شعر های برگزیده جشنواره رضوی به آموزش‌و پرورش معرفی می‌شوند

تهران (پانا) - در نشست خبری جشنواره شعر رضوی عنوان شد که آثار برگزیده این رویداد هنری برای استفاده در کتب درسی به وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد تا در صورت امکان در کتابهای درسی جانمایی شود.

کد مطلب: ۱۴۳۹۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
شعر های برگزیده جشنواره رضوی به آموزش‌و پرورش معرفی می‌شوند

صبح امروز نشست خبری جشنواره‌های شعر رضوی، فارسی، عربی، ترکی- آذری، کودک و نوجوان با حضور فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره امام رضا ، سید محمدجواد شرافت دبیر جشنواره شعر فارسی، سعیدسلیمانپور دبیر جشنواره شعر ترکی- آذری، سید شبر محسنی حسین پور دبیر جشنواره شعر عربی و سید احمد میرزاده دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در بخشی از این نشست فرهاد قائیمان مدیر جشنواره امام رضا با اشاره به این مطلب که هدف از برگزاری جشنواره‌های رضوی ترویج فرهنگ امام رضایی در جامعه است، گفت: ما سعی می‌کنیم به‌شکلی گسترده و البته خیلی صمیمی فرهنگ رضوی را در جامعه رواج دهیم.

وی به دبیران بخش‌های مختلف جشنواره شعر امام رضا اشاره کرد و افزود: شعار جشنواره امسال «معین‌الضعفا» است، امسال در بخش شعر جشنواره رضوی به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و آذری و کودک و نوجوان جشنواره برگزار خواهد شد و کارگاه‌های و محافل مختلفی در هر بخش در کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان برگزار خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست سعید زمانی، مدیر ترویج بنیادفرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به رویکرد این دوره جشنواره برای جریان‌سازی شعر رضوی در گونه‌های مختلف شعر گفت: در جشنواره‌های شعر امسال به جریان‌سازی شعر و ادبیات رضوی و ترویج فرهنگ رضوی رویکرد جدی خواهیم داشت و محافل و کارگاه‌های آموزشی را در استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: هفت محفل برای بخش شعر فارسی در هفت استان تهران، قم، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان رضوی به میزبانی کرمان برگزار می شود.

زمانی ادامه داد: سعی می‌کنیم محفل‌های دانشجویی و دانشگاهی را گسترش دهیم و علاوه بر شاعران استان‌های مختلف از شاعران برجسته ملی و استانی دعوت می‌شود در این محافل که به‌صورت مردمی برگزار می‌شود حضور یابند تا جریان‌سازی عمومی در تولیدات شعر رضوی به عموم جامعه تقدیم شود.

وی به برگزاری جشنواره شعر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در ایام دهه کرامت از ۲۵ فروردین‌ماه تا شب میلاد امام رضا در استان‌های خراسان رضوی، قم، فارس و همدان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد : هجدهمین دوره شعر ترکی نیز در استان‌های آذربایجانی غربی، آذربایجان شرقی، تهران، زنجان، اردبیل و محافل جشنواره شعر عربی نیز در پنج شهر استان خوزستان؛ اهواز، هویزه، خرمشهر، کوت عبدالله، سوسنگرد و دشت عباس ایلام برگزار می‌شود.

زمانی خاطرنشان کرد: خانه کتاب، مرکز آفرینش‌های حوزه هنری، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت ارشاد، صداوسیما و مؤسسه شهرستان ادب از مجموعه‌های مشارکت‌کننده در این محفل هستند.

در ادامه این نشست سیدحسین سیدی رئیس‌ دفتر شعر بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، با اشاره به بخش شعر فارسی جشنواره شعر رضوی،اظهار کرد: ارتقای آثار در این بخش با تمهیداتی که انجام‌ گرفته است و طبق برآوردی که داشتیم، در این دوره بیش از دوهزار اثر خواهیم داشت. امیدواریم تعداد آثار به دوبرابر افزایش یابد.

وی افزود: در این دوره برنامه‌های جنبی جشنواره هم در حوزه آموزش و هم محافل شعر پررنگ‌تر است و برنامه‌های این جشنواره به اختتامیه و معرفی برگزیدگان محدود نخواهد شد؛ بلکه نقد و بررسی آثار رسیده به جشنواره را در دستور کار خواهیم داشت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم برای ارتقای کیفی آثار در کنار کمیت آثار است. بخش شعر نوجوان نیز در دوره‌های قبل برگزار می‌شد؛ اما غریب بود و امسال کارگاه‌های شعر کودک و نوجوان پررنگ‌تر به کار خود ادامه خواهد داد.

در بخش دیگری از این نشست سیداحمد میرزاده، دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به تاریخچه شعر رضوی کودک و نوجوان از افزایش آثار در این زمینه گفت و افزود: اولین شعر کودک درباره امام رضا (ع) توسط شکوه قاسم‌نیا در سال ۱۳۶۰ سروده شده و سال بعد افسانه شعبان‌نژاد قطعه دیگری سرود. در دهه ۷۰ تک‌وتوک شعر منتشر شده و در دهه ۸۰ مجموعه مستقلی درباره امام رضا (ع) منتشر شده است. از دوره‌ای که چند سال طول می‌کشید تا قطعه‌ای سروده شود به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ۲۵۰ قطعه شعر کودک به جشنواره ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باتوجه‌به تحلیلی که از بیانیه‌های داوری داشتیم، خلأهای موضوعی درباره پرداختن به شخصیت امام رضا (ع) در فراخوان این دوره ‌دیده شده است. همچنین توجه فنی‌تری به گروه‌های سنی داشتیم و بخش خردسال نیز بخش مجزایی شده است. همچنین ویژه‌برنامه‌هایی برای تحلیل و آسیب‌شناسی شعر کودک خواهیم داشت و بانک شاعران کودک و نوجوان را تشکیل خواهیم داد.

در ادامه این نشست محسنی حسین‌پور دبیر چهاردهمین دوره شعر عربی رضوی نیز اظهار کرد: ظرفیت‌های استان خوزستان در بخش شعر عربی رضوی بسیار زیاد است و این امر باعث شده است که بر بعد بین‌المللی جشنواره و توجه به کشورهای همسایه تأکید شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار