آموزش و پرورش در راستای روشنگری تصمیمات انتخاباتی تلاش می‌کند

مشهد (پانا) - معاون منابع انسانی دادگستری خراسان رضوی در نشست کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت‌ آموزش و پرورش‌ در جهت روشنگری و ترویج فرهنگ تصمیمات انتخاباتی، به ایجاد عدالت انتخاباتی و بستر‌سازی اخذ برابری فرصت‌ها برای تبلیغات نامز‌دها‌، اطلاع‌رسانی‌ها‌، روشنگری و بصیرت‌گری شهروندان اهتمام می‌ورزد‌.

کد مطلب: ۱۴۳۹۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش در راستای روشنگری تصمیمات انتخاباتی تلاش می‌کند

احمد اقایی، معاون منابع انسانی دادگستری خراسان رضوی در ادامه افزود : امروزه در یک میدان اجتماعی‌، فرهنگیان و معلمان اصحاب رسالت هستند، رسالتی که منعقد از احکام الهی و شریعت است . اصحاب معرفت عقیده دارند که معلمی شغل انبیا است، در تمام نظام های اجتماعی دنیا معلمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و رسالت بزرگی را بر دوش دارند.

وی با اشاره بر حدیثی از امیر المومنین علی (ع) که به پا خیز از چند، فرمانبردار باشی برای پدر و معلمت، گفت: امیر المومنین (ع) معلم را مساوی با پدر تلقی می کنند. پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند : در یک جا تملق گویی سزاوار و شایسته است‌. در همه میدان های فکری ، قانون های فعلی تملق گویی و چاپلوسی مورد مزمت واقع شده است؛ اما برای معلمین خودمان تملق گویی و چاپلوسی کنیم این مورد تجلیل واقع شده است‌.

وی در ادامه افزود‌: در آستانه دو انتخابات بزرگ هستیم که سرنوشت ساز است . انتخابات در هر جلوه گری و بار افکنی اقتدار و عزت یک حاکمیت است‌. در تمام نظام های اجتماعی دنیا انتخابات از جایگاه خاصی برخوردار است چون انتخابات تضمین کننده امنیت و استقلال آن ملت است.

وی با بیان اینکه انتخابات یک رویداد تاریخی است که وحدت ملی برای یک کشور رقم می زند، گفت: انتخابات قدرت، عزت و شکوه حکومت را به جهان نشان می دهد. الحمد الله که تا الان مسئولین از مرحله ثبت نام و مرحله بررسی صلاحیت‌های استان‌ها به ثبت ملی رسیده اند، یعنی الان مسئولین در دو مولفه باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: همان طور که رهبری بیان کردند یکی در بحث مشارکت و دیگری در بحث رقابت و همین طور سلامت و امنیت است که در اسفند ماه مشخص می شود . ولی الان ما در مرحله مشارکت و همین طور در مرحله رقابت هستیم یعنی شما طراحان باید در این عرصه بستر سازی و زمینه سازی بکنید طوری که شهروندان را برای این طرح حماسی بزرگ تاریخی و ملی آماده کنید‌.

معاون منابع انسانی دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: تجلی گری و حکم‌نمایی عزت و اقتدار با حضور و وقوع مشارکت تحقق پیدا می کند که زیر ساخت اقتدار‌، مشارکت است‌. زیر ساخت مشارکت را متولیان و مسئولین انتخابات فراهم‌ می کنند. متولیان و مسئولین، مجریان و معلمان هستند که با اعتماد‌سازی و اطمینان بخشی در افکار مردم و مقدر ساختن این اطلاع در اذهان مردم، می توانند مردم را پای صندوق رای حاضر کنند لذا اگر اعتماد را شما در مردم ایجاد نکنید هرگز مردم با ما مشارکت و همراهی نمی کنند.

وی در ادامه به کار متولیان و مسئولین که چگونه اطمینان بخشی و ضرورت‌سازی کنند تاکید کرد : اولین موضوع این است که متولیان، مجریان و مسئولین در چهارچوب قانون و اخلاق باید اطمینان بخشی و ضرورت سازی را در مردم جلوه‌گر سازند. مسئولین و متولیان باید همان گونه رفتار کنند که پای رای بوده‌اند. دومین موضوع این است که مسئولین با رعایت اصول اخلاقی می توانند اعتماد سازی کنند . وقتی که اعتماد سازی در مردم شکل گرفت میتوان مشارکت مردم را هم تضمین کرد و اقتدار و عظمت کشور را به جهانیان نمایان کرد.

اقایی در ادامه اظهار کرد‌: در بحث مشارکت اگر میل های فکری داشته باشیم‌، اولین نگاه‌، دیدگاه ارسطویی است . ارسطو در بحث مشارکت و مردم ‌سالاری دیدگاهی ارائه می کند که در این دیدگاه می‌گوید اگر ما می خواهیم ببینیم به ساختمانی ساخته شده کسی جلب زیبایی آن ساختمان شد، از خود ساکنین باید پرسش نمود که آیا این ساختمان مناسب برای زندگی است؟

وی ادامه داد: هر چند که معمار این ساخمات را ساخته اما این ساکنین هستند که بهتر می توانند فضای ساختمان را تشخیص دهند؛ بنابراین در انتخابات ما باید از مردم مشارکت بپذیریم تا آن‌ها وضعیت کشور و حکومت را به ما بیان کنند‌.

احمد آقایی معاون منابع انسانی دادگستری در پایان متذکر شد: دیدگاه دوم در نگاه فکری نظام مشارکت ، دیدگاه افلاطونی است. افلاطون عقیده بر این دارد که نظام مملکت همانند یک کشتی است و مردم همانند مسافران آن هستند که می خواهند کشتی را تک بری کنند؛ اما افرادی که فن و رهبری کشتی را بلد نیستند با هم‌بحث و مشاجره می‌کنند‌ و معتقدند که اگر کسی نتواتد کشتی را رهبری کند، کشتی به مقصد نخواهد رسید.

دانش آموز خبرنگار: زهرا زراعت‌کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار