پانا از رای کمیته استیناف و بیانیه‌های سرخابی علیه فدراسیون فوتبال گزارش می‌دهد؛

فوتبال علیه فوتبال؛ بلبشوی جدید در مستطیل سبز

رای کمیته استیناف و واکنش‌های پر از خشم و تهدید استقلال و پرسپولیس علیه ‌تاج‌ و فدراسیون؛ کی سر کی کلاه گذاشته است؟

تهران (پانا) - کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، شب گذشته رای خود را درباره پرونده باشگاه پرسپولیس و سپاهان صادر کرد که مهر تاییدی بر بازگشت 1 امتیاز به سرخ‌پوشان و 4 امتیاز به طلایی‌پوشان اصفهان بود. اما همین رای، شروع دعوایی دیگر بین فوتبالی‌ها بود و ‌بیانیه‌های تندی در این باره صادر شد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
فوتبال علیه فوتبال؛ بلبشوی جدید در مستطیل سبز

18 مهر امسال بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بعد از بررسی پرونده باشگاه پرسپولیس در قرارداد گولسیانی این باشگاه را به خاطر نقض برخی بندهای دستورالعمل نقل‌وانتقالاتی به کسر یک امتیاز و جریمه ۱۰ میلیارد تومانی محکوم کرد.

پس از این اتفاق، باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هواداران پرسپولیس اطمینان داشته باشند اعتراض خود نسبت به رای صادره را نزد کمیته استیناف خواهیم برد چون عمیقا بر حقانیت باشگاه باور داریم و تفسیر صورت گرفته از بند مالیات قرارداد تناسب با معنا و مفهوم آن و مفاد صریح آیین‌نامه ناظر بر قراردادها، ابلاغی به باشگاه‌ها ندارد».

پیش از این رای و در 22 شهریور نیز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در حکمی کم‌سابقه باشگاه سپاهان را به کسر 4 امتیاز و جریمه 40 میلیاردی محکوم کرد. این حکم ‌در واکنش به شکایت چهار باشگاه پرسپولیس، استقلال، تراکتور و پیکان صادر شده بود و ‌ابعاد مختلفی ‌از متن تخلفات باشگاه سپاهان گرفته تا قرارداد 230 میلیارد تومانی با شش بازیکن برای فصل آینده و بر عهده گرفتن پرداخت مبلغ 17 میلیارد تومان از قرارداد یک بازیکن به یک کارگزار‌ را شامل می‌شد. رایی که واکنش باشگاه سپاهان را نیز به دنبال داشت و آن‌ها نیز شکایت خود را به کمیته استیناف بردند.

‌1 امتیاز به پرسپولیس بازگشت

اعتراضات این باشگاه‌ها در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال طی ماه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه شب گذشته، این کمیته رای نهایی خود را اعلام کرد و ‌به بازگشت امتیازهای کسرشده از پرسپولیس و سپاهان حکم داد. کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در رای خود درباره پرونده باشگاه پرسپولیس نوشت: «علی هذا با توجه به ‌دفاعیات به عمل آمده، تجدید‌نظرخواهی باشگاه پرسپولیس تهران نسبت به دادنامه اصداری در خصوص بند‌های ۱۰ و ۱۱ دستورالعمل وارد تشخیص و نسبت به بند ۸ دستورالعمل غیر ثابت تشخیص می‌گردد ولیکن از آن‌جایی که در مورد کسر امتیاز از باب عدم رعایت دستورالعمل مذکور نصی در مقررات انضباطی وجود ندارد و اساسا طبق اصول حاکم بر فوتبال نتایج باید در زمین بازی رقم بخورد و امتیازات مکتسبه از مسابقات رسمی ثابت و پایدار است لذا مستند به ماده ۱۰۶ از مقررات انضباطی و دستورالعمل صدرالاشاره ضمن نقض دادنامه معترض عنه در بخش کسر امتیاز، نسبت به سایر بخش‌ها عیناً تایید و اعلام می‌شود رای صادره قطعی است.»

تایید بازگشت ۴ امتیاز سپاهان‌

همچنین استیناف در ‌رای خود درباره باشگاه سپاهان نوشت: «مستنداً به ماده ۱۰۶ از مقررات انضباطی و مفاد دستورالعمل صادره با توجه به احراز تخلفات باشگاه نسبت به بند‌های اول، سوم و چهارم، ‌دادنامه تجدیدنظرخواهی غیر وارد تشخیص و نسبت به بند‌های دوم و پنجم وارد و ثابت تشخیص، ضمن نقض حکم تجدید‌نظرخواسته در بخش کسر چهار امتیاز از تجدید‌نظرخواه، بخش دیگر رای تجدیدنظر خواسته متضمن محکومیت تجدید‌نظرخواه به جریمه نقدی و اصلاح قرارداد‌ها عیناً تایید و استوار اعلام می‌شود این رای قطعی است.»

صدرنشینی سپاهان ‌با رای کمیته استیناف

حکم نهایی متن حقوقی رای کمیته استیناف را می‌شود در یک جمله خلاصه کرد «‌آری به جریمه‌، نه به کسر امتیاز‌». ‌بدین ترتیب با رای کمیته استیناف، ۴ امتیاز سپاهان و یک امتیاز پرسپولیس به این تیم‌ها بازگردانده شد و جدول لیگ برتر تغییر کرد. با این تغییرات سپاهان صدرنشین شد و جای استقلال را گرفت. پرسپولیس هم با ۲۶ امتیاز در همان رده سوم باقی ماند.

واکنش استقلال‌؛ اقدام استیناف قانون‌شکنی و استهزای فوتبال ایران بود

باشگاه استقلال هم پس از صادرشدن رای کمیته استیناف در مورد تیم‌های سپاهان و پرسپولیس، بلافاصله بیانیه‌ای ‌منتشر کرد و نوشت ‌«آن‌چه امروز در قالب حکم استیناف مطرح شد، استهزای فوتبال ایران بود. فوتبالی که حتی به قوانین خودش احترام نمی‌گذارد، چگونه توقع دارد دیگران احترامش را نگه دارند.»

باشگاه استقلال با بیان اینکه «این باشگاه در فصل نقل‌و‌انتقالات فوتبال به دلیل همین قانون سقف بودجه و سقف خرید که قرار بود فوتبال ایران را از بحران گرانی و تورم غیر‌قابل مهار نجات بدهد، تن به رعایت دستورات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داده»، اعلام کرد «حالا با بازگشت امتیازات تیم‌های متخلف، مشخص شد آنچه در فوتبال ایران هیچ ارزشی ندارد همین قوانین است».

فدراسیون فوتبال از قانون سقف بودجه تنها برای تامین منابع مالی خود استفاده کرد!

باشگاه استقلال در این بیانیه این صدور را را محکوم کرد و آن را ‌«نمایش خجالت‌آور» و ‌«بی‌قانونی محض» دانست و نوشت «باشگاه استقلال هم از این پس خود را ملزم به رعایت قوانین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌داند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از این قانون تنها برای تامین منابع مالی خود استفاده کرد؛ چرا که امتیاز تیم‌های خاطی برگردانده شده اما جریمه‌های مالی پابرجا مانده تا حاصل فعالیت‌های فراقانونی برخی تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات، درآمدزایی میلیاردی فدراسیون فوتبال باشد. این حکم که به منزله یک قانون‌شکنی آشکار در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد، بی‌شک راه تخلف را به تمامی باشگاه‌ها آموزش خواهد داد که قانون را زیر پا له کنند و جریمه‌اش را بپردازند.»

روز ۵ دی در تقویم فوتبال ایران به عنوان «روز بی‌قانونی» ثبت شود

باشگاه استقلال این اتفاق را «قانون‌شکنی آشکار» نامیده و آن را محکوم کرده است. البته پیشنهاد کرده روز ۵ دی در تقویم فوتبال ایران به عنوان «روز بی‌قانونی» ثبت شود.

فقط به قوانین فیفا پایبندیم/ از این پس دستورالعمل‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را بایگانی می‌کنیم

در بخشی دیگر از بیانیه استقلال آمده است «دوستانی که در کمیته استیناف امتیازات کسرشده از تیم‌های خاطی را برگرداندند و دوستانی که مجوز این قانون‌شکنی را به کمیته استیناف دادند باید پاسخگوی باشگاه استقلال باشند؛ چرا‌که در ازای درآمدزایی میلیاردی فدراسیون فوتبال ایران از خاطیان، این باشگاه بزرگ استقلال بود که امکان تقویت خود را از دست داد. باشگاه استقلال در نقل و انتقالات نیم‌فصل و از این پس تنها و تنها به قوانین فیفا پایبند خواهد بود و دستورالعمل‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را هم به دلیل نداشتن وجاهت قانونی و ضمانت اجرایی بایگانی می‌کند. قانونگذاری که خود قانون‌شکنی می‌کند هیچ وجاهتی ندارد.»

تبریک استقلال به یک باشگاه خاص/ وزارت ورزش و نهادهای نظارتی ورود کنند

در پایان بیانیه استقلال آمده است: «باشگاه استقلال همچنین خود را موظف می‌داند به یک باشگاه خاص که اسپانسر فدراسیون فوتبال شده تبریک بگوید. این قانون‌شکنی و درآمدزایی مبارک آن‌ها که فوتبال ایران را از مسیر قانون به جاده هرج و مرج مالی بردند. باشگاه استقلال ضمن عذرخواهی از هواداران فهیم خود بابت این نمایش مضحک و خجالت‌آور، از وزارت ورزش و جوانان و نهادهای نظارتی تقاضا دارد با ورود به این ماجرا، مانع ترویج قانون‌شکنی در فضای ورزش کشور شوند.»

بیانیه تند مدیرعامل پرسپولیس علیه مهدی تاج

پرسپولیسی‌ها نیز به این موضوع اعتراض کردند. ‌آن‌ها مدعی هستند که نباید امتیازات سپاهان به این تیم عودت داده می‌شد و در عین حال نیز باید از استقلال امتیاز کسر می‌شد. پس از بیانیه باشگاه استقلال، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم به این دعوای فوتبالی ورود کرد و در بیانیه‌ای تند، رئیس فدراسیون فوتبال را مورد آماج حملات خود قرار داد. رضا درویش اظهار کرد: سرانجام حکم فرمایشی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر و یکبار دیگر مشخص شده کسانی که پایبند به قانون هستند باید دچار ضرر بشوند‌. بیشترین ضرر را پرسپولیس متحمل شد چون مقید بود باید به قانون پایپند باشد این شعار بیش نبود.

چه شویی اجرا کردید‌؟!/ آقای تاج باید پاسخگو باشد اما او خودش را پاسخگو نمی‌داند و احتمالا برای کنگره به خارج از کشور می‌رود تا آب‌ها از آسیاب بیفتد

وی افزود: ریاست فدراسیون! شما که جسارت اجرای قانون را ندارید چه شویی اجرا کردید که بگویید ما می‌توانم قانون را اجرا کنیم؟ اگر مشکلات کم‌پولی بود، راه‌های دیگر را انتخاب می‌کردید. ۴۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد برای فدراسیون فوتبال تامین شد. آقای تاج باید پاسخگو باشد اما او خودش را پاسخگو نمی‌داند و احتمالا برای کنگره به خارج از کشور می‌رود تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. رقبای ما تهاتر کردند، با کارهایی بازیکنانی که می‌خواستند را جذب کردند و هر کاری دل‌شان می‌خواست کردند و پرسپولیس بیشتر ضرر کرد. وقتی می‌گفتم ای کاش قهرمان نمی‌شدیم فکر این روزها را می‌کردم چون خیلی‌ها برنمی‌تابند که پرسپولیس قهرمان شود. برخی با حیله‌هایی می‌خواستند پرسپولیس قهرمان نشود اما ما با تلاش خودمان به قهرمانی رسیدیم.

چرا پرونده رقیب ما بیش از ۸۰ روز است حکم کمیته انضباطی‌اش صادر نشده است؟/ به AFC و CAS شکایت می‌کنیم

درویش ادامه داد: با وقاحت تمام در حکم آمده است که نتیجه بازی در زمین مسابقه رقم می‌خورد. وقاحت هم حدی دارد. اینکه به افکار عمومی توهین کنید خیلی بد است. چطور شما تیم شمس‌آذر قزوین را جریمه کردید و از این تیم امتیاز کسر شد؟ آیا این موضوع در زمین مسابقه رقم خورد؟ فکر می‌کنید مردم متوجه نیستند؟ آیا گذشته شما را فراموش می‌کنند؟ پرسپولیس از مراجع قانونی پیگیر خواهیم شد و حتی اگر نیاز باشد به سازمان‌های بین‌المللی مثل AFC و CAS شکایت می‌کنیم تا حقوق هوداران خود را محقق کنیم. چطور پرونده ما آنقدر زود رسیدگی می‌شود و استیناف هم رای صادر می‌کنید اما پرونده رقیب ما بیش از ۸۰ روز است حکم کمیته انضباطی‌اش صادر نشده است؟ در کمیته انضباطی می‌دانستند رای آن‌ها در کمیته استیناف شکسته می‌شود و به همین خاطر دیگر رای صادر نمی‌کنند.

‌احضار مدیران عامل پرسپولیس و استقلال به کمیته اخلاق

شب گذشته و بلافاصله پس از این بیانیه‌های تند علیه فدراسیون فوتبال و مهدی تاج، مهدی هژبری معاون ارتباطات باشگاه استقلال و علیرضا اشرف مدیر رسانه تیم فوتبال پرسپولیس به مدت ۲۰ روز ‌از هر نوع فعالیت فوتبالی‌ محروم شدند‌ و مدیران عامل پرسپولیس و استقلال هم به کمیته اخلاق احضار شدند.

نکونام: می‌دانید همین رعایت سقف بودجه چقدر تیم من را درگیر کرد؟ چندین و چند ساعت جلسه گذاشتیم؟ چقدر با بازیکنان چانه زدیم؟ چقدر گفتیم قرارداد‌ها را کم کنید و بچه‌ها از حق خود گذشتند؟ در حالی که رقیبان استقلال از خرید‌های خود لذت می‌بردند، تمام فکر و ذکرمان این بود که قرارداد‌ها را کاهش دهیم.

نکونام: سر استقلال کلاه گذاشتند/ دیگر حرف از عدالت نزنید

سرمربی تیم فوتبال استقلال هم یکی از دیگر از کسانی بود که شب گذشته به رای کمیته استیناف واکنش نشان داد. جواد نکونام در این باره اظهار کرد: روزی که با صدای بلند اعلام کردم قانون فوتبال را باید فوتبالی‌ها بنویسند به خاطر همین روز‌ها بود. من اگر حرفی می‌زنم دلم به حال باشگاهی می‌سوزد که حقش را در روز روشن خورده‌اند. اگر بخواهم درباره مشکلاتی که قانون سقف بودجه برای‌مان ایجاد کرد بنویسم ۱۰ جلد کتاب می‌شود. فقط از دوستان خواهش می‌کنم که دیگر در این فوتبال حرف از عدالت نزنند. هوادار استقلال دیگر نمی‌پذیرد که در این فوتبال رقابت برابر، فیرپلی و جوانمردانه وجود دارد. دوستانى که می‌گفتند نتایج تیم‌های متخلف ۳ بر صفر می‌شود، کجا هستند؟! الان جواب هوادار استقلال را چه کسی می‌دهد؟ من بغضم می‌گیرد وقتی می‌بینم بچه‌ای ۱۲-۱۰ ساله با مشکلات جسمانی شدید از هزار کیلومتر آن طرف‌تر خودش را به کمپ استقلال می‌رساند و پدر و مادرش می‌گویند استقلال تمام زندگی‌اش است. من عشق واقعی را در همین کمپ استقلال دیده‌ام. اینجا هوادارانی دیده‌ام که هزار نفر مثل نکونام باید جلویشان کمر خم کنند. من الان به این هواداران چه بگویم؟ بگویم قانون فقط برای استقلال بود؟ البته من و بازیکنان از شنیدن خبر بازگرداندن امتیاز‌ها شوکه نشدیم، چون مثل روز روشن بود این اتفاق می‌افتد. فقط دلم برای تیمم می‌سوزد. می‌دانید همین رعایت سقف بودجه چقدر تیم من را درگیر کرد؟ چندین و چند ساعت جلسه گذاشتیم؟ چقدر با بازیکنان چانه زدیم؟ چقدر گفتیم قرارداد‌ها را کم کنید و بچه‌ها از حق خود گذشتند؟ در حالی که رقیبان استقلال از خرید‌های خود لذت می‌بردند، تمام فکر و ذکرمان این بود که قرارداد‌ها را کاهش دهیم. چرا سر استقلال کلاه گذاشتید؟ از روز اول می‌گفتید همه چیز الکی است!

ورود معترض جدید از تبریز‌

مدیران باشگاه تراکتور هم در صفحات شخصی خود در اینستاگرام نسبت به حکم کمیته استیناف موضع‌گیری کردند. رضا کرمانشاهی مدیر اجرایی و سعید مظفری‌زاده سرپرست تراکتور تبریز با انتشار استوری‌هایی به انتقاد از حکم استیناف پرداختند و به این مسئله طعنه زدند. مظفری‌زاده ‌با مصراع معروف «این خانه از پای‌بست ویران است» به دور زدن سقف بودجه توسط باشگاه‌ها طعنه زد.

کرمانشاهی در صفحه شخصی‌اش با طنز نسبت به حکم استیناف نوشت: «همه چیز به یکباره شد گل و بلبل. آدم نمیدونه بخنده، گریه کنه، اصلا با کی حرف بزنه. انگار یکی خودکار دستشه هی با جدول بازی می‌کنه.»

خطیر: اگر امتیاز برگردد یعنی قانون را شُل کرده‌اند/ استقلال هم راحت می‌شود

هواداران استقلال هم شب گذشته ویدیویی از صحبت‌های علی خطیر، مدیرعامل باشگاه خود را بازنشر دادند. این مصاحبه تلویزیونی در تاریخ 18 مهرماه صورت گرفت. جایی که خطیر در استادیوم برنامه شب‌های فوتبالی در حال صحبت با مهدی توتونچی، مجری برنامه است و مدعی است که با بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس، خدا را شکر می‌کند.

‌مدیرعامل استقلال اعلام کرد که اگر امتیازات دو تیم مدعی به آنها برگردانده شود، به معنای سوراخ شدن سقف (بودجه) است و آن‌گاه استقلال نیز راحت می‌شود.

توتونچی: سپاهان می‌خواهد که چهار امتیازش را برگرداند. این‌ها چیزهایی است که شنیده‌ام. پرسپولیس نیز همین‌طور.

خطیر: یعنی در استیناف می‌خواهند برگردانند؟

توتونچی: حتما دیگر! تنها جایی که می‌توان (امتیازات) را برگرداند، همینجاست دیگر (کمیته استیناف).

خطیر: آها! اگر (امتیازات کسر شده سپاهان و پرسپولیس را) برگردانند که ما خدا را شکر می‌کنیم. چون ما هم می‌توانیم نفس راحتی بکشیم. سقف سوراخ شده، ما هم بیشتر... دیگر چیز...

توتونچی (در حالیکه قهقهه می‌زد): آقا الآن تیکه انداختید؟

خطیر: نه واقعیت را گفتم. یعنی اگر برگردانند، قانون را یک جورایی شُل کرده‌اند. ما هم راحت می‌شویم. خدا را شکر! دیگر استرس چیزی نداریم.

در این مکالمه، خطیر در لفافه ‌اعلام کرد که اگر امتیازات سپاهان و پرسپولیس برگردانده شود، استقلال نیز قانون را رعایت نمی‌کند. تهدیدی که در بیانیه امروز آبی‌ها به آشکار ذکر شده بود و حالا و هواداران استقلال با بازنشر این ویدیو، مدعی هستند که مدیرعامل آبی‌ها باید سر حرفش بماند. در واقع آبی‌ها مدعی هستند که این باشگاه باید در فصل نقل و انتقالات زمستانی، بی توجه به سقف بودجه، بازیکنان جدید و مدنظر نکونام را جذب کند و خطیر نیز به قولی که داده، عمل کند.

واکنش دادرس به نقش ‌تاج در بازگشت امتیاز سپاهان و پرسپولیس

در بین موج انتقادات شب گذشته در فضای مجازی مبنی بر بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس، شایعاتی هم ‌مبنی بر اعمال فشار مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به اعضای استیناف برای بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس به وجود آمد که البته این مسئله از سوی عضو این کمیته تکذیب شد. اما مهدی دادرس عضو کمیته استیناف بلافاصله به آن واکنش نشان داد و بیان کرد: «سوگند می‌خورم در هیچ پرونده‌ای چنین اتفاقی نیفتاده است. این بار هم اصلاً ورود نشده است. شأن مرجع قضائی در فدراسیون همیشه حفظ شده است.»

او درباره عبور از قوانین وضع شده نقل و انتقالات ابتدای فصل که توسط گارگروه تعیین سقف بودجه در نظر گرفته شده بود، گفت: «اصلاً آن را زیر سوال نبردیم. با همان قوانین هم جریمه‌هایی را جاری کردیم.»

پاسخ استیناف به سرخابی‌ها: بر محور قانون‌مداری گام برداشتیم

پس از ‌بلبشویی که شب گذشته پس از صدور رای کمیته استیناف اتفاق افتاد؛ بلافاصله و تنها با گذشت دقایقی از بامداد امروز، ‌رئیس کمیته استیناف به اظهار نظر درباره رای دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان پرداخت. علیرضا صالحی اظهار کرد: حکم صادره پیرامون عدم رعایت دستور‌العمل ناظر بر نحوه تنظیم قراردادهاست. در این دستور‌العمل که 30 بند دارد، باشگاه‌ها مکلف هستند در قراردادی که تنظیم می‌کنند مواردی را مورد رعایت قرار دهند. به صورت مثال، گفته ‌می‌شود که باشگاه سپاهان، نباید در قراردادش می‌نوشت که پرداخت دستمزد کارگزار به عهده باشگاه است، بلکه می‌بایست بر عهده بازیکن باشد، یا اینکه باشگاه نباید در قرارداد ارقام را به ارز تبدیل کند و یا اینکه باشگاه نباید مالیات مربی یا بازیکن را بدهد. عدم رعایت این موارد از سوی سپاهان و پرسپولیس با گزارش کارگروه به کمیته انضباطی همراه شد. این دستورالعمل ناظر بر قراردادها جدا از دستورالعمل سقف بودجه باشگاه‌هاست. پس آن‌چه رسیدگی شد درباره اصول تنظیم قراردادها بود.

کسر امتیاز بدعت ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: قابل ذکر است که در این دستور‌العمل هیچ ضمانت اجرایی از باب اعمال تنبیهات یا ذکر تنبیهات وجود ندارد و موضوع به صورت کلی به ارکان قضایی ارجاع داده می‌شود. کمیته انضباطی بررسی می‌کند و طبق نظر قضایی خودش 4 امتیاز از سپاهان و 1 امتیاز از پرسپولیس کسر می‌کند. بعد از آن گفته می‌شود که قراردادها اصلاح و جریمه صورت گیرد. ما یک قاعده و اصل در فوتبال داریم که برای حفظ یکپارچگی در مسابقات می‌گوید امتیازات در زمین مسابقه تعیین می‌شود. به عقیده اعضای کمیته استیناف، اینکه صرف عدم رعایت برخی اصول در تنظیم قرارداد ‌با کسر امتیاز روبرو شود ‌تناسبی با تخلف ندارد. ضمن اینکه بدعتی ایجاد می‌کند که برخی دنبال این باشند که همه قراردادهای بازیکنان لیگ برتر را رصد کنند و بگویند هر جایی تخلفی بوده باشد باید کسر امتیاز شود.

باشگاه‌ها نباید با فشار به رکن قضایی و ایجاد هجمه به دنبال محق دانستن خودشان بروند

صالحی اضافه کرد: یک نکته دیگر را باید مورد توجه قرار دهیم که باشگاه‌های معترض از جمله پرسپولیس و استقلال که هجمه شدیدی را علیه کمیته استیناف و فدراسیون وارد کردند به یاد داشته باشند که امتیازی به باشگاه سپاهان داده نشده است بلکه امتیازات کسر شده از طرف آن‌ها کسر شده بود یعنی آن‌ها تلاش کردند و امتیازاتی را به دست آوردند اما در پی صدور این حکم، امتیازاتی از آن‌ها کسر شده بود. حالا با این روند، امتیازات خودشان به آن‌ها برگشته است. اگر این تخلف صورت نگرفته بود، این فاصله امتیازی کماکان وجود داشت. پس این باشگاه‌ها نباید با فشار به رکن قضایی و ایجاد هجمه به دنبال محق دانستن خودشان بروند.

هجمه به قانون، ناروا و ناپسند و غیر‌اخلاقی است

صالحی در پایان گفت: کمیته استیناف همواره بر محور قانونمداری گام برداشته و اگر جز این بود مدیرعامل محترم فعلی استقلال با حکم برائت از سوی این کمیته روبرو نمی‌شد و سرپرست محترم تیم پرسپولیس هم به همین شکل. در واقع کمیته استیناف در حکم اخیر، به لحاظ رعایت مُر قانون مورد هجمه قرار گرفت که این موضوع ناروا، ناپسند و غیر‌اخلاقی است.

حال که خبر «بازگشت امتیازات کسرشده سپاهان و پرسپولیس» شب گذشته به داغ‌ترین سوژه روز ورزش کشور تبدیل شد و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت، باید دید باشگاه‌ها به توضیحات کمیته استیناف اکتفا خواهند کرد و کوتاه خواهند آمد یا همانطور که استقلال تهدید کرده آن‌ها نیز دیگر به رعایت سقف بودجه متعهد نخواهند بود یا آن‌طور که رضا درویش علیه رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کرده شکایت فوتبال ایران به‌ AFC و CAS خواهد رسید، آیا وزارت ورزش و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود خواهند کرد؟. در حالیکه پرونده جعل امضا در باشگاه استقلال هنوز در دست بررسی است، باید منتظر ماند و دید ماجرای اجرای قانون «سقف بودجه» و حواشی آن به کجا خواهد رسید...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار