کانون برتر کتاب کسب کرده و از سال ۱۳۹۳ در حوزه تربیتی، طرح "چهره به چهره" را که نوجوان‌محور و ویژه‌ی دهه هشتادی‌ها است، بر اساس کتاب‌های ۶جلدی "دعوت" اجرا و تاکنون ۵۰حلقه را در استان فعال کردیم. همچنین طرح "چکامه" برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را رقم زدیم که این طرح در حاشیه شهر مشهد به‌طور عملی دنبال می‌شود.»

وی ادامه داد: «‌از سال ۱۴۰۱، رویداد جام باشگاه کتابخوانان مشهدی را شروع کردیم که مراسم اختتامیه اولین رویداد در اسفند ۱۴۰۱ در محل تالار شهر برگزار شد و فراخوان دومین رویداد جام باشگاه کتابخوانان مشهدی با محوریت تربیت تسهیل‌گران کتابخوانی نوجوان در سطح ۱۷۰محله مشهد مقدس را دادیم که هم اکنون نیز در حال برگزاری است.»

مدیر کانون شهید روحی تصریح کرد: «‌دومین رویداد این مجموعه در سال ۱۴۰۲، برگزاری اولین رویداد باشگاه نوجوانانه دعوت است که ویژه مربیان و متربیان طرح تربیتی چهره به چهره و چکامه در سطح استان خراسان رضوی برگزار شد. مراسم اختتامیه دومین جام باشگاه کتابخوانان مشهدی و اولین رویداد باشگاه نوجوانانه دعوت هم در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در محل تالار شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.»

وی عنوان کرد: «‌مسابقه ملی کتابخوانی "سرباز" بر اساس کتاب "شرح دلبری" اثر محمدعلی تولایی با محوریت زندگی و شخصیت سردار سلیمانی است که از آخرین برنامه‌های کانون است و تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. علاقمندان برای شرکت در مسابقه می‌توانند به سامانه مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی به آدرس www.mketab.ir و یا سامانه مسابقات الکترونیکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس www.samakpl.ir مراجعه کنند.»

علی اکبر روحی با اشاره به افتخار آفرینی‌های کانون بیان کرد: «‌ما در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در جشنواره فرهنگی اتفاق مقام برتر استان، سال ۱۳۹۶ مقام برتر در جشنواره آسمانی‌های ستاد عالی کانون مساجد در سطح کشور، سال ۱۳۹۸ مقام برتر در جشنواره مروجان کتاب‌خوانی در سطح کشور را کسب کردیم و در سال ۱۴۰۰ مهرواره هوای نو شایسته تقدیر و سال ۱۴۰۲ منتخب در نوزدهمین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی بودیم.»

مدیر کانون شهید روحی افزود: «‌بی شک کانون روحی می‌تواند یک الگو برای فعالیت‌های تخصصی کانون‌ها باشد؛ مجموعه ای جوان که با توان و همت چند هم محله ای تشکیل و حالا تبدیل به یکی از اثرگذارین مجموعه‌های تخصصی حوزه کتاب کشور شده است.»

خبرنگار دانش آموز: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار